Pas afgestudeerd: danslerares Tessa de Wildt
Tessa de Wildt (1988) is in 2009 afgestudeerd aan de opleiding MBO Dans in Haarlem. Na haar afstuderen heeft ze voor een andere opleiding gekozen, maar heeft het lesgeven nooit laten liggen.
Welke dansvorm doe je?
Mijn favoriete dansvorm is jazz. Jazz is een breed begrip, binnen jazz heb je nog allerlei verschillende vormen: show, lyrical, modern-jazz enz. Juist die verschillende stijlen jazz zijn leuk, het ligt net aan mijn bui.
Hoe ben je met dans in aanraking gekomen?
Ik ben eigenlijk pas heel laat met dansen begonnen. Ik zat op mijn 10e jaar bij een plaatselijk toneelgroepje. We werkten toen aan een stuk waar ook dans in voor kwam. Toen de rollen werden verdeeld en ik niet bij de dansers was ingedeeld, was ik behoorlijk teleurgesteld. Op dat moment wist ik pas dat ik wilde gaan dansen en heb ik me ingeschreven bij een dansschool. Ik vond het geweldig. Toen ik in mijn derde jaar van de middelbare school nog geen idee had welke richting ik op wilde, heb ik de keuze gemaakt om verder te gaan in dansen. Dit betekende dat ik me met name moest ontwikkelen in de techniek. Ik ben toen de zaterdagopleiding bij FaFa in Den-Haag gaan volgen. Iedere zaterdag vier uur dansen, twee uur jazz en twee uur klassiek. Dit was voor mij de eerste keer dat ik echt moest werken aan mijn techniek, ik was toen veertien, erg laat dus. Na die zaterdagopleiding van een jaar heb ik nog een jaar drie keer in de week gedanst en toen was het tijd voor een vervolgopleiding. Daarvoor moest ik audities gaan doen. Ik heb bij drie verschillende opleidingen auditie gedaan om de kans zo groot mogelijk te maken dat ik ergens werd toegelaten. Uiteindelijk ben ik bij alle drie aangenomen en heb ik gekozen voor MBO Dans Haarlem.
Wat wilde je worden met deze opleiding?
Eerlijk gezegd, ik had geen flauw idee. Ik wilde gewoon dansen, van mijn hobby mijn beroep maken. Ik dacht dat als je een dansopleiding had gedaan, je altijd en overal kon werken als danseres. Naïef. Ik kwam in een, voor mij, totaal onbekende wereld terecht.
Wat waren je favoriete vakken?
Mijn favoriete vak was bij uitstek jazz. In het eerste jaar hadden wij ook trainingsleer praktijk en hierbij werd op een hele leuke manier gewerkt aan je conditie. Deze leraar was geen danser maar bedacht de leukste ‘fitnessachtige’ dansjes en combineerde body step en gewichten in de les. Hoe zwaar het soms ook was, doordat de les altijd op zo’n leuke manier werd gegeven, was het een feestje!
Hoe heb je die dansstudie ervaren? Waar liep je tegenop?
De studie is mij erg tegen gevallen. Dit had meerdere redenen. Na het eerste jaar werden de klassen opgesplitst naar de richting uitvoerend of docent. Het was geen kwestie van kiezen, je werd in een van de twee geplaatst. Als je dan in de docentenklas komt, verwacht je lessen te krijgen waar je wordt getraind in het worden van een goede docent, maar dat viel tegen. Bij mijn stage in het derde jaar werd ik in het diepe gegooid. Ik had geen idee hoe je bijvoorbeeld een les voor 4-jarigen aan moest pakken, hoe dingen opgebouwd horen te worden of wat er überhaupt van mij verwacht werd. We hadden wel eens wat aan elkaar moeten aanleren, maar kinderen zijn een vak apart. Ik kwam jong, fris en nieuwsgierig binnen, maar raakte als snel gedesillusioneerd. Goede docenten brengen de nieuwe generatie dansers. Zij moeten zorgen dat het niveau hoog blijft, naar mijn idee een belangrijke taak die niet ondergeschoven moet worden aan uitvoerende dansers. Ik heb absoluut veel geleerd in die vier jaar tijd, als danseres. Als docent had er zoveel meer uitgehaald kunnen worden, maar ik wist wel precies hoe ik mijn lessen niet wilde geven en dat is al een begin.
Waar heb je stage gedaan en hoe is dat bevallen?
Mijn eerste stage heb ik bij De Hint in Aalsmeer gedaan en mijn tweede stage bij Kunstencentrum de Nieuwe Vaart in Maarssen. Dat was heel erg leuk! Ik ben bij beide stages erg goed begeleid en heb daar ontzettend veel geleerd op lesgeefgebied.
