Papillon, danskleding

Papillon maakt doorstart zonder eigen winkels

De Papillon danswinkels in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn recent gesloten. Hoewel Papillon nu geen eigen winkels meer heeft, is het merk vanaf augustus wel weer volop verkrijgbaar in de lokale dans- en sportzaken.

Met een nieuw ontwerp voor balletschoentjes werd in de jaren vijftig de basis gelegd van het merk Papillon. Ruim een halve eeuw later is Papillon uitgegroeid tot een Europees merk met uitgebreide collecties voor alle vormen van dans en sportieve activiteiten. 

50's: Papillon bracht balletschoen naar Nederland

De geschiedenis van Papillon gaat terug tot de jaren vijftig. Een Amsterdamse familie met een leerhandel brengt in die tijd een bezoek aan Londen, ziet in een schoenenwinkel een paar balletschoentjes staan en besluit om ook in Nederland balletschoentjes op de markt te brengen. Zodoende wordt het merk ‘Le Papillon’ opgericht, een merknaam die de allure van de Franse balletwereld uitstraalt.

70's: Dansscholen en disco's kleuren op door Papillon 

In de jaren zeventig blijkt dat Le Papillon zich niet alleen in de balletwereld thuis voelt, maar ook op de dansschool en in de disco. Het is de tijd van films als Saturday Night Fever, Grease, Fame en Flashdance en showballetten spelen een belangrijke rol in televisieprogramma’s zoals TopPop. Het is een dynamische periode voor de danswereld en steeds meer mensen genieten van het dansen.

90's: Papillon ook actief met sportieve collecties

In de jaren negentig slaat Le Papillon haar vleugels uit naar de sport. Populaire sporten als fitness, yoga en aerobics hebben immers veel raakvlakken met dans en zo wordt het merk ook steeds vaker op de sportschool gedragen. De sportieve collecties hebben met de dansmode gemeen dat ze bestaan uit items waarbij kwaliteit en comfort voorop staan. Nieuw is dat de naam Le Papillon wordt veranderd in simpelweg Papillon, een naam die krachtiger is en bovendien beter past bij wat het merk vandaag de dag uitstraalt.

Nu: De doorstart van Papillon

Na een paar roerige maanden omtrent (mogelijk) faillissementaan het begin van dit jaar, is het merk inmiddels in rustig vaarwater gekomen. Chantal Janssen van Papillon zegt hierover: “Met meer dan 250 verkooppunten in Nederland is Papillon slechts een paar posities van je ballet- of dansschool verwijderd. De band met lokale winkels is alleen maar sterker geworden.” Naast het traditionele ballet- en dansassortiment gaat Papillon nu nog meer aandacht schenken aan populaire activiteiten zoals pilates en yoga.

Ga voor de actuele kledingcollectie naar de website van Papillon. 

Bronnen:

lepapillon.net, Over Papillon