Afscheid choreograaf Arthur Rosenfeld
Choreograaf Arthur Rosenfeld (1952) neemt na dertig jaar actief te zijn geweest in Nederland afscheid van het Rotterdamse dansgezelschap Maas theater en dans. Dit doet de voormalig danser door nog eenmalig zelf op het podium te staan. Met de voorstelling EXIT pursued by a bear zet Rosenfeld officieel een punt achter zijn carrière bij Maas.
Daarom blikt Dans Magazine terug naar waar het allemaal voor de choreograaf begon. We zetten de rijk gevulde danscarrière van Rosenfeld op een rijtje.
Rosenfeld bij de eerste generatie dansers Pina Bausch
De in Philadelphia geboren Rosenfeld begon zijn danscarrière met vele veranderingen. Hij verruilde de ene dansopleiding voor de ander. Talent was niet wat de danser ontbrak. Zo ontving hij een scholarship voor de Joffrey Balletschool in New York.
Rosenfeld belandde in 1973 in de eerste generatie dansers van het Duitse Tanztheater Wuppertal, van de moderne choreografe Pina Bausch. Rosenfeld danste acht jaar lang bij het later wereldberoemde dansgezelschap.
Maar ook in Nederland zette Rosenfeld zijn danscarrière voort. Hij danste bij het voormalig Scapino ballet. Avond aan avond stond Rosenfeld onherkenbaar, in een dik berenpak, op de bühne. Maar de kunstenaar wilde niet enkel dansen, hij wilde ook dansstukken maken. In 1987 zette hij in Nederland het dansgezelschap The Meek op. De komische noot over het mens-zijn was een opvallend, terugkomend thema in Rosenfeld zijn choreografieën.
Dans voor het jonge publiek
In 1993 kwam er een omslagpunt kwam voor Rosenfeld. Hij maakte kennis met het jonge publiek en ontdekte de indruk die dans en beweging maakten op de jonge kijkers. Rosenfeld vond de verbeelding en fantasie van een kind zo iets moois, dat hij zich sindsdien ook aandacht besteedde aan het jeugdige publiek.
Rosenfeld besloot te beginnen met een schone lei. Hij zette een punt achter zijn dansgezelschap The Meek en begon in 1993 met een nieuw modern dansgezelschap, genaamd Meekers. Net als de naam lag de artistieke visie van nieuwe moderne dansgezelschap in het verlengde van The Meek. Ditmaal voor een breder publiek. Kinderen, volwassenen en zelfs degenen die normaal niet van dans houden, kwamen op Rosenfeld zijn dansvoorstellingen af.
Succesvolle vernieuwer in de dans
Rosenfeld kreeg de bijnaam ‘de Woody Allen van de dans’, als choreograaf die ‘entertainment op niveau’ levert. De dansvoorstellingen van Rosenfeld sloegen zo goed aan, dat hij in 1997 de Puck-prijs van de kinderjury ontving. Voor het eerst werd voor de Puck-prijs een dansvoorstelling verkozen boven alle toneelvoorstellingen.
In 2013 ontstond er een fusie tussen drie dans- en theatergezelschappen en ontstond Maas theater en dans. Ook Meekers was hierbij betrokken. Rosenfeld werd coördinator dans en artistiek leider. In deze positie bleef hij dansvoorstellingen ontwikkelen voor verschillende leeftijdsgroepen. Zelfs voor vierjarige kinderen maakte Rosenfeld dans begrijpelijk.
Nog niet het einde voor Rosenfeld
Met de voorstelling EXIT pursued by a bear neemt Rosenfeld afscheid van Maas theater en dans. Maar dit betekent niet dat de choreograaf afscheid neemt van de danswereld. Ondanks zijn 64-jarige leeftijd, is het creatieve brein van Rosenfeld nog altijd vol met ideeën. De komende jaren wil de choreograaf in internationaal verband, als freelancer dansvoorstellingen blijven maken.
De voorstelling EXIT pursued by a bear, een coproductie van Maas en Korzo, is van 2 tot en met 4 december 2016 te zien in Maaspodium, Rotterdam en op 4 en 5 februari 2017 op CaDance Festival in het Korzo Theater, Den Haag.