Een week met Dorottya Kiss van de Kiss Moves
De Hongaarse danseres/choreografe Dorottya Kiss (31) is artistiek leidster van De KISS moves, opgericht in 2005 met fusion als doel. Het huisgezelschap van Theater de Meervaart in Amsterdam speelde half september 2011 de première van NOW or (N)EVER. Maar dat was niet het enige wat die week in Dorottya’s agenda stond.Woensdag 21 september Vandaag reizen we naar Kasteel Maarsbergen voor de Dance Battle 4 Peace. Dit evenement is georganiseerd door stichting 100% Heuvelrug. Die wil het culturele aanbod voor kinderen in de zeven dorpskernen van de Utrechtse Heuvelrug vergroten en de onderlinge contacten verstevigen. Dat past goed bij onze uitgangspunten.We streven met De KISS moves naar fusion in de ruimste zin van het woord. Respect voor andere culturen en openstaan voor verschillende muziekgenres en een andere bewegingstaal vormen het fundament.In de aanloop naar de Dance Battle 4 Peace hebben we 28 workshops gegeven aan 750 kinderen van basisscholen. De leerkrachten kregen een eigen workshop, zodat zij met de kinderen hun dans konden oefenen. Vooraf hebben we Strauss is COOL! gespeeld, waarin we klassieke muziek met hedendaagse beats en academische dansstijlen met populaire straatdans samenbrengen.donderdag‘Meestal zijn wij de dag voor de première de hele dag in het theater aan het voorbereiden. Dankzij hard werken van mijn cochoreograaf René Vrielink en het hele team kunnen wij ons een vrije dag veroorloven. Ik heb vandaag college. Ik ben afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam, maar studeer sinds 2009 Algemene Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Voor mij is dit ontspannend en inspirerend.vrijdag’s Ochtends eerst weer colleges in Rotterdam. Vroeg in de middag in de Meervaart nog een doorloop met licht en muziek. Daarna eten we samen. Onze voorstelling bestaat uit twee delen. Voor het tweede stuk hebben we voor het eerst een gastchoreograaf: Alfredo Fernández. Het thema is identiteit. Voor ons gemengde gezelschap van klassiek geschoolde, moderne en urban dansers erg interessant: wat is de identiteit van De KISS moves?We lopen op de dansvloer en door de zaal als de toeschouwers hun plek zoeken. Af en toe steken we een toeschouwer de hand toe en stellen ons voor met ons sofinummer, telefoonnummer of bankrekeningnummer. Toeschouwers reageren daar geamuseerd, verbaasd of zelfs verward op. Is dat nummer onze identiteit? Met 160 toeschouwers is de zaal driekwart vol. Dat valt niet tegen. Wij merken het zelf en horen het van andere gezelschappen: de economische crisis en verhoogde btw eisen hun tol. Ik heb altijd al gezegd dat het niet uitmaakt of er lege stoelen zijn; dans voor de mensen die er wél zijn, ook als dat er maar tien zijn.
zaterdag & zondagWeekend. Ik doe iets waar ik zelden toe kom: even niets aan De KISS moves. Ik neem wel tijd om een paar uur te studeren. De meeste tijd is er voor mijn vader, die zoals altijd voor de première uit Hongarije is overgekomen, en voor mijn geliefde (en twee hondjes) natuurlijk.maandagTijd voor de financiële administratie. En ik moet subsidieaanvragen schrijven voor onze volgende productie. Daarvoor gaan we de Carmina Burana bewerken. Ook de originele muziek krijgt hedendaagse beats. Het is bemoedigend dat er al veel belangstelling is voor de voorstelling. Maar die moeten we nog wel maken. En daar is geld voor nodig. Het zijn moeilijke tijden. Maar wij weten eigenlijk niet beter. Wie voor dit vak kiest, weet dat ie nooit een kasteel zal kunnen kopen… Maar proberen mag wel…dinsdagWe spelen NOW or (N)EVER ’s middags in de prachtige Schouwburg Kunstmin in Dordrecht voor een zaal van 400 middelbare scholieren. Altijd uitdagend, maar na afloop ben ik tevreden. Ik heb het gevoel dat onze boodschap is overgekomen.Dit artikel is ook in Dans Magazine nr 5 2011 gepubliceerd