Beeld: Help! Ik ben een balletjuf... Wat nu? - Claudine Decock

Claudine Decock adviseert balletdocenten in haar boek 'Help! Ik ben een balletjuf… wat nu?'

Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? is “het nooit gevonden boek” geschreven door Claudine Decock. Tijdens haar carrière als balletjuf en eigenaresse van Ballet Studio Wassenaar heeft ze nooit een boek met adviezen voor dansdocenten die lesgeven aan amateur dansers kunnen vinden. Daarom besloot ze dat boek, nu ze gestopt is met lesgeven, zelf te schrijven. Puttend uit eigen ervaring, vertelt ze over uiteenlopende zaken als didactiek voor verschillende leeftijdsgroepen en het organiseren van een dansvoorstelling tot instructies voor het maken van een tutu. Help! Ik ben een balletjuf... Wat nu? is deels memoir, deels naslagwerk.​

Geschreven door Claudine Decock

Het boek Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? begint met het persoonlijke verhaal van Claudine Decock. Ze vertelt over hoe haar liefde voor ballet begon en over haar eerste jaren als balletlerares. Ze begon in de jaren ’70 als balletlerares bij een sportvereniging in Wassenaar. Toen ze daarbij op onverwachte obstakels botste (zoals ongemotiveerde leerlingen) ging ze op zoek naar raad. Want hoe geef je nu les aan amateurdansers? Ze schoolde zich bij via de Nel Roos dansvakopleiding in Amsterdam. Wegens het groeiende aantal leerlingen richtte Decock in 1980 de Wassenaarse balletschool op. Het langgezochte boek met praktische tips voor balletdocenten heeft ze echter nooit kunnen vinden en daarom besloot ze het boek zelf te schrijven - en uit te geven.

Help! Ik ben een balletjuf… wat nu?

Decock bundelt in Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? praktische tips en adviezen voor balletdocenten met anekdotes uit haar eigen carrière als balletdocent. Veel van de hoofdstukken richten zich op het lesgeven aan verschillende leeftijdsgroepen, met name jonge kinderen. Dit wordt gevolgd door korte stukken dansgeschiedenis, omdat Decock het belangrijk vindt dat balletdocenten deze kennis beheersen en delen met hun leerlingen. Ook andere praktische zaken zoals kostumering, muziekkeuzes en belichting komen aan bod. Decock bespreekt tevens waar je aan moet denken als je een balletschool opricht en aan het einde van het seizoen een dansvoorstelling organiseert voor de leerlingen.

Historische balletfoto’s uit Wassenaar

Doordat het boek Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? door Decock zelf is uitgegeven, mist het de verfijnde afwerking die een vooraanstaande uitgeverij aan het boek zou kunnen geven. Omdat er ook gebruik is gemaakt van historische foto’s en foto’s uit het persoonlijk archief zijn een paar foto’s van mindere kwaliteit. Dat Decock het boek niet alleen voor dansdocenten heeft geschreven, maar ook ter nagedachtenis van en voor haar oud-leerlingen verklaart dat er ook veel foto’s in het boek gepubliceerd zijn van Decocks voormalige balletschool. Hierdoor oogt het boek ook qua beeld als een memoir.

Praktische tips voor balletdocenten

Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? staat vol praktische tips voor balletdocenten, al is het soms wel even zoeken. Decock heeft haar adviezen, puttend uit jarenlange ervaring, zo verweven met anekdotes dat het boek niet altijd even navigeerbaar is. Met regelmaat springt ze van advies, naar anekdote, naar dansgeschiedenis en terug naar een tip. Dat leest wat hak-op-de-tak, maar geeft wel het intieme gevoel alsof ze bij je in de kamer staat en je persoonlijk met haar in gesprek bent.

Decock schreef het boek dat zij aan het begin haar carrière als dansdocent graag had willen lezen, maar de vraag is wat de nieuwswaarde van het boek is voor de nieuwe generatie dansdocenten. Zo staan er adviezen in die voor mij vanzelfsprekend lijken, zoals de tip om een iPad of Iphone te gebruiken voor het downloaden en afspelen van muziek. Verder heeft ze zich met name gericht op adviezen voor het lesgeven van kinderen. Deze informatie lijkt me nuttig voor uitvoerende dansers die later besluiten docent te worden, maar zij die de opleiding docent dans hebben afgerond zouden deze kennis reeds moeten bezitten.

Toch staan er ook adviezen in Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? die je op een opleiding niet leert, (mensen)kennis die je alleen kunt vergaren door jarenlange ervaring als balletdocent op te doen. En daarin schuilt de kracht van dit boek: de tientallen anekdotes die de adviezen vergezellen. Anekdotes over eigenwijze of aandoenlijke kinderen en hun ouders. Anekdotes over missers en succesverhalen. Anekdotes die leuk geïllustreerd zijn door Isabel van Duijne.

Leestip voor het boek van Claudine Decock

Omdat uit haar persoonlijke verhaal en anekdotes veel te leren valt, beveel ik het boek toch aan. Daarbij wil ik wel een leestip meegeven: Lees het boek van begin tot eind door en maak onderwijl zelf aantekeningen van de adviezen en inzichten die voor jou het meest nuttig blijken. Zo maak je dan je eigen top 10 van adviezen om toe te passen in je eigen danslessen!

Help! Ik ben een balletjuf… Wat nu? is te bestellen via Facebook en e-mail: claudine.decock@ziggo.nl. Prijs € 25,00 + verzendkosten € 3,95 Ned. 6,95 naar België. Bestelnummer voor boekenwinkels is ISBN/EAN 978 90 9028586 3.

Tip: Tijdens de Conferentie van Danspiratie (op 22 november in Amsterdam) zal Decock haar boek signeren en eenmalig voor € 20,00 aanbieden