Home » Reportage
Tips voor sprongen

8 tips voor betere danssprongen!

Sprongen zijn een van de grootste sensaties in de danskunst. Als professionele dansers springen lijkt het wel alsof ze zweven door de lucht. De zwaartekracht lijkt op dat moment niet meer te bestaan. Als veertjes zweven de dansers over het podium, de één nog hoger dan de ander.

Wanneer je sprongen uitvoert heb je een enorme coördinatie en kracht nodig en er zit wel degelijk een uitgebreide techniek achter een enkele sprong. Hieronder staan een paar tips en aandachtspunten om je danssprongen te verbeteren, want net als bij alle andere bewegingen in de dans moet er vooral heel erg veel geoefend worden.

Zorg voor een diepe plié

Een diepe plie is belangrijk om een sprong goed uit te voeren. Doordat je diep door je knieën buigt, is je afzet groter en kom je dus hoger. Daarnaast is het belangrijk dat je bij de landing ook weer in een plié terechtkomt zodat er vering blijft.Kom dus nooit met gestrekte knieën uit je sprong want dit kan leiden tot een blessure omdat er dan een enorme klap op je gewrichten komt omdat alles op slot zit en er geen bewegingsruimte is om de klap op te vangen.

Kijk omhoog

Als je  naar beneden kijkt, zal je lichaam automatisch meer naar beneden gaan. Kijk je omhoog, dan gaat je lichaam automatisch mee omhoog. Het is simpel gezegd, maar kijk maar eens in de volgende danstraining hoeveel mensen er naar beneden kijken wanneer ze hun sprongen uitvoeren! Focus je dus op een plek in de verte op ooghoogte. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn voor de toeschouwer de expressie van de danser te zien.

Placering

Coördineer je armen en benen en let op je placering. Door je bewust te zijn van je armen en benen kun je de dynamiek van de armen en benen gebruiken om je lichaam hoger in de lucht te krijgen. Vergeet daarnaast niet aan de lange lijnen in je lichaam te denken.

Spring zonder spanning in schouders, arm en nek

Een fout die veel dansers maken, is spanning zetten in de schouders, armen en nek als ze de grond verlaten. De enige plek waar je spanning moet zitten is in de buikspieren. Dit centrum moet sterk en actief zijn, zodat de rest van het lichaam met elkaar verbonden blijft zonder dat het ergens vastgezet of geblokkeerd wordt.

Blijf ademhalen tijdens het springen

Vooral bij het uitvoeren van meerdere sprongen achter elkaar is je ademhaling zeker iets om op te letten. Je kunt zelf bepalen wat het beste werkt voor je; uitademen of inademen tijdens de sprong. Goed en bewust ademhalen zal vrijheid en ruimte in het lichaam geven en overmatige spanning tegengaan.

Landing van de sprong

De meeste leraren roepen het elke keer wanneer er sprongen geoefend worden. “Teen, bal, hiel”. Een goede techniek in de landing van je voeten is zeer belangrijk. Naast het feit dat je weer in plié moet landen, zoals hierboven al eerder beschreven staat, is het dus erg belangrijk om je voet af te rollen wanneer je weer op de grond komt.

Spring in ritmes

Het helpt veel dansers om de muziek te gebruiken in hun ritme van landen en weer opspringen. Of dit nu de piano is, een cd of een ritme dat je telt in jezelf. Probeer het eens! Door een bepaald ritme in te zetten geef je jouw lichaam duidelijke instructies doordat je weet wanneer je op en neer wilt komen en dit zie je uiteindelijk terug aan de buitenkant!

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen 

Oefenen, oefenen en oefenen is dus de sleutel naar de mooiste sprongen. En als je weer wat motivatie nodig hebt om de volgende training te pakken, staan er genoeg springtrainingen op het internet om even weer de illusie te krijgen dat er geen zwaartekracht bestaat.

 

Meer inspiratie