Richie Frie Trustfull is hiphopdocent op het MBO en HBO: ''Doceren zit in mijn bloed''
Richie ‘’noem me maar Frie’’ Trustfull is hiphop docent op het MBO (PACT + Dans) en HBO (Artez). Hij is geboren in Amsterdam, getogen in Suriname en op zijn 22ste teruggekeerd naar Nederland om te studeren aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Amsterdam. Na de ALO is Trustfull in contact gekomen met ROC Amsterdam en werkt hier sindsdien als dansdocent.
Hoe ben je met dans in aanraking gekomen?
Ik ben in aanraking gekomen met dans via mijn familie, op feesten werd er namelijk altijd gedanst. Nadat ik een liveshow van Michael Jackson op tv had gezien ben ik zelf gaan oefenen. Op mijn achttiende heb ik samen met wat vrienden een dansgroep opgericht (DejaVu) en hebben we veel opgetreden. Eenmaal verhuisd naar Nederland voor onze persoonlijke doelen, zijn we hier verder gegaan met onze dansgroep en hebben op grote evenementen gestaan zoals de MTV- Awards en Nickelodeon Awards en gedanst in videoclips van K-Liber en Ali-B.
Wat wil je uitdragen als danser/docent?
Als danser wil ik graag mijn verhaal vertellen. Elke danser heeft een verhaal en soms willen we een deel daarvan vertellen en daarmee andere dansers en/of niet dansers inspireren. Als docent wil ik mijn ervaringen als danser uitdragen en wat je nodig hebt om als danser op te vallen. Ook wil ik de techniek van hiphop aanleren en de student dit laten verwerken in de eigen stijl. Verder wil ik als docent een positieve boodschap achterlaten, dat willen is kunnen.
Nu sta je (onder andere) voor de klas bij het ROC van Amsterdam als hiphop docent. Waarom ben je begonnen met doceren?
Ik denk dat het doceren in mijn bloed zit. Mijn oma was docent, mijn moeder is docent geweest en ik heb altijd het gevoel gehad dat ik iets moest overdragen. Ik wist dat ik met groepen wilde werken en ik wist dat ik iets met kunst wilde doen. Door een mooie samenloop van omstandigheden ben ik beland waar ik nu ben. Loving it!
Merk je dat de studenten gedurende de opleiding een ontwikkelingsproces doormaken en zo ja, wat blijft je hier het meeste van bij?
De studenten die binnekomen zijn vaak allemaal getalenteerd. Ik herken mezelf hier ook in. Wat mij het meeste bij blijft van het ontwikkelingsproces, is zien dat ze na hun afstuderen snappen waarom wij doen wat we doen. Het “besef moment” is het fijnste om mee te maken als docent. Maar ook gedurende de opleiding zie je groei en ontwikkeling. Soms in het proces als maker (choreograaf), soms in het proces als uitvoerende danser en soms in het proces als dansdocent.
Wat vind jij belangrijk om de studenten mee te geven gedurende de opleiding?
Dans is kunst. Dans is vrijheid. Dans is loslaten en genieten!
Welk advies zou je meegeven aan een beginnende danser?
Stel korten- en lange termijndoelen op. Dan heb je elke dag een reden om in de les(sen) te gaan staan, ook al heb je dan een keer een ‘’off-day’’. Langetermijn doelen kunnen veranderen, maar ook dat is oké.
Wat zijn de toekomstplannen voor je carrière?
In principe heb ik het leukste en mooiste al meegemaakt in mijn carrière als danser. Als docent vind ik het fijn om mijn vak over te dragen en wil ik dit nog vele jaren doen. Maar stiekem ben ik ook drummer in een band en als wij doorbreken zouden mijn toekomstplannen zomaar weer een hele andere wending kunnen nemen!