'Courage' met Christiaan De Donder, Mariko Shimoda, Tuan Tran, Mitchell-lee van Rooij, Davide Bellota / © Leo van Velzen

'Courage' transformeert anonieme ruimte tot een thuis

Sabrina Menheer

Courage – Conny Janssen Danst
Gezien: 18 juni 2016, Ferro Dome, Rotterdam – SPEELLIJST

Wat een lef moet je hebben om een enorme, industriële ruimte de locatie te maken voor een fantasievolle dansvoorstelling. Conny Janssen doet het! De choreografe en artistiek leider van dansgezelschap Conny Janssen Danst durft het aan de Rotterdamse Ferro te bespelen met haar nieuwe dansvoorstelling Courage.

De locatievoorstelling gaat over het transformeren van het onbekende naar het vertrouwde en de moed die nodig is dit te bereiken. Locatie, dans en muziek komen samen als ultieme smeltkroes van elementen die de ontdekkingstocht naar een vertrouwd thuis mogelijk maakt.

'Courage' van Conny Janssen Danst / © Leo van Velzen

Courage in de Ferro

Locatie de Ferro, een voormalige gashouder van 3.500m2, ademt industrie en anonimiteit. Voor aanvang van de voorstelling wandelen we door de loods naar onze stoelen die in een grote cirkel staan opgesteld. Alle stoelen zien er anders uit. Boven de ronde ruimte die het publiek met hun stoelen vormt, hangt een grote witte bol. De ruimte past perfect bij de individualistische en onbekende  wereld in het begin van dansvoorstelling Courage. De dansers die één voor één de arena betreden, bewegen zich met verschillende loopjes, staccato bewegingen door het lijf heen en zonder oog voor elkaar naar de overkant. De immense concentratie en focus van de organisch bewegende dansers trekt me mee in hun kracht. De eerste moedige stappen in hun ontdekkingstocht zijn gezet.

Spanning door concentratie in Courage

Waar de dansers in het begin van de voorstelling veelal op zichzelf zijn en geen fysiek contact maken, vormen ze naar mate de tijd verstrijkt steeds vaker groepjes of duetten. Vanuit diepe concentratie tonen de dansers grote tegenstellingen in bewegingskwaliteit. Van individuele, ongecontroleerde armbewegingen naar getrokken looppassen met de hele groep. De dansers excelleren in het omschakelen tussen isolaties en snelheden en het vullen van de ruimte met hun doordringende theatrale kracht. Het valt mij op dat sommige bewegingen op verschillende manieren herhaald worden. Zo zie ik de body roll met het bovenlijf zowel in snelheid als getrokken en langzaam terugkomen. Ook het omhoog rijken met beiden handen en focus richting de witte bol in het midden van de arena kwam vaker terug. Het zien van deze beweging doet mij steeds denken aan de wil van de dansers om hun ultieme doel te bereiken; de vertrouwde leefomgeving.

'Courage' met Mariko Shimoda & muzikante Maartje Teussink, © Leo van Velzen

Live muziek door Maartje Teussink

De live muziek en zang van Maartje Teussink verdient minstens net zoveel lof als de dans. Van begin tot eind begeleid zij met zeker tien verschillende instrumenten de dansers in hun zoekende wereld. De klanken van Teussink zijn fragmentarisch, maar lopen als één zin in elkaar over. Naast Maartje Teussink, die in de arena staat, ondersteunt een twintigkoppig koor een aantal fragmenten met zang.

Conny Janssen op locatie extra sterk

Courage is in alle opzichten de perfecte titel voor deze theatrale dansvoorstelling. Conny Janssen heeft samen met haar dansers een dappere stap gezet om Courage op een bijzondere plek als de Ferro neer te zetten. Bij aankomst nog een koude, kille loods, nu een spannende locatie met een persoonlijk verhaal. Ik heb genoten van de sfeer en me verwonderd over de overtuigingskracht van de sterke dansers.

'Courage' met Adi Amit & Martijn Kappers / © Leo van Velzen
Courage is tot en met 10 juli te zien in de Ferro in Rotterdam. Voorafgaand aan de voorstelling kan op locatie gedineerd worden én genoten worden van het uitgebreide randprogramma met beeldende kunst en muziek: