Marlene Monteiro Freitas: Een unieke stem in de hedendaagse dans
Met haar rauwe intensiteit, unieke visuele stijl en onuitputtelijke creativiteit heeft Marlene Monteiro Freitas zich gevestigd als een van de meest innovatieve choreografen van deze tijd. In februari staat ze centraal tijdens Brandhaarden, het jaarlijkse festival van Internationaal Theater Amsterdam, waar ze niet alleen haar werk presenteert, maar ook haar artistieke visie deelt met het publiek.
Diepgaande openheid
Geboren in 1979 in Kaapverdië, begon Marlene haar artistieke reis al op jonge leeftijd. Een vroeg optreden op het nummer La Isla Bonita van Madonna tijdens een buurtfeest was een voorproefje van de expressiviteit die haar later zou kenmerken. “Ik heb altijd genoten van dansen en optreden, thuis, op school, waar dan ook. Het contrast met mijn verder verlegen karakter maakte dit des te opvallender,” vertelt ze in een interview met het Belgische tijdschrift E-tcetera.
Inmiddels is ze internationaal bekend dankzij baanbrekende werken zoals Bacchae – Prelude to a Purge (2017), Jaguar (2015) en Of Ivory and Flesh – Statues also Suffer (2014). Haar werk wordt gekenmerkt door een diepgaande openheid en een fascinatie voor menselijke emoties en tegenstellingen. Het is dan ook geen verrassing dat ze in 2018 de prestigieuze Silver Lion for Dance van La Biennale di Venezia ontving.
Artistieke invloeden en inspiratie
Marlene haalt haar inspiratie uit een breed scala aan kunstenaars en disciplines. Namen zoals Francis Bacon, Pina Bausch en Mahmoud Darwich zijn terugkerende invloeden, maar ook haar persoonlijke ervaringen spelen een grote rol. Een sleutelmoment in haar artistieke ontwikkeling was het zien van Mazurca Fogo van Pina Bausch. “Het was mijn eerste jaar in Europa en ik zag deze dansers die met volle overgave hun heupen bewogen in een Kaapverdiaanse mazurka. Dat stuk hielp me toen en later om dingen in perspectief te plaatsen.”
Haar werk ontstaat vaak vanuit intuïtie en experiment. “Tijdens het creatieproces is er een moment waarop het werk als het ware zijn eigen stem krijgt. Dat is zowel beangstigend als prachtig”
Bewonder Marlene Monteiro Freitas tijdens Brandhaarden
Tijdens Brandhaarden geeft Marlene het publiek een inkijkje in haar wereld. Haar werk, dat vaak wordt omschreven als intens en poëtisch, verkent de grenzen van het menselijk bestaan en de theatraliteit van alledaagse rituelen.
Haar creaties gaan verder dan alleen dans. “Theater heeft altijd impact, net zoals muziek, cinema en beeldende kunst. Het raakt aan wat het betekent om mens te zijn,” vertelt ze in een interview met het Holland Festival.
Naast de voorstellingen biedt Brandhaarden ook een kans om Marlene Monteiro Freitas zelf te ontmoeten. Haar werk, gekarakteriseerd door een unieke mix van rauwheid, absurditeit en ontroering, nodigt uit tot een diepe reflectie. Zoals ze zelf zegt: ‘elke creatie is een lawine van emoties en uitputting,’ en dat belooft ook tijdens het festival een transformerende ervaring te worden, waarbij zowel de emotionele als intellectuele aspecten van theater naar voren komen.
Een bijzondere stem
Brandhaarden biedt een unieke kans om in contact te komen met het werk van een van de meest invloedrijke choreografen van dit moment. Laat je meevoeren door de intensiteit, poëzie en onvoorspelbaarheid van Marlene Monteiro Freitas en ontdek waarom zij een van de meest intrigerende stemmen in de hedendaagse dans is.