Dansen voor het oog van de camera: Hernan Simons van HRN Entertainment

Interview met Hernan Simons van HRN EntertainmentGoed kunnen dansen is niet meer genoeg in de huidige danswereld. De komst van internet en YouTube heeft veel voor dansers gedaan, maar tegelijkertijd is doorbreken moeilijker dan ooit. Tegenwoordig lijk je niet meer mee te tellen als je geen bekende YouTube-video op je CV hebt staan. Dans Magazine sprak met Hernan Simons van HRN Entertainment over het leven van een danser, gezien door het oog van de camera.

Net voordat het interview begint kijk ik nog eens naar de naam Hernan Simons en zijn eigen opgerichte mediabedrijf HRN Entertainment. Ik kan niet geloven dat ik het nu pas zie: HRN is gewoon een afkorting voor Hernan. Ben jij ook zo iemand die regelmatig op YouTube allerlei dansfilmpjes bekijkt? Dan is de kans groot dan je weleens het logo van Hernan onderaan het filmpje zag staan. HRN Entertainment is “een bedrijf dat zich richt op dans, video en fotografie”. Zijn bekendste video heeft meer dan 500.000 views en hij is pas net begonnen.

HRN Entertainment

Hernan begon op zijn dertiende te breakdancen en volgde na de middelbare school een dansopleiding in Utrecht. Inmiddels is hij niet bekend als Hernan de danser, maar als de man met de camera op zijn schouder. “Na de dansopleiding wist ik dat ik nooit een écht goede danser zou worden om er mijn leven van te maken,” zegt Hernan tot mijn verbazing. “Ik dans nog steeds veel (professioneel), maar dat is niet waar ik het grote succes mee kan behalen.” Op zijn zestiende begon Hernan samen met een vriend dansfilmpjes te maken en al snel werd hij opgemerkt.

“Veel mededansers vonden mijn filmpjes tof om naar te kijken, dus dan gaan ze natuurlijk vragen: hey Hernan, kan je ook zo een filmpje voor mij maken?” En zo leerde hij de camera kennen. Er lijkt ook een echte zakenman in hem schuil te gaan. “In het begin doe je het gewoon als vriendendienst, maar op een gegeven moment kan je er iets voor gaan vragen. En dan kan je de prijs langzaam omhoog gooien, als je maar gevraagd blijft worden.”

Maar Hernan doet het niet alleen voor het geld of de meeste YouTube views. “De danswereld is groot in Nederland, maar het krijgt nog te weinig exposure. Er moeten meer dansfilmpjes komen. Er zijn zoveel dansers met alleen maar amateurfilmpjes.”

Bekende dansers filmen

Hernan vertelt dat hij als danser door het oog van de camera kan kijken en dat geeft hem een voordeel boven andere filmmakers. Maar hoe valt zijn succes in zo’n korte tijd te verklaren? “Bekende dansers zorgen voor veel hits. Maar het filmpje moet zelf ook goed zijn.” Ik zag Hernan ook aan het werk op het Hip Hop Kingz evenement (lees hier meer over Hip Hop Kingz 2014). Daar was hij heen en weer aan het rennen met de hulp van twee man. “Ik heb weleens geprobeerd een dansvideo te maken door alles zelf te filmen, maar ik ben dan gewoon bang dat ik iets mis.”

HRN produceert voornamelijk dansvideo’s in de urban danswereld, maar Hernan wil graag uitbreiden naar andere stijlen. “Dat moet je ook weer heel anders aanpakken qua hoe je het filmpje uiteindelijk in elkaar zet. Dancehall is nu heel bekend aan het worden en heeft al een grote ‘following’.” Maar als ik Hernan vraag hoe groot HRN Entertainment nog moet worden, dan komt zijn echte ambitie pas naar voren. “Ik zou heel graag videoclips willen maken. Videoclips met veel dans erin natuurlijk.”

HRN Entertainment is in te huren voor het maken van diverse dansvideo’s voor dansers, evenementen en workshops.

Door: Thomas Hissink Muller