Home » Reportage
Balletstuk Giselle in een ander jasje Dada Masilo

Balletstuk Giselle in nieuw moderne Afrikaanse stijl

Dada Masilo choreografeert Giselle in een nieuw moderne afrikaanse stijl. Ze heeft het klassieke verhaal gechoreografeerd naar de tijd van nu. Ze heeft het stof er afgeblazen, en er een nieuwe cultuur en personages aan toegevoegd.

After seeing Dada Masilo's rendition of Giselle, I couldn't help thinking: ”If ballet did a version like this, it would transform not just the genre of the 'story ballet,' but, even more powerfully, the narrative of the "ballerina" itself”, zo schrijft Theresa Ruth Howardin Dance Magazine.

Giselle is geen klassiek ballet meer

Een ieder die de klassieke versie van Giselle door en door kent, wees gewaarschuwd. Vergeet hoe je denkt dat Giselle zou moeten zijn, wil je ervan kunnen genieten. Dit kan een grote opgave zijn voor echte doorgewinterde klassieke balletfans, wat maakt dat ballet zo moeilijk is te veranderen.

Dada Masilo

Gedurende haar carrière heeft Masilo consequent klassieke balletten zoals het Zwanenmeer en Romeo en Juliet gedeconstrueerd, en daarmee het idee van eigendom van legendarische balletten verfijnd. Ze heeft de maskers van de balletstukken eraf gehaald, om daarna naar de kern van de choreografie te kijken.

Balletstuk Giselle totaal anders

In de loop der jaren zijn er tal van choreografen geweest die geslacht veranderende versies van verhalende balletten hebben gemaakt. Hoewel Maliso een zwarte Zuid-Afrikaanse choreografe is, verandert ze meer dan alleen het geslacht van de rollen. Ze verandert ook de culturele lens waardoor we het verhaal bekijken. 

Deze nieuwe versie van Giselle speelt zich af in een Zuid-Afrikaans dorp. De dansers dansen op blote voeten en de Koningin van de Wili’s , de geesten van bedrogen vrouwen die 's nachts elke man die ze in het bos tegenkomen laten dansen tot hij dood neer valt, is een Sangoma, een traditionele Zuid-Afrikaanse genezer, die de androgyn danst en wordt uitgevoerd door danser Llewelyn Mnguni.

Vanwege haar bewegingen, een samensmelting van ballet, Afrikaanse en hedendaagse dans, is Giselle van Masilo haar eigen gemaakt in haar lichaam. Sterk en krachtig. 

Masilo gooit het script echt om in haar tweede act: haar Wili’s zijn niet de geesten van bedrogen vrouwen die 's nachts elke man die ze in het bos tegenkomen laten dansen tot hij dood neer valt,maar krijgers. Die wreed en wraakzuchtig zijn. Deze Wili’s zijn pissig, schoppen achterover en nemen namen weg.