Interview met Haya Maëla van Dansgroep Haarlem

Haya Maela. Fotografie Rob Kievits.Ik ben in gesprek met Haya Maëla, eigenaresse van Danshuis Haarlem en artistiek leider van het onlangs (opnieuw) opgerichte semiprofessionele dansgezelschap Dansgroep Haarlem. Dit gezelschap begint in Haarlem en omstreken steeds meer naam te maken en hoopt zich met zijn seizoenafsluitende voorstelling in eind juni definitief op de (dans)kaart te zetten.

Hoe is Dansgroep Haarlem tot stand gekomen?
Het gezelschap komt voort uit de vorige productie van Danshuis Haarlem, Arthur van Avalon, dat in april 2012 in première ging. Toen ontstond er een groep dansers die erg enthousiast was geworden over de samenwerking en die graag met de voorstelling en de choreografieën door wilde gaan.

Dansgroep Haarlem. Fotografie Rianne Barger & Maaike de RuiterDe tijd leek rijp om met deze gemotiveerde, maar ook zeer ervaren groep, een stap verder te gaan en er een vaste dansgroep van te maken. Dit plan bleek meer mensen ook buiten de groep aan te spreken, van verschillende leeftijdsgroepen (van 15 tot 40 jaar). Na het verfijnen van het plan, in samenwerking met choreograaf Damar Lamers, zijn we in september 2012 begonnen met een veertientallige groep, bestaande uit tien vrouwen en vier mannen. Zij volgen sindsdien meerdere (techniek)lessen bij het Danshuis en we repeteren daarnaast in de weekenden. We werken veel vanuit improvisatie, maar we nemen het verbeteren van klassieke en moderne techniek ook erg serieus, juist omdat we niet te werk willen gaan als een amateurdansgroep, maar als een echt dansgezelschap.

De groep heeft een erg diverse samenstelling zoals je al eerder noemde, koos je hier bewust voor?
Voor onze productie Arthur van Avalon werkten we bijvoorbeeld al met de hoofdrolspelers in zo’n diverse groep en dat werkte heel goed, juist omdat sommige rollen nou eenmaal niet door jonge mensen vertolkt kunnen worden en andersom. Toen het gezelschap vorm begon te krijgen ben ik het succes van deze samenstelling niet vergeten en heb ik dit vastgehouden. Het komt niet vaak voor dat een groep met zulke uiteenlopende leeftijden zo goed met elkaar klikt. Dat maakt de band van de groep sterk, ook op het podium, en het geeft diepgang.

In april hebben jullie een eigen versie van Le Sacre du Printemps (het Lenteoffer) opgevoerd, wat voor een beginnend gezelschap wel een heftig stuk is. Wat was de aanleiding om deze choreografie op te voeren?
Dansgroep Haarlem. Fotografie Rianne Barger & Maaike de RuiterWe hebben onze eerste productie Schaakspel in januari 2013 opgetreden in de Engelenbak in Amsterdam. Samen met Damar Lamers maakten we een geheel nieuwe dans op dezelfde muziek van de Haarlemse componist Louis Andriessen: Symfonieën der Nederlanden. Hier kregen we al snel zeer positieve reacties op! Lamers en ik waren hierna aan het brainstormen en raakten geïnspireerd doordat we met de gehele dansschool gingen werken aan de eindvoorstelling over Les Ballets Russes. Toevallig bleek het dit jaar honderd jaar geleden dat de revolutionaire en beruchte Le Sacre du Printemps voor het eerst opgevoerd werd in Parijs. Daar moesten we iets mee! Deze choreografie van Vaslav Nijinski en componist Igor Stravinsky was toentertijd baanbrekend.

We hebben niet de originele choreografie uitgevoerd, maar een eigen interpretatie gemaakt van het spannende stuk op de muziek van Stravinsky. Het was een grote stap om met deze groep een dergelijk stuk op te voeren, maar door de sterke band tussen de dansers zijn we deze uitdaging aangegaan. We hebben gewerkt met het idee van jezelf letterlijk en figuurlijk opofferen voor een grote groep, voor het welzijn van anderen. “Is dat nog te doen in deze maatschappij?” was de grote vraag. We hebben de choreografie verdeeld in drie delen, waarin het publiek steeds dieper in het verhaal getrokken wordt naar de uiteindelijke climax toe.

Nu de dansgroep al een tijd een duidelijke vorm heeft, welke rol speelt deze eigenlijk binnen Danshuis Haarlem?
Dansgroep Haarlem. Fotografie Rianne Barger & Maaike de RuiterWe profileren het gezelschap echt als losstaand van de dansschool. Echter, het Danshuis heeft een programma Talentontwikkeling binnen de vooropleiding Dans, waar de Semi-Pro Klas sinds september onderdeel van uitmaakt. Deze Semi-Pro klas is voor (zeer) ervaren dansers vanaf 16 jaar die niet naar een dansacademie kunnen of willen, maar toch op hoog niveau willen blijven trainen en een duidelijke passie hebben voor dans. Dansers van de Dansgroep trainen hierin mee en dansers van de Semi-Pro Klas kunnen op deze manier doorstromen naar het gezelschap. Zo kunnen we het niveau hoog houden en tegelijkertijd de samenstelling van het gezelschap verzekeren.

Is er binnen het gezelschap nog ruimte voor nieuwe dansers?
We staan open voor nieuwe dansers en we houden hiervoor audities op zaterdag 29 juni in Haarlem. We zijn momenteel in ieder geval op zoek naar twee mannelijke dansers om ons gezelschap te versterken in het nieuwe seizoen.

Waar hoop je op voor de toekomst van het gezelschap?
Dansgroep Haarlem. Fotografie Rianne Barger & Maaike de RuiterDat we een uitgebreid, sterk repertoire hebben opgebouwd waarmee we veel optreden en bijvoorbeeld ook samenwerkingsverbanden aan kunnen gaan met andere (semi-)professionele gezelschappen, choreografen en kunstenaars. Ook hoop ik dat het niveau steeds meer omhoog gaat en dat er een instroom gaat komen van steeds beter getrainde en ambitieuze dansers. We hoeven nu ondanks deze wensen nog niet ver in de toekomst te kijken, we zijn al erg blij met hoe ver in we in zo’n korte tijd zijn gekomen. We werken samen hard door met passie voor dans, dat is het belangrijkste!

Door: Lisa Kapan

Dansgroep Haarlem zal op vrijdag 21 en zaterdag 22 juni optreden in de Toneelschuur in Haarlem, waarin ze vier choreografieën tonen, waaronder een bijzondere bewerking van de choreografie Tender Hooks van Haarlemse choreograaf Didy Veldman en hun versie Le Sacre du Printemps.

Voor meer informatie, ga naar de website van Dansgroep Haarlem.

Fotografie: Rob Kievits (foto Haya) en Rianne Barger & Maaike de Ruiter