Cinderella van het Nationale Ballet
Op 13 december ging de balletvoorstelling Cinderella in wereldpremière. Choreograaf Christopher Wheeldon van het San Francisco Ballet produceerde een indrukwekkende balletshow waarin het sprookje van de gebroeders Grimm bijzondere vormen aanneemt. Met videoprojecties, schitterende kostuums en een groots decor combineerde hij het klassieke ballet tot een aaneenschakeling van humoristische en krachtig gedanste scenes.
Cinderella is onder de regie van Christopher Wheeldon getransformeerd tot een vlot verhaal over een meisje dat met geheven hoofd haar onfortuinlijke lot ondergaat. Soepele decorwisselingen verplaatsen je van het graf van Cinderella’s moeder onder een magische boom naar de tegendraadse prins Guillome in een paleisgang en terug naar de rokende schoorsteen. Vooral in de aankleding zit de verrassing. De jonge choreograaf heeft dit weten te bewerkstelligen door samen te werken met decor en kostuumontwerper Julian Crouch. Deze werkte voor opera, theater, film en televisie, maar nooit eerder aan een balletproductie. Hij bracht hierdoor een spannende wind met zich mee vol nieuwe mogelijkheden. Ook met de kostuums gaat het op dezelfde wijze. Het ene moment is het podium gevuld met victoriaans geklede dames, om vervolgens te veranderen in paarsgekleurde baljurken of fantasiefiguren met grote hoofden, vogelsnavels en paardenkoppen.
Je waant je in een wonderland. De invloed van techniek en design is in groot contrast met oudere balletvoorstellingen, waar de nadruk vooral lag op dans en choreografie. Ondanks dat het beeld in deze voorstelling is verschoven naar een visueel spektakel, zoals bij musicals heel gewoon is, krijgt het ballet toch zijn hoogtepunt in de krachtige en tegelijkertijd zeer verfijnde dans van soliste Anna Tsygankova in haar vertolking van Cinderella. Met een glinsterende en gedetailleerde gouden jurk danst zij samen met prins Guillome, Matthew Golding, een betoverend duet.
Totdat de klok slaat en de magie is uitgewerkt. Zij haast zich naar huis en de volgende dag begint het spektakel van het passen van de gouden spitz, die alleen aan de voet van Cinderella past. Opmerkelijk is dat de spitz exclusief is vervaardigd voor deze balletproductie van Het Nationale Ballet door een spitzenmaker in New York. De stiefzussen spannen om de kroon met hun slapstick duetten, domme uitdrukkingen en hun onderlinge gevecht. Maar onder die meligheid zitten prachtige danseressen die onder begeleiding van het Holland Symfonia orkest soepel de technische hoogstandjes uit hun rok schudden.
Cinderella is een balletshow in vol ornaat. Ballet ontmoet kostuumdesign en de muziek van Sergej Prokofjev ontmoet videoprojecties. Hier vindt jong en oud elkaar. Want wie houdt er nou niet van een sprookje dat op moderne wijze in dans wordt uitgevoerd? De voorstelling is tot en met het einde van het jaar te zien. Daarna verhuizen de kostuums naar het San Fransisco Ballet, om in mei Cinderella weer nieuw leven in te blazen. Maar hiermee verloopt ook het alleenrecht van Het Nationale Ballet op de gouden spitzen, en kan iedereen ze gewoon kopen, of je nou een assepoester bent of niet.
Beeld door Angela Sterling