Bijlmer Danst: Triple Bill toont breakdance en hedendaagse dans

Bijlmer Parktheater en Julidans Extended programmeerden samen een editie van Bijlmer Danst: Triple Bill op 3 juli in Amsterdam. Bijlmer Danst toont drie dansvoorstellingen van drie choreografen met een andere culturele achtergrond. In dansvoorstelling This is the title danst choreograaf en danser Ima Iduozee vloeiend allerlei breakdance-bewegingen. Choreografe en danseres Anna Maria Suijkerbuijk adviseert met dansvoorstelling CONT;NUE om af en toe stil te staan bij al het moois dat het leven biedt. Choreografe Kalpana Raghuraman wil in dansvoorstelling Kandam Ostinato tonen waar het muziekstuk Canto Ostinato en de Indiase dans elkaar kruisen. Helaas werd dit dansstuk afgelast wegens een stroomuitval in de wijk.

Ima Iduozee breakt alle keuzes in This is the title

De Finse danser en choreograaf Ima Iduozee heeft een achtergrond in breakdance en heeft in het battle-circuit in Finland en Europa gedanst. De breakdance-moderne-dansvoorstelling This is the title is zijn eerste eigen werk. In het programmaboekje staat dat Iduozee “zich liet inspireren door het verband tussen onze eigen keuzes, de normen die de maatschappij ons oplegt en de grenzen die we voor onszelf opwerpen.”

Ik zie deze omschrijving niet terug in This is the title. Choreograaf Iduozee danst de gehele dansvoorstelling een heel repertoire aan breakdance-draaien. Dit doet de danser op een vloeiende moderne dansmanier. Iduozee ligt met zijn rug op de vloer en zet beide handen rechts van zijn lichaam. Hierdoor flipt zijn lichaam vloeiend een halve slag in de lucht. Ik vind zijn vloeiende manier van bewegen prachtig om te zien, maar ik snap niet wat de danser ermee wil aantonen.

Op een ander moment ligt Iduozee op de vloer en draait hij zijn lichaam alsof hij de wijzer van een klok die op de vloer ligt, is. Terwijl hij zo draait flipt de danser zich op zijn buik en weer terug op zijn rug. Ik snap weer niet wat deze dansbeweging met keuzes of normen te maken hebben. Wel geniet ik met volle teugen van zijn vloeiende breakdance.

Het enige moment dat ik letterlijk het verband zie tussen keuzes en dansvoorstelling This is the title is als de danser lang op de vloer zit en voor zich uitstaart. Het lijkt alsof Iduozee nadenkt over de keuzes die hij gemaakt heeft.

Anna Maria Suijkerbuijk en Ezzat Ismail Ezzat stromen samen in CONT;NUE

De Nederlandse danseres Anna Maria Suijkerbuijk is bij velen bekend door de finale van het televisieprogramma So You Think You Can Dance in 2008. Sinds 2010 maakt Suijkerbuijk eigen werk met haar Sine Forma Dance Company. De choreografe gebruikt dans het liefst om een verhaal te vertellen. Dansvoorstelling CONT;NUE gaat over het leven als een stroom van voortdurende beweging. Door grote obstakels worden we genoodzaakt om even stil te staan voordat we weer verder kunnen gaan.

De Egyptische danser Ezzat Ismail Ezzat staat in dansvoorstelling CONT;NUE in de enige lichtspot, rechts achterin op het podium. Hij beweegt zijn bovenlichaam vloeiend alle mogelijke kanten uit, terwijl op één plek blijft staan. Zo kronkelt de danser zijn bovenlichaam naar rechts en naar achter. Daarna kruipt danseres Suijkerbuijk in de lichtspot, waarbij ze de danser nauwgezet in de gaten houdt. Ezzat daarentegen ziet haar niet. Ik vat deze frase op als dat mensen in het algemeen vaak te druk zijn met hun eigen leven.

Op een gegeven moment rennen beide dansers in CONT;NUE achteruit het hele podium rond om vlak voor elkaar te stoppen. De dansers kijken elkaar lang aan. Dan verandert de muziek in langzame pianomuziek en ontstaat er naar mijn gevoel een liefdesverhaal. De twee dansers raken elkaar continu aan. Ezzat tilt Suijkerbuijk recht omhoog terwijl hij om zijn as draait en op de vloer gaat zitten, waardoor Suijkerbuijk op de schoot van Ezzat terechtkomt. Ik heb het idee dat de twee dansers eindelijk stilstaan bij wat voor moois er is –de liefde- en er samen van genieten.

Als de muziek wegvalt, duwt de man de vrouw weg. Beide dansers bewegen ieder in een eigen lichtspot. Suijkerbuijk rechtsachter en Ezzat linksvoor. Uiteindelijk dansen beide dansers weer in dezelfde lichtspot rechtsachter op het podium, zonder elkaar op te merken. Langzaam kruipt Suijkerbuijk vervolgens uit de lichtspot en van het podium af.

Eerst begreep ik niet waarom choreografe Suijkerbuijk CONT;NUE op dezelfde manier laat eindigen als dat de dansvoorstelling begon. Later bedenk ik me dat we niet moeten vergeten wat voor moois er allemaal in dit leven is. Als je door je gehaaste leven niet oplet, gaat het allemaal aan je voorbij.

Grote schok: Kandam Ostinato van Kalpana Raghuraman afgelast

Choreografe Kalpana Raghuraman is weliswaar geboren in Nederland maar diep geworteld in de Indiase cultuur. In dansvoorstelling Kandam Ostinato vraagt ze zich af waar het bekende Nederlandse muziekstuk Canto Ostinato van Simeon ten Holt en de Indiase dans elkaar kruisen. Ik was erg benieuwd hoe Indiase dans eruitziet op niet-Indiase muziek. Helaas is deze voorstelling afgelast doordat de elektriciteit in de hele wijk uitviel.

Bijlmer danst omarmt culturele diversiteit van choreografen

Bijlmer Danst laat dansvoorstellingen zien van choreografen met verschillende culturele achtergronden. De choreografen en dansers hebben Finse, Nederlandse, Egyptische en Indiase achtergronden. De Finse choreograaf Ima Iduozee toont een breakdance-moderne-dansvoorstelling. Het is me niet duidelijk hoe danser Iduozee geïnspireerd is door het verband tussen keuzes, normen en grenzen. Wel is het prachtig om te zien hoe de danser breakdance op een vloeiende manier beheerst. De Nederlandse choreografe Anna Maria Suijkerbuijk danste met een Egyptische danser. Samen vertellen de twee dansers een verhaal over dat we als mens af en toe moeten stilstaan bij wat voor moois het leven te bieden heeft.