12 vragen 13 antwoorden: Christel van der Gun
Midden in het land, in Houten, staan de Stardance Studio’s van Christel van der Gun. Naast reguliere danslessen, geeft zij leiding aan een voorbereidingsklas voor jonge talenten. Een droom die uitkwam...
1. Hoe zijn de voorbereidingsklassen bij Stardance begonnen?
Bij de oprichting van Stardance Studio’s in 1998, had ik al het plan om ooit een voorbereidend traject op te zetten. Vanaf het begin waren er gemotiveerde en talentvolle leerlingen en docenten. Zo ontstond er behoefte aan extra scholing en ontwikkeling en konden wij van start met het intensief begeleiden van de leerlingen. De voorbereidingsklassen’ waren een feit.
2. De voorbereidingsklassen hebben iets weg van een overkoepelende vooropleiding. Voor wie zijn ze bedoeld?
Met de Stichting Voorbereidingsklas dans en musical (VBK) worden jonge, talentvolle dansers vanaf 13 jaar voorbereid op de toelatingseisen van verschillende dans- en musicalacademies. Deze klas is dus bedoeld voor leerlingen die én gemotiveerd én in aanleg de mogelijkheid hebben om verder te gaan in het dans- en/of musicalvak.
3. Wat houdt in de basis de voorbereidingsklas in?
Je kunt met VBK beginnen vanaf het tweede jaar van het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen volgen door de week drie of vier lessen en krijgen op zondag les in diverse disciplines. Er zijn twee groepen. De eerste bestaat uit leerlingen die nog drie a vier jaar naar school moeten, voordat zij gaan auditeren. De tweede groep bestaat uit leerlingen die nog een of twee jaar naar school moeten, voor zij naar een vakopleiding kunnen.
Het lesprogramma op zondag is voor iedereen hetzelfde en bestaat uit klassiek ballet en modern. Verder krijgen ze uiteenlopende workshops, zoals hiphop, song & dance, conditietraining, Afrikaanse dans en auditietraining. Kortom, een breed palet. Bij de doordeweekse lessen wordt per leerling gekeken naar de individuele behoeften en benodigdheden. Eén klassieke training is daarbij verplicht.
4. Voor de voorbereidingsklassen moetende leerlingen auditie doen. Hoe ziet die eruit? Waar letten jullie vooral op?
Tijdens de audities krijgen de leerlingen een klassieke les en een modern/jazzles, daarna krijgen ze een improvisatieopdracht en een new style-les (hiphop). Tot slot moeten ze een refrein en couplet van een lied zingen en een monoloog houden. Natuurlijk letten we erop of de leerling een sterke dansbasis heeft. Je hoeft niet heel erg goed te kunnen zingen, dat wordt vaak gedacht. Verder kijken we naar het niveau en de aanwezige techniek en daarnaast ook zeker naar de mogelijkheden, de fysieke gesteldheid, dansintelligentie, muzikaliteit, persoonlijkheid en creativiteit.
5. Wat is het vervolgtraject?
Aan het eind van de auditiedag evalueren we met de aanwezige vakdocenten wie we wel of niet aannemen. Daarover worden alle leerlingen persoonlijk geinformeerd. Voor de aangenomen leerlingen hebben we een speciale informatiebijeenkomst, samen met hun ouders, om de verwachtingen en de belasting van het traject goed te bespreken.
Ook gaan we dan uitgebreid op hun vragen in. Daarnaast is er nog een informatiemiddag over de belastbaarheid en belasting voor je lichaam, blessurepreventie en prioriteiten stellen. Deze wordt geleid door onze fysiotherapeute Natasja van den Hoven.
6. Naast dans, zang en acteren, leren jullie de leerlingen ook andere dingen…
Ja, ze krijgen workshops van onze fysiotherapeute om verantwoord met hun lichaam om te gaan. Dat gaat ook over leren plannen en prioriteiten stellen, want dat moet wel in combinatie met school. En door dit VBK-traject ontdekken ze of dit echt is wat ze willen en kunnen.
7. Jullie werken samen met verschillende academies. Hoe ziet die samenwerking eruit?
Wij staan in contact met diverse academies en overleggen met hen wat de eisen zijn voor toelating. Ook komen er bijvoorbeeld studenten van Codarts Rotterdam bij ons vertellen wat hun opleiding precies inhoudt. Bij Fontys Tilburg worden we uitgenodigd voor de meeloopdagen en ik ben daar in gesprek met de diverse vakgroepen. Het Albeda College in Rotterdam organiseert jaarlijks een oefen-auditiedag voor onze leerlingen. Hierdoor ervaren de leerlingen hoe een echte auditiedag op het Albeda gaat en aanvoelt. Aan het einde van deze dag volgt er een ‘echte’ uitslag van wie ze wel en niet zouden hebben aangenomen en waarom. Een heel waardevolle ervaring voor onze leerlingen!
