'Mata Hari' met Casey Herd & Anna Tsygankova. © Marc Haegeman

Afscheid eerste solist Casey Herd

Casey Herd, eerste solist bij Het Nationale Ballet, verlaat het gezelschap aan het einde van het huidige seizoen. Na een carrière van acht jaar bij Het Nationale Ballet neemt Casey afscheid van het publiek tijdens de laatste voorstelling van het programma Transatlantic op zondag 26 juni 2016 in Nationale Opera & Ballet, Amsterdam.
 
Herd was sinds 2008 als eerste solist aan Het Nationale Ballet verbonden, nadat hij al eerder als gastsolist met het gezelschap optrad. Bij Het Nationale Ballet vertolkte hij onder meer de rollen van Siegfried in Het Zwanenmeer en Albrecht in Giselle en danste hij in balletten van onder andere Hans van Manen, Alexei Ratmansky, William Forsythe, Christopher Wheeldon, David Dawson en George Balanchine. In 2012 ontving Casey Herd de Alexandra Radiusprijs. Het toonaangevende danstijdschrift Dance Europe vermeldde hem regelmatig in de critics choice lijst in de categorieën "Outstanding partnership" en "Outstanding male dancer".

Herd in eigen woorden

"It has been an amazing ride here In Amsterdam these past 8 years and I am looking forward to continuing my adventures on the stage as a freelancer as well as exploring other creative outlets. Thank you so much to the audience, all of my friends, colleagues and family around the world, I love you all!" - Casey Herd

In andere woorden over Herd

"Casey is een indrukwekkende danser en een geweldige partner – echt zijn specialiteit en een zeer belangrijke eigenschap voor een mannelijke danser. Voor veel ballerina’s is hij de beste en meest betrouwbare partner die ze ooit hebben gehad. In de wandelgangen wordt hij ook wel de ‘Rolls Royce of partnering’ genoemd. Casey heeft bij ons een mooie carrière gehad en we wensen hem veel succes bij al zijn toekomstige projecten." - Ted Brandsen, directeur Het Nationale Ballet
 
"Een constante solide techniek, een sterke en sympathieke toneelaanwezigheid, die een fenomenale partner is en veelzijdig in zowel het klassieke als het hedendaagse repertoire. In de grote pas de deux stelt hij zich volkomen op ten dienste van de ballerina, waardoor zij de gelegenheid krijgt maximaal risico te nemen op het toneel. Zijn buitengewone partneringtechniek, een kunst op zich, is evenzo prachtig om te aanschouwen en creëert een schijnbaar moeiteloze schoonheid." - juryrapport van de Alexandra Radiusprijs

Videoportret Casey Herd

Meer inspiratie