Wisseling van de wacht, Aurelie Dupont en Benjamin Millepied - persbijeenkomst 4/2/16, Parijs. Foto: Chesnot/Getty Images

Benjamin Millepied stopt als directeur Ballet de l’Opéra

De Franse ster-choreograaf Benjamin Millepied (38) verlaat het Ballet van de Opera van Parijs, amper een jaar nadat hij daar artistiek directeur is geworden. Hiermee breekt hij zijn belofte om een van ‘s werelds oudste en grootste dansgezelschappen radicaal te veranderen.

Na de eerste geruchten over zijn terugtreden van het het boulevardblad Paris Match, organiseerde het gezelschap donderdag 4 februari een persbijeenkomst. In een verklaring zei Millepied dat hij wegens “persoonlijke redenen” vertrekt en zich weer "voor 100 procent aan het creatieve proces” wil wijden.

Volgens de New York Times keert Millepied terug naar Los Angeles met zijn vrouw Natalie Portman, die hij ontmoette tijdens de opnamen voor de balletfilm Black Swan (2010). Hier wil hij zich concentreren op het zelf choreograferen, en het door hemzelf opgerichte, vier jaar jonge L.A. Dance Project verder uitbreiden.

Millepied en Ballet de l'Opéra de Paris

Millipied en Portman brachten veel glamour – en sponsorinkomsten – naar het kwetsbare Parijse instituut. Zo schreef NRC dat de Opéra de Paris vaak wordt gezien als een instituut van Byzantijnse dimensies, ook de meeste van Millepieds voorgangers hielden het maar kort uit. Aurélie Dupont (42) is aangekondigd als zijn opvolger. Vorig jaar stopte ze haar actieve carrière als prima ballerina van het Ballet van de Opera van Parijs met de dansvoorstelling L'histoire de Manon van Jules Massenet.

Millepieds ontevredenheid, ergo ongeduld in het wachten op verandering, komt niet bepaald uit de lucht vallen. In de documentaire Relevé sprak hij al zijn ongunst uit over de hiërarchische verdeling tussen de vedetten en de andere dansers. Ook de danskwaliteit van de balletklassiekers liet zijn wensen te over.  “I’m waiting to see real excellence,” zei hij, en daaraan toevoegend, “It’s not the best classical troupe, but it might be the best contemporary company in the world.”