Celebration! - Tanz Luzerner Theater, bron Holland Dance Festival

Celebration! brengt Zwitserse topkwaliteit naar Nederland

Gezien op 13 februari – Zuiderstrand Theater, Den Haag (Holland Dance Festival).

Het Zwitserse Tanz Luzerner Theater trad voor het eerst op in Nederland, voor het Holland Dance Festival. Dit moderne dansgezelschap, onder leiding van Kathleen McNurney, bracht het drieluik Celebration!, met onder meer werk van de opkomende choreografen Cayetano Soto en Adonis Foniadakis. Het werd een dansvoorstelling die getuigt van Zwitserse topkwaliteit waarbij niet alleen de dans maar ook de belichting van de stukken opvallend in het oog springt.

Twintig spots verlichten Malasombra

Celebration! opent met Malasombra van choreograaf Cayetano Soto.  Een batterij van twintig spots verlicht loodrecht naar beneden het centrale deel van het podium. Simpel en doeltreffend speelt Soto, die ook het licht ontwierp, met de spots waarbij ook interactie met de dansers ontstaat. Voor dit stuk heeft Soto zich laten inspireren door de Queen of Latin Soul, de Cubaanse zangeres La Lupe (1939-1992). Dit resulteert in een bewegingstaal met trotse, uitdagende latin moves. De dansers combineren deze met strak uitgevoerde lange lijnen, lifts en humor.  De stem van La Lupe begeleidt Malasombra wat zorgt voor een aaneenschakeling van dampende, swingende latin-nummers die maakt dat ik nauwelijks stil kan blijven zitten op mijn stoel. Als het licht aan gaat voor een korte pauze en het laaiend enthousiaste applaus weer wat afneemt kan ik alleen maar denken: Wat een feest!

Naked Ape: Verlichte menselijke gestalten

In de Naked Ape van Fernando Hernando Magadan komt de overal aanwezige technologie in ons leven aan bod. We zien wit verlichte menselijke gestalten op het podium.  Het zijn lege omhulsels, hele lichamen of alleen een bovenlijf of benen, maar altijd zonder hoofd. Het aanraken van de gestalten triggert muzikale fragmenten en elektronische geluiden. Een druk, bijna neurotisch personage probeert ons in een onverstaanbare taal uitleg te geven over ‘de mens’, waarbij hij de ledematen van de stokstijf stilstaande dansers manipuleert. We zien veel freezes waarbij de dansers ineens kort stil staan, maar ook veel draaiende bewegingen en af en toe lyrisch aandoende duetten. De muziek is het beste te omschrijven als techno-barok, van elekro-performer Murcof die fragmenten van Bach heeft gemixt. Magadan heeft zelf het decor ontworpen, de interactieve geluidseffecten zijn van Harmen Straatma en Jeroen Cool ontwierp het licht.

Mobiele lichtbronnen in Shades

Choreograaf Adonis Foniadakis gaat samen met lichtontwerper Mariella von Vequel-Westernach nog een stapje verder met het concept licht in zijn stuk Shades. Dansers met lichtbalken in hun handen schijnen andere dansers bij en bewegen met hen mee over het verder donkere podium. Tientallen kleine flikkerende lichtjes worden op de achterkant van het kostuum van een van de dansers bevestigd die daarmee een waar lichtbaken wordt. Ook dit baken danst mee met de dansers. Ze bewegen impulsief, energiek, ongelofelijk snel en goed getimed wat ongetwijfeld veel van de dansers vraagt. De muziek varieert van cello- tot vuurwerkgeluiden tot vette elektronische beats die een clubsfeer oproepen, zeker als op bepaalde momenten alle dansers tegelijk bij elkaar fanatiek ‘los gaan’.

Celebration! brengt Zwiterse topkwaliteit met choreografen die we in de gaten moeten houden.  In twee van de drie stukken treedt technologie flink op de voorgrond, naar mijn smaak is dat genoeg en zou dat niet meer moeten zijn om te voorkomen dat het voorspelbaar gaat worden. De Nederlandse première was wat mij betreft een zeer succesvol debuut van het Tanz Luzerner Theater in ons land.

Hopelijk gaan we dit gezelschap vaker terugzien op de Nederlandse podia.

Video over Celebration!

Choreografie: Cayetano Soto, Fernando Hernando Magadan, Adonis Foniodakis

Dans: Chiara Dal Borgo, Rachel P. Fallon, Juan Ferré Gómez, Shota Inoue, Rachel Lawrence, Salome Martins, Aurélie Robichon, Samuel Déniz Falcón, Davidson Farias, Chuck Jones, Anton Rosenberg, Richèl Wieles, Eduardo Zúniga