Interview met Francesco Curci, genomineerd voor een Zwaan
De rode draad in een dansvoorstelling of een bachelor Psychologie? Een gesprek met Francesco Curci
Ateke Willemse, trouwe vrijwilliger van Festival de Nederlandse Dansdagen, is voor het festival op pad gegaan en zal dat de komende dagen blijven doen. Verschillende betrokkenen bij het festival, dat vanaf vandaag tot en met 6 oktober voor de 16e keer plaatsvindt, voelt zij eens even flink aan de tand met onorthodoxe vragen. Na iLLSkill Squad en Samir Calixto is het nu de beurt aan Francesco Curci, die genomineerd is voor een Zwaan in de categorie meest indrukwekkende dansproductie en op het festival te zien is in een speciale versie van HOW LONG IS NOW.
Door een recensent werd hij tot de rode draad van de choreografie HOW LONG IS NOW gebombardeerd. De jury van de Zwaan 2013 noemt hem ‘een veelzijdige danser, (…) die je kan meevoeren, en je meteen de voorstelling inzuigt’. Francesco Curci is echter ook gewoon een mens die je kunt googlen en heeft onlangs zijn Bachelor Psychologie behaald. Een gesprek met de genomineerde Italiaanse danser van Conny Janssen Danst.
Als je jouw naam intypt op Google kom je allerhande Francesco Curci’s tegen. Zo is er Francesco de Tai Chi-instructeur, de grafisch vormgever en de negentiende eeuwse uitgever van bladmuziek (zie foto’s). Welke van hen zou jij het liefst zijn?
Lacht: ‘Het is inderdaad een populaire naam. Wauw, ik vind de oude man er het interessantst uitzien. Toen ik jong was, heb ik een blauwe maandag piano gespeeld. Het idee om een componist of orkestdirigent te worden, sprak me erg aan. Ik geloof wel dat deze Francesco nogal chagrijnig is en zich niet erg graag onder de mensen begeeft. Zijn indrukwekkende snor zou ik behouden, mits ik in hetzelfde tijdperk zou leven. Ik zou niet eens hoeven te praten, maar met mijn voorkomen intelligentie en gewichtigheid uitstralen.’
De titel van de voorstelling HOW LONG IS NOW is afkomstig van een graffiti-schildering op een Berlijns gebouw. Kijk, ik heb er zelfs ooit een vakantiekiekje van gemaakt (zie foto). Heb je deze schildering zelf ook gezien?
‘Jazeker. Toen we in januari 2012 op het mode-evenement Bread & Butter in Berlijn waren om tijdens een modeshow van Gstar te dansen, zijn we ’s avonds met de groep langs dit kunstwerk gereden. Conny Janssen wees ons erop dat dit de inspiratie was voor haar nieuwe choreografie. Het gebouw zelf is een vervallen, rauw kunsthuis. Conny’s voorliefde voor dit soort bouwwerken heeft de locatiekeuzes in Nederland – De Machinefabriek in Vlissingen en de RET Tramremise Hillegersberg in Rotterdam – in hoge mate beïnvloed.’
De voorstelling is inmiddels bewerkt voor een theatertour. Hoe behoud je dezelfde rauwheid in een veelal gepolijste omgeving?
‘De sleutel is dat wij als dansers, evenals het publiek, niet hetzelfde stuk in het achterhoofd houden als het originele werk. We worden gedwongen om een deel van de choreografie aan te passen aan de nieuwe ruimte en hopelijk ontstaat er dan iets nieuws. Natuurlijk heeft een gigantische industriële locatie een grote impact, maar het stuk zelf bevat een basis die krachtig genoeg is om overeind te blijven in het theater.’
In de categorie ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ zijn nog twee andere dansers genomineerd: Dunja Jocic en Medhi Walerski. Als je hen op een andere manier zou mogen uitdagen, hoe zou je dat dan doen?
‘Een kookwedstrijd lijkt me een goed idee. Ik zou een ovenpasta maken of focaccia. In maart heb ik mijn Bachelor in de psychologie behaald, dus als alternatief kunnen we bijvoorbeeld een moeilijk psychologisch gesprek voeren. Om terug te komen op de nominatie; bij de Zwaan word je genomineerd en moet je maar afwachten of je de prijs wint. Het gaat hierbij vooral om wat men ziet in de voorstelling, maar het lijkt me interessant om de mensen achter een productie of dansprestatie te leren kennen. Om meer invloed te kunnen uitoefenen op de jury en de uiteindelijke uitkomst zou ik daarom willen opteren voor een gesprek met alle drie de genomineerden. Op die manier gaat het niet alleen om het winnen van de prijs, maar vooral om het proces en de mensen die ons zover hebben gebracht.’
Je bent gefascineerd door de mens en vertaalt deze interesse veelal in je werk als danser en choreograaf. Opdracht: verdiep je eens op papier in de donkere kant van het individu en teken de ultieme slechterik.
Halverwege het proces, na het tekenen van het hoofd: ‘Hij ziet er eigenlijk best wel schattig uit, laat ik dat tot de misleidende twist bombarderen. Omdat ik ervan ben overtuigd dat iedereen een goede kant heeft, geef ik deze slechterik tevens engelachtige vleugels. Dit maanmannetje komt hier op aarde op bezoek, omdat de mensheid tegelijkertijd gemakkelijk te corrumperen valt. Ik vraag me af of dit altijd zo is geweest of dat de drang naar vernieuwing en altijd maar meer willen ons zo gemaakt heeft. Wat het antwoord ook is, ik ben gebiologeerd door de mens. Ik staar graag naar personen terwijl ze hun alledaagse leven leiden. In de metro, op straat, ik wil zien hoe men reageert op bepaalde dingen.’
Als teaser voor How Long is Now voerde je verkleed als conducteur samen met enkele collega’s een stuk op in de metro. Dit tot grote verbazing van nietsvermoedende reizigers. Wat is je vreemdste ervaring in een bewegend voertuig?
‘Terugkomend op absoluut gekke mensen: ik herinner me een masturberende man achterin een bus in Rome. Dat was verschrikkelijk. Het leukste moment was de performance die je beschrijft. Mensen vervelen zich in het openbaar vervoer; ze tikken wat op hun been, slapen of luisteren naar muziek. Wij haalden hen middels dans uit de dagelijkse sleur. Soms stonden passagiers in de weg of vroeg iemand me opeens om reisinformatie. Deze onvoorspelbaarheid maakte het aantrekkelijk.’
Francesco Curci is vanavond tijdens het openingsprogramma van Festival de Nederlandse Dansdagen en van 28 oktober t/m 6 maart 2014 te zien in de Nederlandse theaters in de voorstelling HOW LONG IS NOW van Conny Janssen Danst
Zondag 6 oktober wordt tijdens de live NTR Podium uitzending bekend gemaakt wie de Zwaan voor meest indrukwekkende dansprestatie 2013 heeft gewonnen. 13.00 uur Ned. 2
Door: Ateke Willemse