De opening van het nieuwe dansseizoen 2013/2014 van het NDT staat in het teken van choreograaf Jiři Kylián. Programma I toont zijn creaties Claude Pascal, Tar and Feathers, Click-Pause-Silence en Vanishing Twin. De creaties en stijl van Kylián, die in 2009 afscheid nam als huischoreograaf, blijven van grote betekenis voor het gezelschap. Programma I gaat op landelijke tournee tot en met 15 november.

Claude Pascal

Less is more and more is less. In Claude Pascal (2002) vertellen vier dansers aan de hand van gebaren en teksten een familiegeschiedenis. Tegen een achtergrond van enorme spiegeldeuren poneren zij filosofische stellingen. Dit theaterspel omlijst drie tijdloze duetten, waarin energieke bewegingen vertraagd worden tot bijna stilstaande beelden.

Vanishing Twin

Fragment uit Tar and Feathers. Beeld door Nederlands Dans Theater. Fragment uit Tar and Feathers. Beeld door Nederlands Dans Theater. Drie mannen en drie vrouwen bewegen zich door een surrealistische wereld, balancerend op de grens tussen het onderbewustzijn en bewustzijn. Op een hoge vleugel speelt Tomoko Mukaiyama haar interpretatie van Mozart. Een van Kyliáns inspiratiebronnen voor Tar and Feathers (2006) was What is the Word van Samuel Beckett, het laatste gedicht dat de Ierse auteur op zijn sterfbed schreef. Dit ballet is alleen in Den Haag te zien; tijdens de tournee wordt Click-Pause-Silence gedanst.

Over Jiři Kylián

Jiří Kylián (Tsjechië, 1947) was ruim dertig jaar artistiek directeur en huischoreograaf van NDT. Hij maakte 75 choreografieën voor het gezelschap, naast diverse werken voor gezelschappen wereldwijd zoals het Stuttgart Ballet, Opéra van Parijs, Bayerisches Staatsballett in München en het Tokyo Ballet. In 2009 creëerde hij zijn laatste choreografie voor NDT, Mémories d’Oubliettes.

Altijd op de hoogte blijven?