Kyle Hanagami

Celebrity-choreograaf wint rechtszaak tegen Fortnite wegens gestolen dansmoves

Celebrity-choreograaf Kyle Hanagami uit Los Angeles  heeft met succes in hoger beroep een copyright-claim gewonnen. Hij ontdekte dat zijn met copyright beschermde dansmoves waren gebruikt in het populaire videospel Fortnite. Eerder werd zijn claim afgewezen, maar Hanagami bleef volhouden. En met succes! 

Rechtszaak

Hanagami spande vorig jaar een rechtszaak aan in de federale rechtbank van Los Angeles tegen de ontwikkelaar en distributeur van Fortnite, Epic Games, waarin hij beweerde inbreuk op het auteursrecht en oneerlijke concurrentie. Hanagami beweerde dat de in North Carolina gevestigde game-ontwikkelaar een deel van zijn auteursrechtelijk beschermde choreografie had gekopieerd en de dansbewegingen in Fortnite had gebruikt, dat meer dan 500 miljoen geregistreerde gebruikers heeft.

Auteursrecht

De choreograaf, die heeft samengewerkt met artiesten als Jennifer Lopez, Britney Spears en Justin Bieber, had een dans gecreëerd op het nummer "How Long" van zanger Charlie Puth en publiceerde een YouTube-video waarin hij en anderen de bewegingen uitvoerden in november 2017. Hij registreerde het auteursrecht voor de choreografie van "How Long" bij het Amerikaanse Copyright Office in 2021, blijkt uit gerechtelijke stukken.

Fortnite

Fortnite, een gratis multiplayer spel dat zich afspeelt in een virtuele wereld, stelt spelers in staat om bepaalde "virtuele items" te kopen via een in-game marktplaats. Onder die items vallen "emotes" of geanimeerde bewegingen en dansen die de personages in Fortnite uitvoeren. Hanagami beweerde dat Epic Games een deel van zijn vijf minuten durende "How Long" dans heeft gekopieerd voor hun Fortnite emote met de naam "It's Complicated."

In mei 2022 diende Epic een verzoek in om de klacht van Hanagami af te wijzen. Het verzoek werd ingewilligd door rechter Stephen V. Wilson van de Amerikaanse districtsrechtbank, die oordeelde dat de werken van de eiser en de verweerder "geen gemeenschappelijke creatieve elementen delen." Hanagami ging in beroep bij het 9e Circuit Court of Appeals van de Verenigde Staten, dat in augustus de argumenten hoorde. Een panel van drie rechters vernietigde de afwijzing van de districtsrechtbank op woensdag en verwees de zaak terug naar de federale rechtbank in Los Angeles voor verdere procedures.

Overeenkomsten

Een bericht aan de advocaat die de zaak voor Epic Games voor het 9e Circuit heeft behandeld, werd niet onmiddellijk beantwoord. In haar beslissing bepaalde het hof van beroep dat Hanagami aannemelijk had beweerd dat zijn choreografie en de emote van Epic "substantiële overeenkomsten" vertoonden. Het panel oordeelde dat, net als andere vormen van auteursrechtelijk beschermd materiaal zoals muziek, choreografie bestaat uit verschillende elementen die niet beschermd zijn wanneer ze afzonderlijk worden bekeken. Maar wat wel beschermd is, is de keuze en rangschikking van anderszins niet beschermde elementen van de choreograaf.

Gelijk

De keuzes die Hanagami heeft gemaakt bij het selecteren en rangschikken van elementen in zijn "How Long" dans waren aanzienlijk vergelijkbaar met de keuzes die Epic heeft gemaakt bij het creëren van de emote "It's Complicated", oordeelde het hof van beroep. "We concluderen dat de districtsrechtbank fout zat in haar toepassing van de test voor substantiële overeenkomst, omdat Hanagami aannemelijk heeft beweerd dat zijn choreografie en de emote van Epic substantiële overeenkomsten vertonen," schreef rechter Richard A. Paez namens de mening van het hof.