Heb je nog naast je studie gedanst?
Ik ben gestopt met dansen bij mijn oude dansscholen. Het was teveel, ik was al de hele dag aan het dansen en per dag nog eens zo’n 3 tot 3,5 uur aan het reizen. In de vakantie volgde ik wel eens een lesje hier en daar, ging naar de sportschool of hardlopen.
Hoe typeer je jezelf als docent?
Dat vind ik moeilijk te zeggen over mezelf. Ik vind zelf niet dat ik streng ben, maar wel duidelijk. Ik vind dat het je eigen keuze is om te gaan dansen en wanneer je die keuze dan hebt gemaakt verwacht ik ook dat je je best doet. Als er hard gewerkt wordt, is er naar mijn mening ook ruimte voor plezier. Het ligt ook maar net aan de leeftijd natuurlijk, voor de allerkleinste moet het vooral leuk zijn en naarmate ze ouder worden, mag er meer verwacht worden. Ik maak niet altijd makkelijke dansen, soms wordt het zelfs als onmogelijk ingeschat, maar ik vind dat je ieder jaar moet groeien/ jezelf overtreffen, als je het uiteindelijk dan toch kan, geeft dat zo’n goed gevoel. Dat gevoel wil ik mijn leerlingen meegeven en ik ben altijd trots op het eindresultaat.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Dat kan van alles zijn, maar muziek is het belangrijkste. Ik luister overal naar de muziek, soms ben ik uit eten met vrienden en vraag ik dwars door een gesprek heen: ‘’Weet iemand hoe dit nummer heet of van wie het is?’’ Een goed nummer zorgt er echt voor dat het gaat kriebelen om te dansen of om er iets op te maken.
Wat zijn hoogte- en dieptepunten in je dansloopbaan tot nog toe?
Mijn hoogtepunt was absoluut het resultaat van de voorstelling die wij als vierdejaars zelf moesten organiseren en het behalen van mijn diploma. Het dieptepunt was in het derde jaar van mijn opleiding, toen ik het even helemaal niet meer zag zitten om te dansen en bijna was gestopt met mijn opleiding.
Wat ben je na je afstuderen gaan doen? Was het moeilijk om aan de bak te komen?
Na mijn afstuderen wist ik dat ik nog verder wilde studeren. Een fulltime carrière als danseres of docent zag ik niet zitten, dat is namelijk nogal vergankelijk. Van auditie naar auditie hobbelen in de hoop weer een paar maanden werk te hebben of tot mijn 65e uitgezakt voor een groep staan? Nee, bedankt. Maar ik moest er niet aan denken meteen weer in de schoolbanken te gaan zitten. Ik heb eerst een jaar gewerkt en in de avonduren lesgegeven. Na dat jaar was ik er weer klaar voor en heb ik me ingeschreven voor een voltijd hbo-opleiding: Media, Informatie en Communicatie.
Hoe is het om zelf les te geven?
Heel erg leuk. Ik geef nu al een paar jaar bij dezelfde balletschool (Dancestudio Shanna Elleswijk) les en heb het daar heel erg naar mijn zin. De manier van omgaan met leerlingen, dans en alles wat daarbij komt kijken, sluiten erg aan bij mijn eigen ideeën hierover. En als je al een tijdje bij dezelfde school lesgeeft zie je de leerlingen ook groeien, daar ben ik trots op.
Hoe motiveer je je leerlingen?
Ik probeer mijn leerlingen te motiveren door ze het gevoel te geven dat ze zichzelf overtreffen. Dat ze zelf op de dvd terugzien dat het dit jaar nog beter was dan vorig jaar. Er moet uitdaging in blijven.
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Mijn plannen voor de toekomst zijn afstuderen aan mijn huidige opleiding en blijven lesgeven.
Wat betekent dans voor je?
Ik heb een haat-liefdeverhouding met dans. Ik heb het echt gehaat, maar kan toch niet zonder. Als ik te lang niet met dans bezig ben, word ik toch onrustig. Ik vind het leuk om te doen, te zien en er les in te geven.
Heb je nog tips voor beginnende dansers?
Als je professioneel wilt dansen, zorg dan dat je een goede basis legt. Klassiek is het belangrijkst, maar probeer ook zoveel mogelijk andere stijlen te volgen, zoals jazz, modern en hiphop. Je moet zeker weten dat je het heel graag wilt, want het is zwaar. Bedenk ook een back-up plan: stel dat je niet kan dansen door een blessure of gewoon niet aan de bak komt, wat wil je dan doen?