Home » Reportage

Blessures: voorkomen en genezen

Als danser is het van belang je lichaam gezond en fit te houden. Veel dansers vragen veel van het lichaam en worden er hoge eisen gesteld aan de fysieke en mentale gezondheid. Dit heeft tot gevolg dat er makkelijk blessures en spanningen kunnen optreden.

Ook bepaalde danstechnieken zijn schadelijk als ze niet op de juiste manier worden uitgevoerd. Daarom is het goed om te weten wat de meest voorkomende dansblessures zijn, waardoor ze ontstaan en (het belangrijkste!) hoe je ze kunt voorkomen.

Grootste veroorzakers van blessures

Tijdens een workshop in de School of Steps in New York over blessurepreventie voor dansers werden een foute danstechniek en een verkeerde lichaamshouding als de grootste veroorzakers van blessures genoemd. Oververmoeidheid of overbelasting spelen ook een grote rol. Vandaar dat de tip gegeven werd om aan te geven wanneer je het gevoel hebt dat het trainingsschema te zwaar voor je is. De gezondheid van dansers is immers een gedeelde verantwoordelijkheid van dansstudenten, dansers, docenten, choreografen, repetitoren en leiders van gezelschappen, maar bedenk dat alleen jij je lichaam kunt voelen.

Andere tips die gegeven werden door de professionals die aanwezig waren, zijn:
- “Don’t dance to get in shape. Get in shape to dance.” Werk ook buiten de dansstudio aan je kracht en conditie, want dat zal op den duur helpen om je dansen te verbeteren.
- Vijfentachtig procent van alle blessures ontstaat in een gewricht dat je al eerder geblesseerd hebt. Geef je blessure dus altijd de tijd die het nodig heeft om te genezen.

Veelvoorkomende klachten

Oefentherapeut Mensendieck Marleen Grol en oefentherapeut Mensendieck en sportmasseur Lobke Mienis hebben Dans Wijzer opgericht om kennis en inzicht in het welzijn en de gezondheid van dansers te verbreden, bijvoorbeeld door middel van cursussen, workshops en trainingen. Op de website van Dans Wijzer worden de klachten genoemd waarvoor de meeste dansers bij een therapeut komen. Dit zijn met name nek- en schouderklachten, rugklachten, liesklachten, knieklachten, springschenen en enkel- en voetblessures.

Ook vonden we op Dance Spirit vier specifieke dansblessures en hoe je ze kunt behandelen of voorkomen. We zetten ze hier voor je op een rij:

1. Breuken of scheurtjes door stress (stress fracture)
Dit zijn kleine barsten in het bot die ontstaan als er te veel spanning op het bot komt te staan. Ze komen veel voor in de tweede en derde middenvoetsbeentjes, maar ook gevoeligheid in de scheenbenen kan leiden tot botscheurtjes als je op dezelfde manier blijft doorgaan.

Hoe te voorkomen? Als je trainingsschema of werkdruk in korte tijd sterk toeneemt, loop je risico op stressfracturen. Probeer in dat geval niet te veel in één keer te doen en rustig op te bouwen. Daarbij is het belangrijk om voldoende calcium en magnesium binnen te krijgen, om je botten sterk te houden. Als je schenen in het midden gevoelig zijn of wanneer je hier een bult voelt, wordt aangeraden meteen naar de dokter te gaan.

Hoe te behandelen? Een rustperiode van vier à tien weken. Bij een scheenbeenblessure mag je enkele weken geen sprongen maken.

2. Peesontstekingen
Een peesontsteking ontstaat ook door overbelasting en komt vaak voor in de achillespees en de knieschijf.

Hoe te voorkomen? Een goede techniek is belangrijk om peesontstekingen te voorkomen. Verder kunnen massage (met behulp van een stevige rubberen bal) en stretchen helpen om de spanning te verminderen.

Hoe te behandelen? Wanneer je last hebt van terugkerende peesontsteking, zorg dan dat je de oorzaak kunt achterhalen. Onderzoek bijvoorbeeld of je de juiste techniek gebruikt voor oefeningen. Fysiotherapie, ijs en ontstekingsremmers kunnen helpen om de pijn en de zwelling te verminderen.

3. Enkelverstuiking/letsel
Het verstuiken van je enkel gebeurt plotseling. Het ene moment is er niks aan de hand, maar het volgende heb je je voet verdraaid en de gewrichtsbanden rond je enkel overstrekt of gescheurd. Enkelletsel komt meer voor bij jonge dansers, vaak omdat ze hun techniek nog niet voldoende ontwikkeld hebben.

Hoe te voorkomen? Versterk je pezen aan de buitenzijde van de enkels voor meer stabiliteit. Dit kan door middel van oefeningen, bijvoorbeeld het doen van relevés. Let wel op dat je hierbij de juiste techniek gebruikt.

Hoe te behandelen? Met bescherming, rust en ijs en door je enkel omhoog te leggen. Herstel volledig voordat je weer begint met dansen.

4. Onderrugblessures
Veel dansers ervaren pijn en spanning in hun onderrug. Bij sommige oefeningen proberen dansers een bepaalde lijn te creëren en, in een poging om de benen hoger te krijgen, persen ze dan hun onderrug samen.

Hoe te voorkomen? Blessures aan de onderrug kunnen worden voorkomen door je kernspieren (buikspieren) te versterken. Wanneer deze spieren sterk genoeg zijn, zal je die gebruiken in plaats van je rugspieren.

Hoe te behandelen? Een massage kan werken, maar ook acupunctuur valt te proberen. Volgens veel dansers vermindert dit de zwelling en de pijn.

Meer inspiratie