Nederlandse Dansdagen 2018 Dario Tortorelli Dunja Jocic Cunsong Xu

Nominaties Festivalprijzen Nederlandse Dansdagen 2018 bekend

Groot nieuws! De nominaties van de Festivalprijzen zijn bekend! Ieder jaar nodigt de Nederlandse Dansdagen professionals in het dansveld uit om veelbelovende choreografen voor te dragen voor deze prijzen. De genomineerden voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2018: Igor Vrebac, Dario Tortorelli en Dunja Jocic. De genomineerden voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek 2018: Cunsong Xu, 155 en Cie. Woest. De prijzen worden uitgereikt tijdens het Nederlandse Dansdagen Gala op vrijdagavond 12 oktober 2018.

De voorstelling R*E*D*O van Shailesh Bahoran, winnaar Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2017 en de voorstelling Papier (3+) van Gaia Gonnelli, winnaar van de Prijs Nederlandse Dansdagen Jong Publiek 2017 zullen tijdens dit festival in première gaan.

Genomineerden Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht

De Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht is een landelijke stimuleringsprijs voor veelbelovend choreografietalent dat (nog) geen structurele subsidie ontvangt. Met de prijs van € 10.000,-, die beschikbaar gesteld wordt door Gemeente Maastricht, kan de winnende maker een nieuw werk initiëren en ontwikkelen. De commissie onder leiding van festivaldirecteur Ronald Wintjens kiest de winnaar. Deze bestaat uit Helmy Koolen (manager Economie & Cultuur Gemeente Maastricht), Peggy van Sebillen (algemeen directeur Zuiderlicht), Alida Dors (artistiek leider en choreograaf Stichting Backbone), Iván Pérez (artistiek directeur Theater Heidelberg) en Saskia van Stein (directeur Bureau Europa).

Igor Vrebac

De in Bosnië-Herzegovina geboren en in Nederland opgegroeide Igor Vrebac (1986) studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij zijn diploma in acteren en theatermaken behaalde. Vanaf dan speelt hij bij groepen zoals DOX en Toneelgroep Oostpool. Tussen 2012 en 2016 produceerde, maakte en speelde hij verschillende voorstellingen: James’ Dream, Homo Sapiens, My Father Was A Terrorist. In 2016 ontving Verbac de ‘Dioraphte Best of Amsterdam Fringe’ award voor zijn voorstelling Macho Macho.

Dario Tortorelli

Dario Tortorelli (Italië, 1977) maakt dans en performance vanuit het proces van visualisatie en incorporatie van beelden. Hij onderzoekt de grenzen tussen voorstelling en kunstinstallatie en tegelijkertijd zet hij zijn ervaring in als klassiek en modern danser om de expressiviteit en lijfelijkheid van het lichaam verder te ontwikkelen en te demonstreren. Tortorelli heeft als danser en choreograaf samengewerkt met onder andere Conny Janssen Danst en WArd/waRD - Ann Van den Broek. In 2013 won hij de Solo Dance Contest in Gdansk (Polen) met zijn eerste ROMEO HEART-solo. In 2016-2017 ontwikkelde hij D NO BODY 5, als onderdeel van het Pivot Dance- programma voor opkomende choreografen, producers en publiek.

Dunja Jocic

Dunja Jocic (Belgrado, 1978) begon op jonge leeftijd met ritmische gymnastiek, en was de jongste deelnemer van de 1992 World Cup in Brussel. Ze maakte deel uit van het Olympisch Team tot 1996. Ze studeerde in Nederland aan de Rotterdamse Dansacademie, sindsdien is ze werkzaam als freelance danseres. Dunja danste o.a. bij Club Guy en Roni, Ballet du Nord (Frankrijk), Emio Greco / PC, en werkte samen met theaterregisseur Nikola Zavišić aan een groot aantal theaterproducties. In 2007 maakte Dunja haar eerste werk No flowers, please dat werd uitgeroepen tot Best Choreography, Public Award en de Special Award for Innovation op het Festival van Choreographic Miniatures in Belgrado. In 2013 werd ze genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ voor haar rol in Midnight Rising van Guy & Roni. Haar tweede film Bird ging in première op het Nederlands Film Festival 2015 en werd genomineerd voor een Gouden Kalf.

Genomineerde Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek

Deze prijs heeft een waarde van € 10.000,- met als doel een bijdrage te leveren aan de innovaties van dans voor een publiek van 4 en 18 jaar in Nederland. Een commissie, onder voorzitterschap van festivaldirecteur Ronald Wintjens, bestaat uit Valentijn Byvanck (directeur Marres, Huis voor hedendaagse Cultuur), Wies Bloemen (artistik leider en choreograaf Danstheater AYA), Marc Maris (directeur Festival Jonge Harten) en Lennart Monaster (regisseur en acteur Het Laagland).

Cunsong Xu

Als artistiek leider van dansgezelschap Groundbreakers die de recente voorstelling Kraaiman onlangs speelde, deze was een groot succes in diverse Nederlandse theaters. Kraaiman maakte indruk als een artistieke ‘joint venture’ tussen het Chinese staatsballet Wuxi performing arts group en zijn eigen dansgezelschap Groundbreakers. In zijn montagevoorstellingen vormen dans, film, animatie, muziek en literatuur gelijkwaardige componenten. Vorig jaar organiseerde hij in China een dansfestival, met optredens van vijf verschillende dansgezelschappen uit Nederland. Dit laat zien dat hij talent heeft om mensen te mobiliseren en te overtuigen van het belang van een gezamenlijk optreden.

155

155 (eenvijfvijf) is een formatie creatieve vrienden bij elkaar gebracht door een gedeelde passie voor bewegingsvormen, muziek, film, bizarre humor en kunst. De jongens zijn er van overtuigd dat het theater als kunstvorm geleider kan zijn voor de innovatieve kracht van jongeren. Door samen te zijn en nieuw werk te blijven maken creëren zij een theatrale vorm voor stijlen als breakdance, acrobatiek, clubbing en multimedia, waarbij zij de humor en relativering niet schuwen. Zij proberen met alles wat zij maken midden in de samenleving te staan, en de wereld te laten zien hoe zij haar zien, simpel, raar en vol met ‘anders’. Zowel on- als offline zijn ze bekend, veel online bekeken video’s en optredens op festivals in het binnen- en buitenland. Zoals Freetown Music Festival, Sziget, Lunga Festival en Lowlands.

Cie. Woest

Een danstheatergezelschap, opgericht in 2010 door Manon Avermaete (Antwerpen) en Paulien Truijen (Amsterdam). Ze spitsen zich toe op het brengen van bewegingstheater op locatie en laten zich inspireren door en spelen in de openbare ruimte. Woest maakte in 2012 haar eerste kindervoorstellingKijk ver genoeg achterom en je kijkt weer naar voor in samenwerking met fABULEUS en Krokusfestival. De jaren nadien tot op heden, is het werk van Woest te zien op verschillende internationale buitentheaterfestivals: Suitable Case, NetNietNiets, Leaving Normal en Lucky Shots.