Een deel van ons docententeam komt bij Lucia Marthas vandaan, daar krijgen we dus veel input van. Studenten en docenten van daar zijn ook aanwezig bij onze tentamens, zodat er overleg is over het niveau en de eisen. Daarnaast geven docenten van de diverse academies les aan de VBK.
8. Waarom toetsen jullie de leerlingen tussentijds?
Het afnemen van tentamens laat ze wennen aan audities en testen en leert hen omgaan met de stress die daar vaak bij komt kijken. Wat bij dansers in opleiding – maar ook in het vak straks – steeds weer terugkomt! Ook voor onze docenten is het erg zinvol om de leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling. Ze kunnen dan aan de hand van de meetpunten feedback en advies geven aan de leerlingen.
9. Contact met de ouders is ook een essentieel onderdeel…
Dat is heel belangrijk. Als je kiest voor een opleiding tot bijvoorbeeld danser, dan moet het thuisfront achter je staan. Naast de informatiedag is er wekelijks een VBKspreekuur en zijn er evaluatiebesprekingen waar ouders bij mogen zijn. Het is natuurlijk voor zowel ouders als docenten goed om te weten hoe het fysiek en mentaal met een leerling gaat.
10. Hoe ben je zelf ooit met dansen begonnen?
Ik ben begonnen bij de dansmariekes en met volksdans, omdat er in Houten en ’t Goy nog geen ballet- of jazzdansles werd aangeboden. Later kwam dat wel en ging ik bij de plaatselijke dansschool op showballet en op mijn twaalfde ook op klassiek ballet. Vanaf mijn dertiende danste ik gelijk al een uur of vijf per week. Ik heb al die tijd ook heel veel geturnd en daar vond ik de vrije oefening (mat op muziek) het leukst! Ik zat op voetbal, koor en schaatsen. Kortom, stilzitten kwam niet in mijn woordenboek voor. Vanaf mijn achttiende wist ik al dat ik later een eigen dansschool wilde starten en tekende deze zelfs al uit. Het is zo fijn dat deze droom uit mocht komen!
11. Wie waren je belangrijkste voorbeelden?
Nou, eigenlijk vooral voorbeelden uit de showwereld. Ik wilde net zo goed worden als Simone Kleinsma, Willem Nijholt en Joke de Kruyf. Die combi van dans, zang en op het toneel staan, dat wilde ik ook! Ik schreef Willem Nijholt zelfs een brief met de vraag hoe je kon worden wat hij deed. Hij schreef terug dat je daarvoor naar de kleinkunstacademie moest gaan.
Hans Snoek van het Scapino Ballet was een waardevol voorbeeld voor mij. Als kind ging ik met mijn moeder naar haar voorstellingen kijken. Op de academie heb ik haar zelfs geïnterviewd, omdat ik een scriptie over haar leven maakte. Dat was heel bijzonder, ze was toen al op hoge leeftijd maar had nog steeds die sprankeling en passie voor het vak! En later ook Manja Siebrecht van het Nederlands Kindertheater, die met zoveel passie en liefde met haar vak bezig was. Ik heb daar ook een tijdje mogen werken als dansdocente, dat was erg fijn!
12. De Stardance studio’s bestaan nu 15 jaar en de voorbereidingsklassen 8 jaar. Je hebt zelfs een prijs gekregen voor dit initiatief. Wat wil je nog meer bereiken?
Ja, in december sloten we ons jubileumjaar feestelijk af. In winkelcentrum Het Rond in Houten dansten we met 700 leerlingen tegelijk een kerstmedley! Het plein was helemaal in kerstsfeer en samen met het enthousiaste publiek gaf dat een enorme boost aan ons allemaal. Ik zal me blijven inzetten voor de VBK om gemotiveerde, talentvolle jongeren op een hoger plan te brengen! En ik hoop op een steeds intensievere samenwerking met de academies om ons nog meer op de kaart te zetten en wellicht zelfs een regionale functie te mogen gaan vervullen.
13 …
Het enthousiasme, de motivatie, kwaliteit en diversiteit bij zowel leerlingen als docenten zijn het meer dan de moeite waard om de VBK te mogen leiden en het misschien naar een hoger plan te tillen.
Kijk ook op de website van Stardance voor meer informatie over de voorbereidingsklassen.