5 tips om als dansschool de nieuwe generatie aan te spreken
Danshuis Haarlem jubileert. Al 20 jaar biedt het lessen en activiteiten aan voor amateurdansers en professionals. Dansdocente en artistiek leidster Haya Maëla vertelt hoe je als dansschool steeds nieuwe generaties dansers aanspreekt.Leer op eigen benen te staanDoor eerst goed te beseffen wat jouw eigen benen zijn en daarmee te blijven lopen (lees dansen!) leer je op eigen benen te staan. Dat geldt net zo goed voor je dansschool als voor jezelf. Twintig jaar geleden ben ik een balletschool begonnen ‘voor de meer gemotiveerde en/of getalenteerde leerling vanaf 12 jaar’. Ik was de enige docent en startte met 45 leerlingen. En hoewel ik nu rond de 400 leerlingen heb, van 2 t/m ongeveer 65 jaar, met 8 collega’s werk en de doelgroep veel breder is, geef ik zelf nog steeds alleen les aan mijn oorspronkelijke doelgroep.Zorg voor klantenbindingIk heb altijd gehoor gegeven aan mijn gevoel en mijn ideeën over kwaliteit en me bij mijn specialisatie gehouden. Indertijd heb ik heel bewust gekozen voor de drie academische stijlen: klassiek ballet, moderne dans en jazz. Bij die laatste stijl plaats ik ook de hedendaagse urban stijlen, maar bij ons ligt de nadruk op modern jazz en jazz/musical.Omdat ik die drie stijlen als uitgangspunt neem, zoek ik ook daarbinnen naar de verdieping en de vernieuwing. De docenten die bij het danshuis werken, hebben ook allen die specialisaties. Ik werk met hele verschillende docenten en bied ook plek aan stagiaires, en daarmee breng ik vernieuwing en inspiratie binnen de school. Dat trekt nieuwe generaties aan en zorgt voor een grote klantenbinding.Daag je medewerkers, dansers en publiek uitIk leg heel veel nadruk op onze voorstellingen. Voor mij is dans echt een podiumkunst en ik wil al onze optredende leerlingen een omgeving bieden waarbij alles en iedereen zo professioneel mogelijk is, behalve zijzelf als uitvoerders. Mooie, doordachte verhalen met een diepere laag, jonge choreografen/dansmakers een plek bieden, werken met vormgevers en professionele muzikanten, aparte locaties uitzoeken: het hoort daar allemaal bij. Ons publiek elk jaar weer verrassen met de ontelbare mogelijkheden die de dans biedt... dat is de uitdaging en daar zit de vernieuwing!Onderscheid jezelfMijn motto is: schoenmaker blijf bij je leest, maar wordt daar dan wel heel goed in! Ik vind het belangrijk dat ik mezelf kan blijven ontwikkelen als mens en als danskunstenaar en dat geldt voor ons hele team. Met wat dat oplevert kun je je onderscheiden van de ‘concurrentie’. Dan bestaat concurrentie eigenlijk niet, want iedereen doet waar hij goed in is en dat trekt als vanzelf verschillende doelgroepen aan.Zo ben ik zeven jaar geleden begonnen met het opzetten van een Vooropleiding voor jongeren vanaf 12 jaar. Inmiddels is dat geëvolueerd naar een afdeling Talentontwikkeling, voor kinderen vanaf 8 jaar.Waar we ons ook mee onderscheiden is het ruime aanbod moderne dans, zowel voor kinderen als volwassenen. Gezondheid en een beetje gelukMet de aankomende bezuinigingen op kunst en cultuur wordt het grote voordeel zichtbaar van een in basis ongesubsidieerde instelling te zijn. Dans- en balletscholen worden tot mijn ergernis regelmatig gezien als een commercieel bedrijf. Nu denk ik: wat een geluk! Vanaf het begin heb ik mijn eigen broek opgehouden en heb ik mijn eigen talenten moeten ontwikkelen, net als de docenten en de andere medewerkers binnen de school. Resultaat: een gezond bedrijf waar creativiteit, kwaliteit en samenwerking de basis vormen!www.danshuishaarlem.nl