Pippin, foto: Roy Beusker

‘Pippin’ is méér dan een musical

Gezien op 10 maart - Koninklijk Theater Carré in Amsterdam

Pippin is buitengewoon! De titelrol wil bijzonder zijn en ook de gehele musical is origineel. Artistiek directeur Diane Paulus (Cirque du Soleil) brengt hierin dans, toneel, zang, acrobatiek, circus, magie en humor samen. Bijzonder is dat de artiesten alles kunnen. Benieuwd ben ik naar hoe Paulus dans combineert met circus.

Pippin vertelt het komische volwassen-worden- verhaal in een middeleeuwse setting. Prins Pippin is de zoon van Karel de Grote en zoekt zijn plek in de wereld. Zeker is dat het bijzonder moet zijn. In zijn zoektocht wordt hij soldaat, grijpt hij de macht en experimenteert hij met seks, drugs & rock n’ roll. Het sprookje is nog altijd actueel. Ook nu denken we na over hoe we ons leven willen invullen.

Pippin ontdekt wereld van seks

Paulus heeft de musical in een circusdecor verplaatst. Zo komen in meerdere scènes dans en circus samen, zoals in de gevechtscène. Pippin (gespeeld door Kyle Dean Massey) hangt hier de soldaat uit. ‘Tegenstanders’ gooien de ‘vijand’ in de vorm van een acrobaat in een Chinese paal. Dit is een circuselement van drie tot negen meter lang, waarin artiesten klimmen en vallen. Net zoals in middeleeuwse-oorlogsfilms, vliegen mannen door de lucht. Alleen in deze musicalversie eindigt de acrobaat in een paal. Elders op het toneel draait een danser een danseres als een voetveeg om hem heen. Terwijl zij vlak boven de vloer zweeft, springen andere ‘soldaten’ over haar heen. Het ziet eruit als een echt gevecht, uitgebeeld in acrobatische dans en circus. De komische uitvoering doet mij lachen.

Roy Beusker

Later ontdekt Pippin de wereld van seks tijdens het nummer With You. Twee danseressen in hoog opgesneden rode ‘badpakken’ en zwarte lange kousen verleiden de jongen immer in zijn paarse trui. De dansstijl is van Bob Fosse, bekend van Cabaret en Chicago. Verleidelijk wiegen de dames in Pippin hun heupen heen en weer. Bevallig strekken ze hun benen de lucht in. Vóór de danseressen staan twee acrobaten op hun handen op een verhoging. Boven hen krult een circusartieste om een hoepel in de lucht. Even later gaat Pippin met de twee danseressen ‘flikflooien’. Aangezien hij dat precies tussen de twee handstandacrobaten doet, word ik zenuwachtig. Ik hoop niet dat de acrobaten hun evenwicht verliezen door al die afleiding.

Pippin combineert meerdere disciplines

Alle artiesten in Pippin zijn van alle markten thuis. Massey danst, zingt en acteert niet alleen, hij speelt ook fluit en gitaar. Later maakt hij een salto of klimt hij in een Chinese paal. Vóór Pippin kon Massey dat allemaal niet. Het multitalent schaaft nu zijn acrobatische capriolen een uur voor elke voorstelling bij.

Pippin, © Roy Beusker

Steeds vaker is dans samen met circus te zien. In Plan B van Aurélien Bory dansen acrobaten op een schuine wand. Toch is Pippin van een heel ander kaliber. Naast circus wordt de voorstelling ook gecombineerd met zang, toneel, humor en illusies. Bijzonder! Hoe dat eruit ziet, is nog tot 10 april in Carré te zien.

Voor de speellijst, zie: https://carre.nl/voorstelling/pippin.