Ballet Blanc - De Dutch Don't Dance Divison, © Studio Oostrum

Ballet Blanc: mooiste wittinten in absurdistische nuances

Gezien op 8 maart 2016 - Zuiderstrandtheater Den Haag.

Wit is niet zomaar wit volgens de Haagse choreografen Rinus Sprong en Thom Stuart. Onder de titel Ballet Blanc maakten zij een dansvoorstelling voor De Dutch Junior Dance Division (DeDJDD). De term 'ballet blanc' verwijst naar romantische klassieke balletten waarin danseressen geheel in witte tule gehuld zijn en zwevende, bovennatuurlijke wezens uitbeelden. Sprong en Stuart ontnuchteren deze romantiek met veel afwisseling, humor en absurditeit. Vijftien korte choreografieën stralen in hun eigen tint wit, en tonen daarmee uitersten van beweging en handelingen.

Vol ambitie zijn de ‘junioren’ het aanstormend talent van De Dutch Don’t Dance Division. Pas afgestudeerde dansers doorlopen in DeDJDD een meerjarig ontwikkeltraject waarbij de focus niet alleen ligt op danstechniek, maar ook op bijvoorbeeld ondernemerschap en inzicht in hun danscarrière. Stuart en Sprong leiden ze breed op, niet alleen tot danser maar ook tot dansdocent, choreograaf en cultureel ondernemer.

Intensive Care

Een dokter, een patiënte, een verpleegster en hun onderlinge relatie. Dit zijn de ingrediënten van het choreografie Intensive Care: een doktersroman. Het is van de hand van Stuart, hij maakte het in 1991. De danspartnering start met een traditionele rolverdeling en verhouding tussen dokter en patiënte waarbij de arts haar onderzoekt en haar vertrouwen nog moet winnen. Er wordt grotesk, manisch en expliciet bewogen, de dokter beklopt zijn patiënte en neemt haar pols op. Tijdens het kijken vroeg ik mij op een bepaald moment zelfs af wie nu eigenlijk de patiënt was, want het gedrag van de dokter werd steeds bizarder. Misschien was hij wel degene die eigenlijk (psychische) hulp nodig had? De dokter wordt vervolgens zelf patiënt. Een kokette verpleegster (met kniekousen) geeft hem hartmassage en de 'kiss of life'. Deze verandert in een echte kus, wat de boel nog verder compliceert.

Palladio

Een korte choreografie dat mij opvalt in het gehele programma is Palladio, een solo gemaakt en uitgevoerd door Michaël Häflinger, een van de dansers van DeDJDD. Häflinger maakte Palladio in 2015 en droeg de choreografie op aan een vriendin die moest strijden voor haar leven en daar sterker uitgekomen is dan ze ooit. De danstaal is intens en krachtig met elementen uit klassieke dans, modern en urban stijlen. In de choreografie en in de muziek wordt de spanning steeds verder opgebouwd, de spanning eindigt ten slotte in een triomfantelijke overwinning. Wat mij aanspreekt is het feit dat Häflinger laat zien dat het stuk echt van hem is. Hij ademt de dans, het komt van binnen uit, uit al zijn vezels. Hij 'is' de solo en vertelt zo het verhaal van strijden totdat je de overwinning bereikt hebt.

Dying Swan

Het programma van Ballet Blanc brengt naast enkele eigentijdse versies of parodieën van witte balletten, ook twee traditionele klassieke stukken, de grote pas de deux uit De Notenkraker en de Dying Swan. De Dying Swan op de muziek van Camille Saint-Saens, wordt uitgevoerd in de originele versie van Mikhail Fokine uit 1905, waarmee dit het oudste stuk is binnen Ballet Blanc. De vertolking van de zwaan door de Amerikaanse danseres Sidney Scully is soepel en vaardig, met een goed gedoseerde mate van dramatiek erin.

Sprong en Stuart houden ervan om, als Haagse choreografen, in hun dansvoorstellingen een subtiele verwijzing naar Den Haag te maken. In Ballet Blanc doen ze dat met de Dying Swan. De bekende Russische ballerina Anna Pavlova die deze dans wereldberoemd maakte, is namelijk in 1931 overleden in het Haagse Hotel des Indes.

Vijftien tinten wit

Ballet Blanc brengt zoveel stukken op één avond dat niet alle stukken hier aan bod kunnen komen. DeDJDD brengt een heel gevarieerd programma, met klassieke en moderne stukken, verhalend of abstract. Gevoelig, humoristisch of zelfs ronduit absurd. Passend in de traditie van DeDDDD is Ballet Blanc aansprekend voor alle leeftijden. Sprong en Stuart laten zien dat wit heel veel tinten heeft.

Ga voor de speellijst naar de website van De Dutch Don't Dance Division.

Trailer Ballet Blanc - De Dutch Junior Don't Dance Division