Speelse Sketches/Notebook van Stuart
Gezien op 6 juni 2016 – De Brakke Grond, Holland Festival Amsterdam.
Sketches/Notebook (100 min.) van de Amerikaanse choreograaf Meg Stuart en haar groep Damaged Goods uit België, is een interdisciplinaire performance gebaseerd op improvisatie. Grenzen worden opgeheven en het publiek is op speelse wijze maar vrijblijvend onderdeel de performance.
Sketches/ Notebook van improvisatiespecialist Stuart is experimenteel, heeft geen concrete doelstelling en vertelt geen verhaal. De theaterzaal is als een leeg schetsboek waarin speelse en eigenzinnige schetsen van emoties en conflicten genoteerd worden. Eerdere uitspraken van Stuart: "Embrace the dark. Swing your arms. Change the weather."
Stuart: Explore the symptoms
Bij aanvang begeleiden de performers van Damaged Good het publiek naar zitplaatsen rondom het speelvlak. Andere performers verkleden zich en wisselen van identiteit. Een sample uit de filmmuziek van Jurassic Park van Steven Spielberg begeleidt onze entree. Die dinosaurus op de weg zie ik gelukkig alleen in mijn verbeelding.
Andere performers rennen een schuin podium op en af. Musicus Brendan Dougherty springt en rent mee en een technicus speelt met lichteffecten. Sommige toeschouwers vertrekken bij aanvang en vervolgens danst Julian Weber een prachtige solo met de duisternis. Het spel is allang begonnen.
Stuart: Make the first move
In Sketches/Notebook brengt Stuart bewegingen en handelingen terug tot de essentie van dans. Daarbij wil Stuart de grens tussen performer en toeschouwer opheffen. Tegen het einde van een langdurige en eentonige spring- en ren-scène strooien twee performers plotseling knikkers over de vloer. Het publiek rolt spontaan alle knikkers terug. Ik heb in eerste instantie geen zin in ‘meedoen’, maar speel dan toch op impuls mee en rol wat knikkers terug. Fun!
Stuart: Try to explode
De improvisatietechniek van Stuart is gebaseerd op de release-techniek. Deze is gebaseerd op spontane dansbewegingen in combinatie met de zwaartekracht. Tijdens het maken van de performance wordt alleen de structuur van de voorstelling vastgelegd. Deze structuur vormt het kader waarbinnen de performers optreden en improviseren.
Sketches/Notebook toont speelse en eigenzinnige schetsen van emoties en conflicten. Stuart danst bijvoorbeeld een solo waarin zij tot een grillige Geisha transformeert. Met ontbloot bovenlijf en een lange rok van dekbedden aan, vonkt haar energie het podium over. De dansstijl van Meg Stuart/Damaged Goods is soms extreem intens en daardoor tegelijk kwetsbaar. Dit fascineert mij en maar ik ervaar ook een gevoel van ongemak.
Stuart: All movements expresses desire
Meg Staurt/Damaged Goods wil graag “de vrijheid om dingen open te breken ondanks een gemeenschappelijk gevoel.”
In de voorstelling wordt de grens tussen performer en publiek, licht en duister, mijn adem en die van de ander spelenderwijs opgeheven. Alles bevindt zich natuurlijk binnen een en dezelfde ruimte die we met elkaar delen. Ik blijf zitten met mijn spontane en vage vraag: Waar ontstaat de grens?
Sketches/Notebook van een spel van dans, improvisatie, muziek, licht, kostuums, attributen, en tussen performers en publiek. Niet iedereen waardeert deze vorm van dansperformance maar een flink deel van het publiek zeer zeker wel. Verwacht geen pure academische dans. Dit is eigenzinnige, spontane en onvoorspelbare dans. Dit is Meg Stuart/Damaged Goods.
De geciteerde tekst van de sub-koppen in dit review bestaan uit eerdere uitspraken van Meg Stuart en zijn terug te vinden op de website van www.damagedgoods.be