Home » Reportage

5 eigenschappen van een goede dansdocent

Hoewel veel mensen de vaardigheden en aanleg hebben om dansles te geven, zijn er nog veel kwaliteiten die belangrijk zijn voor een goede dansleraar. Eerder noemden we er al zeven, maar hier hebben we er nog vijf!


1. Passie

Als iemand echt houdt van wat hij of zij doet, maakt dat het verschil in de manier waarop ze hun werk doen. Dansdocentendie studenten kunnen inspireren zijn degenen die zelf ook blijven leren. Ze kijken, luisteren en proberen nieuwe dingen.

Deze instructeurs hebben een goede kennis van de danskunst en helpen hun studenten hetzelfde bij te brengen. En als deze instructeur ook gepassioneerd is, weet hij of zij hoe ze plezier en opwinding voor het vak te combineren.

2. Geduld

Geduld is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die een dansleraar moet bezitten. Lesgeven kan soms overweldigend zijn. Studenten hebben, ongeacht de leeftijd, doorgaans een wisselend vaardigheidsniveau. Dit komt omdat iedereen anders leert. Er zal altijd een mix zijn van dansers die snel vooruitkomen en anderen die achterblijven.

Buitengewone leraren zullen hun motivatie niet verliezen en kunnen de tijd nemen om zich aan te passen aan de eisen van individuele dansers. Ook kunnen ze aandacht besteden aan het mentale en fysieke welzijn van de studenten.


Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews. 


 

3. Professionaliteit

Een professionele leraar kleedt zich altijd gepast, komt op tijd en heeft een positieve instelling. Ook een goede eigenschap van een dansleraar is het georganiseerd en voorbereid zijn op de lessen. Dit houdt niet alleen het klaarzetten van muziek en lessen in, maar ook op de uitdagingen die zich voordoen. Er is altijd wel iemand die te laat komt, of een leerling die niet oplet. Hier moet je ook op voorbereid zijn.

Naast goede managementvaardigheden, hebben goede docentenuitstekende communicatieve vaardigheden. Ze praten met studenten op een manier die de studenten kunnen begrijpen. Ze geven feedback, zijn eerlijk, geven ondersteuning en motivatie.

4. Kwalificaties

Er zijn veel geweldige dansers die besluiten docenten te worden. Vaak zullen studio’s dansdocenten inhuren met ervaring en natuurlijk talent. Maar elke geweldige dansers is niet automatisch een geweldige docent. Goede dansleraren zijn levenslange leerlingen die hun eigen vaardigheden continu willen verbeteren.

5. Reputatie

Het hebben van een goede reputatie brengt veel kwaliteiten met zich mee. Geweldige instructeurs reflecteren goed op de studio en kunnen ervoor zorgen dat ouders en studenten je naar anderen doorverwijzen. Naast dit talent spelen opleiding, geduld en professionaliteit ook een rol.

Meer inspiratie