Home » Blogs
ORIENTALICIOUS FESTIVAL

Festival Orientalicious – Dag 2: drie dansworkshops

22 juni 2015 - Nadia Tan

ORIENTALICIOUS FESTIVAL

Aisa Lafour Bellydance Company, Arabnights en Marmoucha organiseerden 13 en 14 juni Orientalicious in Paradiso Noord in Amsterdam. Dit festival viert de schoonheid van de Middenoosterse leven en dans. Het tweedaagse evenement bestaat uit een modeshow, optredens, Middenoosterse markt, oriëntaalse dansworkshops en een dansfeest. Nadia Tan is ook van de partij. Zelf beoefent ze al jaren oriëntaalse dans.

Delanna geeft workshop shaabi op Orientalicious

Op zondag zijn er drie oriëntaalse dansworkshops van internationale professionele dansers. De eerste workshop is van Delanna (artiestennaam). Zij komt uit Rusland, maar woont nu in Duitsland. In twee uur geeft ze les in shaabi, een folkloristische dans uit Cairo. Shaabi is geen podiumdans, maar wordt thuis op feestjes gedanst. De stijl is populair in de lagere klassen van Egypte. Shaabi is niet gebaseerd op techniek, maar het gaat meer om genietend dansen op de muziek. De oriëntaalse dansbewegingen zijn geaarder en losser dan andere oriëntaalse dansen.

De shaabi-choreografie die we vandaag leren is geïnspireerd op haar reis naar Egypte eerder dit jaar. Zo lopen we loom en lui door de ruimte alsof we de warmte en de viezigheid van Egypte voelen. Ik stel me mijn reis naar Indonesië voor. Het was er zo warm dat ik zo langzaam liep om niet oververhit te raken. Met dat in gedachten, slof ik door de zaal.

Ook leer ik een typische shaabi-beweging. Je doet alsof je boven je hoofd in je rechterhand een mes vasthoudt. Het mes beweeg je van rechts naar links, terwijl je je pols de leiding heeft. Hierdoor neem je je bovenlichaam een beetje mee. Dit doe je terwijl je met je rechtervoet op de grond stampt. Het ziet er swingend uit. Ik geniet van deze choreografie op deze opzwepende muziek en maak er een feestje van.

Naarmate de choreografie vordert, merk ik dat ik de volgorde niet meer kan onthouden. Het lijkt alsof Delanna als een sneltreinvaart door de choreografie heen wil. Ik huppel achter de rest aan en de lach verdwijnt van mijn gezicht. Ik ben opgelucht als we aan het eind van de les de choreografie mogen opnemen om thuis te oefenen.

Kaouther Ben Amor zet toon voor tweede dansworkshop

Na de les ga ik op de vloer zitten om snel een boterham naar binnen te werken. Ik heb net twee happen genomen of Kaouther Ben Amor stapt binnen. Deze internationale oriëntaalse danslerares en danseres is in Tunesië geboren, maar woont nu in Parijs. Ze staat bekend om haar expressieve interpretaties van de muziek.

Ben Amor klapt driemaal hard in haar handen. Niemand kijkt op of om. Ik neem snel de derde hap van mijn boterham. Ze klapt nogmaals en roept iets. Langzaam staat iedereen op. “Ga je eten of ga je dansen?”, vraagt Kaouther Ben Amor streng aan mij. De toon voor de les is gezet: met haar valt niet te sollen. Ik prop snel het laatste stukje brood naar binnen en sta op.

Vandaag leren we een choreografie op het nummer Hayarti elbi maak (Je verbijstert mijn hart) van Oum Kalthoum. Hoewel de Egyptische zangeres in 1975 is overleden, is haar muziek springlevend. Oum Kalthoum staat bekend om haar lage altstem en langzame melodieën.

Oum Kalthoum is een tarab zangeres. Tarab is moeilijk uit te leggen, maar wel te ervaren. Tarab staat voor betovering. Als iemand een muziekstuk hoort en er een intens gevoel van krijgt, dan is de muziek tarab. Als je danst, kan je in dezelfde staat van tarab raken. Het werkt als een soort extase. Ik kan me er niks bij voorstellen en kijk haar schaapachtig aan.

Kaouther Ben Amor danst met verlangen

De muziek van Oum Kalthoum is goed te gebruiken om je eigen verhaal te vertellen en om je gevoel te tonen. Om een idee te krijgen hoe, dansen we de interpretatie van Ben Amor van Hayarti elbi maak. Het nummer gaat over iemand die haar geliefde zoekt en haar liefde wil tonen.

Ben Amor legt een frase van de choreografie technisch uit. We draaien naar rechts, strekken onze rechter been uit en reiken onze armen zo ver mogelijk naar voren. Als we dat een paar keer hebben geoefend, vertelt ze dat we naar een geliefde reiken. Dit doe je niet door enkel je armen naar voren te houden. Je neemt je bovenlichaam mee en kijkt hoopvol. Hoe vaker we de dans herhalen, hoe meer ik in het gevoel van verlangen kom. Ook word ik emotioneel van de prachtige lyrische muziek. Naar mijn idee vliegt de les voorbij.

Terwijl ik weer etend wacht op de volgende workshop, blijft Hayarti elbi maak in mijn gehoor hangen. Ik stop met eten, staar voor me uit en voel kriebels in mijn buik. Ineens realiseer ik me dat dit het tarab gevoel is.

Danseres Aisa Lafour geeft danstips

De derde en laatste workshop is van organisatrice Aisa Lafour en percussionist Yassir Jamal. We krijgen tips hoe we met meer emotie op een drumsolo kunnen dansen. Het energieniveau van je dans moet gelijk zijn aan het energieniveau van de muziek. Een drumsolo bevat verschillende ritmes van rustig tot opzwepend.

Op een luid ritme moeten we energieker dansen. Ik voel me ongemakkelijk, want ik heb totaal geen inspiratie. Ik beweeg mijn armen als een sul heen en weer, terwijl die beweging niks met oriëntaalse dans te maken heeft. Dan kruist mijn blik die van een ander. Op glimlach terug en voel me losser en vrijer worden.

Orientalicious brengt nieuwe inzichten

Aan het eind van deze intensieve workshopdag van Orientalicious ben ik verbaasd dat ik geen energiedip heb gekregen. Ik heb erg genoten en heb veel geleerd. Van Delanna heb ik - een voor mij nieuwe stijl - shaabi geleerd. Tijdens de workshop van Ben Amor heb ik het tarab-gevoel ervaren. En bij de drumsolo workshop zie ik in hoe ik met eenzelfde energieniveau als de muziek kan dansen.

Lees ook Nadia Tan's eerste blog over het oefenen van de Egytische shimmy en emotionele dansvoorstellingen.

Ga voor meer informatie naar de website van Orientalicious.

Nadia Tan