Dansvoorstelling van Christian Rizzo te zien in Breda
Op 15 mei is de dansvoorstelling Le bénéfice du doute van de Franse choreograaf Christian Rizzo te zien in Chassé Theater Breda. Volkskrant journaliste Annette Embrechts verzorgt een introductie op de voorstelling en gaat na afloop in gesprek met Christian Rizzo.
Le bénéfice du doute
Le bénéfice du doute is een dansvoorstelling die balanceert tussen tederheid en geweld. Elk van de zeven dansers heeft een dubbelganger in de vorm van een pop van dezelfde grootte. Bengelend aan een koord domineren zij de ruimte als angstaanjagende fantomen. Terwijl het zaallicht nog aan is, leggen de dansers zich neer, als anonieme lichamen in een dodenhuis, tot de dans hen tot leven wekt.
Christian Rizzo
Dans ontsluiert zich in de handen van de Christian Rizzo als een taal die kortstondige gemeenschappen creëert, gemeenschappen die even vitaal als vluchtig zijn. Na een rockgroep en een modemerk opgezet te hebben, wijdde multi-talent Rizzo zich aan de beeldende kunst en daarna de dans. Sinds de oprichting van zijn ‘association fragile’ in 1996 creëerde hij zo’n dertig voorstellingen waarmee hij in vele landen naam maakte. Theater is in de visie van Rizzo “een sacrale aangelegenheid in de marge van het religieuze.”