Goede recensies Rite of Spring van Joost Vrouenraets

Goede recensies Rite of Spring van Joost VrouenraetsDe bewerking van Rite of Spring (Le Sacre du Printemps) die Joost Vrouenraets maakte voor studenten van de Southern Methodist University (S.M.U.) is lovend ontvangen in Amerika. De première was op 13 mei in het Winspear Opera House in Dallas, Texas, met live muziek van een symfonieorkest. Er zijn inmiddels vijf recensies verschenen en die zijn allemaal zeer positief. Zo hoopt Theater Jones dat “(…) deze choreografie snel opnieuw gepresenteerd wordt door S.M.U., omdat de lagen en de symboliek van het werk te veel zijn om in een column over uit te wijden. De complexiteit van het stuk vraagt nadrukkelijk om meerdere viewings.” Vrouenraets, die zes jaar geleden ook een choreografie mocht maken in opdracht van de S.M.U., is blij met alle positieve reacties. Rite of Spring, waarschijnlijk het meest controversiële balletstuk van de twintigste eeuw, viert op 29 mei zijn honderdjarig bestaan. Vrouenraets maakte een eigentijdse versie waarin de thema’s ‘manipulatie’, ‘de invloed van technologie en social media’ en ‘de groep ten opzichte van het individu’ centraal staan.

Joost Vrouenraets

Joost Vrouenraets is de leider van het Limburgse dansgezelschap GOTRA. Het gezelschap creëert  eigenwijze dansvoorstellingen, maakt dansfilms en ontwikkelt talentprogramma’s. Hiernaast werkt Vrouenraets als zelfstandig choreograaf in diverse landen in het buitenland. Binnenkort verschijnt een korte documentaire over het Amerikaanse avontuur van Joost Vrouenraets. Via deze link kun je een idee krijgen van de voorstelling. Voor meer informatie over GOTRA kun je kijken op www.gotra.eu.