Dans en mode
Dans en mode zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij veel dansstijlen hoort kenmerkende kleding, maar op haar beurt komt dans ook terug in de mode buiten de dansschool. De wisselwerking tussen de twee disciplines werd bijvoorbeeld duidelijk tijdens de laatste editie van de Amsterdam Fashion Week. Hier zagen we onder andere hoe de modellen in de show van ontwerper Aziz Bekkaoui een streetdance-optreden gaven. Ook zijn er verschillende projecten en tentoonstellingen die de sterke relatie tussen dans en mode duidelijk maken.
Fashion Clash Nederland
Het project Fashion Clash is het ultieme voorbeeld van hoe dans en mode samenkomen. Dit project werd voor het eerst georganiseerd in 2009 en heeft sindsdien ieder jaar plaatsgevonden in Maastricht. Het project is met de jaren uitgegroeid tot een internationaal platform dat mode en andere kunstdisciplines samenbrengt. Daarbij staat ieder jaar een ander thema centraal. Dit jaar werd samengewerkt met het Festival Nederlandse Dansdagen. Tien modeontwerpers werkten samen met tien choreografen aan een modecollectie. Met deze samenwerking tussen modeontwerpers en choreografen komt naar voren op welke punten er een wisselwerking bestaat tussen beide disciplines: beweging van het lichaam en daarmee ook de beweging van de kleding zijn het uitgangspunt voor zowel choreograaf als modeontwerper.
Fashion and Dance in New York
Natuurlijk is er niet alleen in Nederland aandacht voor de relatie tussen mode en dans. In het Fashion Institute of Technology in New York is op dit moment een tentoonstelling te zien die zich ook op het kruispunt tussen dans en mode richt. De tentoonstelling Dance and Fashion toont meer dan 100 danskostuums en andere mode waarin invloeden van danskostuums te zien zijn. De expositie is een reis door verschillende tijden en culturen. De oudste stukken in de collectie komen uit de 19e eeuw. Het gaat bijvoorbeeld om prachtige balletkleding uit 1830. Ook zijn er flamencojurken te zien en bijvoorbeeld mode die geïnspireerd is op Afro-Amerikaanse stepdansers. In de expositie komt dus een breed scala aan modeontwerpen voorbij.
De tentoonstelling in het museum is georganiseerd door directrice Valerie Steele. Steele is een pionier op het gebied van modetheorie. Zij was een van de personen die de schijnbaar oppervlakkige discipline introduceerde in de academische wereld. Zij wijst erop dat mode en andere kunstdisciplines als heel lang sterk met elkaar in verbinding staan. Chanel ontwierp in 1924 bijvoorbeeld al de kostuums voor Serge Diaghilev’s Le Train bleu.
Op anothermag.com wijdt zij verder uit over de relatie tussen dans en mode. Ze benadrukt dat de invloed tussen dans en mode tweezijdig is. Als voorbeeld van de invloed die de hedendaagse mode op dans heeft, noemt ze onder meer het feit dat Valentino kostuums ontwierp voor het herfstgala van het New York City Ballet in 2012. "En de invloed werkt ook de andere kant op. Dans beïnvloedt vaak de eigen collecties van designers. Balenciaga heeft zich laten inspireren door flamenco. John Galliano en Dior lieten zich in hoge mate beïnvloeden door ballet en meer recent ontwierp Rick Owens een collectie die een eerbetoon is aan stepping”.
Danskleding in het straatbeeld
Hoewel het binnen de genoemde tentoonstelling vooral om high fashion gaat, speelt de wederzijdse invloed van dans en mode natuurlijk niet alleen in de couture. Grote ketens, zoals Peter Hahn verkopen ook mode waarin elementen uit de danswereld terug komen. Een goed voorbeeld zijn de zogenaamde ballerina´s. Deze schoentjes, die geïnspireerd zijn op de balletschoen, zijn al jaren niet uit het straatbeeld weg te slaan. Vooral de variant met touwtjes om de enkels doet denken aan de échte balletschoen. Daarnaast zijn er uiteraard de bekende beenwarmers uit Flashdance, die ook jarenlang onderdeel uit hebben gemaakt van de garderobe van de modebewuste vrouw.