Nadia Yanowsky als stiefzuster in Cinderella
De balletvoorstelling Cinderella van het Nationale Ballet vertelt het verhaal van Assepoester in een modern jasje en het heeft landelijk goede recensies ontvangen. Deze sprookjesachtige voorstelling maakt indruk door de moderne insteek, de ijzersterke techniek van de dansers, de kostuums en het decor. Hoe is het voor de dansers om deel uit te maken van zo’n grootse en succesvolle productie? Wij interviewen Nadia Yanowsky, tweede soliste bij het Nationale Ballet, die de overtuigende en grappige rol van stiefzuster Clementine speelt.
Was dit de rol waar je op had gehoopt?
Absoluut! Clementine was een van de rollen waarvan ik dacht dat ik het erg leuk zou vinden. Toen ik hoorde dat de stiefzusters door vrouwen gespeeld zouden worden, werd ik extra enthousiast. In veel producties worden deze rollen door mannen gespeeld. Ik dacht dat het een ontzettend leuke rol zou zijn voor mij. Ik ben gek op acteren. Alhoewel beide stiefzusters zo anders zijn en waarschijnlijk allebei even leuk om te spelen. Ik vind mijn rol heel interessant, omdat het personage veel emoties ervaart. Ik voel medelijden met Cinderella en kan onschuldig, bijna onbenullig, zijn. Maar soms moet ik ook gemeen zijn, omdat mijn zus me daartoe dwingt en soms doet mijn zus mij pijn en word ik boos. Veelzijdige rol dus. En uiteindelijk word ik zelfs verliefd!
Hoe heb je je ingeleefd in de rol?
Het was moeilijk in het begin. Toen we begonnen met repeteren was het lastig om precies uit te beelden wat ik wilde vertellen via een beweging en een expressie. Christopher (Weeldon, choreograaf van Cinderella) heeft ons hiermee geholpen. Hij was heel precies en duidelijk over wat hij wilde. Dat hielp ons aan de ene kant en aan de andere kant maakte dat het moeilijker omdat we die exacte manier moesten vinden. Maar ik vind dit geweldig aan hem!
Cinderella is één van de grootste producties dit seizoen en het is een wereldpremière! Hoe bereid je je mentaal en fysiek voor op zo’n voorstelling? Voel je veel druk?
Fysiek gezien heb ik me op de zelfde manier voorbereid als voor elke voorstelling. Je probeert je lichaam in optimale vorm te brengen. Mentaal was het iets anders, vooral omdat ik wist dat ik een belangrijke rol neer te zetten had en hiermee een verhaal wilde vertellen. Ik realiseerde me dat ik al mijn tijd nodig had om elk stuk even goed te kunnen spelen. Ik moest me een soort van mentaal opwarmen tot het moment dat ik wist dat het allemaal ging lukken. Het spelen van de rol is even belangrijk als het danstechnische deel. Omdat de stiefzusters belangrijke karakters zijn in de voorstelling, voelde ik me deels verantwoordelijk om de show the dragen en het te laten slagen. Er hangt best veel van ons af.
Hoe was het om met Christopher Wheeldon te werken?
Het was een geweldige ervaring. Hij is zo creatief! Soms leken zijn ideeën bijna onmogelijk waar te maken, maar uiteindelijk is het ons samen gelukt en dat was een geweldig gevoel. Ik vond het heel fijn dat hij zo duidelijk was over alles wat hij wilde. Daarbij heeft hij een goed gevoel voor humor en veel geduld, iets wat ik erg in hem waardeer. Ik bewonder hem enorm als choreograaf.
Cinderella is een coproductie tussen San Francisco Ballet en Het Nationale Ballet. Op welke manier heb je deze samenwerking gemerkt?
Christopher had in San Francisco al een aantal variaties gecreëerd met dansers van San Francisco Ballet. Maar voor mij was dit prima. Hij had steps gecreëerd, maar als danser voeg je je eigen ding toe en dans en speel je het zoals jij het voelt. Het heeft niet veel invloed op me gehad.
Wat is je favoriete moment in de voorstelling?
Er zijn er twee. De eerste is het moment dat ik verliefd word. Ik ben namelijk van mezelf een erg romantisch persoon, dus dat lag me erg goed. De tweede is het stuk waar we ons klaarmaken voor het feest en ik het toneel op kom met mijn jurk verkeerd aan. Het is een grappig moment. Ik weet dat dit moment van mij afhankelijk is of het goed overkomt en dat vind ik leuk. Het is mijn moment.
Ben je tot nu toe tegen moeilijkheden aangelopen in de repetities of tijdens de voorstellingen?
Geen echte moeilijkheden. Het is een uitdaging geweest om de rol precies zo te spelen als Christopher hem wilde hebben, maar dit was ook ontzettend leuk. Ik heb mijn onzekerheden gehad, maar dat is goed want het zorgt ervoor dat je hard gaat werken.
Hoe was de connectie tussen de dansers tijdens de repetities en de voorstellingen van Cinderella?
Eigenlijk zoals bij alle producties is de connectie erg goed. Soms breng je meer tijd door met bepaalde mensen, omdat je tijd spendeert en samen een rol en momenten deelt. Altijd als we samen dansen, maken we connectie. Het maakt niet uit wat we dansen. We proberen het met zijn allen voor elkaar te krijgen, we helpen elkaar en zijn positief. We zijn als een familie.
Tot nu toe zijn de recensies en de reacties van het publiek heel positief geweest. Stimuleert dit jou om jezelf nog harder te pushen tijdens repetities en de voorstelling, of word je er wat meer ontspannen van?
Geen van beiden! Ik voel geen extra druk en ik voel me ook niet relaxed. Ik ben ontzettend blij dat de voorstelling zo goed ontvangen wordt en ik probeer het publiek altijd meer te geven. Maar ik denk niet dat je ooit relaxed moet zijn. Je moet je ervan bewust zijn dat er altijd iets kan gebeuren. Ik denk dat het goed is om kalm te zijn, maar relaxed is voor mij een ander level. Een die je niet altijd moet vertrouwen.
Is er iets waar je op hoopt voor het nieuwe jaar? Heb je bepaalde ambities of stukken die je zou willen dansen?
Romeo & Julia komt er weer aan. Ik zou heel graag een keer Julia spelen. Dat is een droom. Zoals ik al zei, ik ben een heel romantisch persoon. En ik ben een groot fan van het verhaal. Het zou een grote uitdaging en ontzettend gaaf zijn om de rol te mogen spelen. Ik vind het leuk als een ballet een grote variatie aan emoties en gevoel in zich heeft, net als bij Cinderella. Wanneer je een verhaal vertelt en ervoor moet zorgen dat het publiek begrijpt wat je voelt in dat moment.
Cinderella is nog te zien t/m 1 januari 2013 in het Muziektheater Amsterdam.