Danstherapie

Roos Boezer: ‘’Dans is voor mij een manier van ontladen en opladen.’’

Roos Boezer (21) is vierdejaars student dans- en bewegingstherapie aan de Hoge School Zuyd in Heerlen. Als enorme liefhebber van dans en beweging combineert deze opleiding het beste van twee werelden voor Boezer. Wij stelden haar zeven vragen over het leven als (toekomstig) dans- en bewegingstherapeut. 

Voelde je je al vanaf jonge leeftijd aangetrokken tot dans?

Ja, ik heb mij altijd aangetrokken gevoelt tot dans! Mijn moeder vertelde dat toen ik drie jaar was, ik al nieuwsgierig naar de danslessen van mijn oudere zus keek. Op mijn vierde mocht ik eindelijk zelf op ballet. Toen ik negen jaar was, ging ik naar de vooropleiding van de dansacademie waar ik klassiek ballet, internationale dans en dansexpressie heb gekregen. Ik ben niet doorgegaan op de dansacademie, maar heb tot mijn zeventiende klassiek ballet en jazzballet gedanst.

Waarom heb je gekozen voor de opleiding dans- en bewegingstherapie?

Ik heb gekozen voor de opleiding dans- en bewegingstherapie, omdat ik twijfelde tussen een vervolgopleiding aan de dansacademie of toegepaste psychologie. Toen ik via de site van Hoge School Zuyd ‘Creatieve Therapie’ ontdekte, was ik overtuigd. De combinatie van dans- en beweging én therapie leek mij de perfecte combinatie.

Wat doet een dans- en bewegingstherapeut precies?

De vraag ‘wat doet een dans- en bewegingstherapeut precies’ krijg ik vaker en vind ik lastig te beantwoorden. Ik leg dans- en bewegingstherapie vaak uit als een vorm van ‘ervaringsgerichte therapie’ of als een vorm van ‘doe-therapie’. Met een psychloog ga je in gesprek om te kijken op welke punten je in je leven vastloopt en welke factoren daarbij horen, met een dans- en bewegingstherapeut ga je in beweging om dit te onderzoeken en om vervolgens ook te werken aan een oplossing. Hier zijn danstherapeutische werkwijzen, methoden en technieken voor zoals bijvoorbeeld spiegelen, ontlokken, bekrachtigen en observeren, met daarbij verbale en non-verbale interventies. Op basis hiervan diagnosticeer je wat voor problemen iemand heeft en stelt daarvoor een behandelplan op.

Heb je positieve reactie gekregen op het kiezen van de opleiding dans- en bewegingstherapie?

Allereerst kwam bijna altijd de vraag: ‘Wat is dat dan?’ Maar na de uitleg over wat het inhoudt, kreeg ik vaak enthousiaste reacties. Een reactie die ik dan vaak kreeg was: 'Oh, ik dacht dat het iets heel zweverigs was, maar zo klinkt het echt alsof het wel iets doet en werkt!'

Wat is/betekent dans voor jou?

Dans is voor mij een manier van ontladen en opladen, dansen kan je elk moment van de dag en op elke plek. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik een klein dansje doe wanneer ik ergens zenuwachtig voor ben of iets erg spannend vind. Dat gaat dan onbewust, maar later merk ik dat dat een manier was om even tot mezelf te komen en rustig te worden. Een leven zonder dans en beweging zou ik me daarom ook niet voor kunnen stellen!

Je zit nu in het vierde jaar van de opleiding. Wat neem je mee als je straks afgestudeerd bent?

Ik had nooit gedacht dat ik zoveel zou leren op de opleiding, zoveel zou ervaren en mijzelf zou ontwikkelen. Ik ben zelfverzekerder geworden en heb danstherapeutische vaardigheden ontwikkeld op de stages binnen de opleiding, waar ik tevens heb ik mogen bijdragen aan behandelingsprocessen en cliënten zien groeien. Ik neem deze nieuwe vaardigheden mee als ik straks afgestudeerd ben.

Wat zijn de toekomstplannen voor je carrière?

Ik ga nu eerst mijn afstudeeronderzoek in Zuid-Afrika doen, bij kinderen met hechtingsproblematiek voor The Pebbles Project. Daarna ben ik hopelijk afgestudeerd. Ik zou graag nog willen doorstuderen, om mijn kennis over psychopathologie en ‘de mens’ te verbreden.