7 vragen aan Marishka van Loon - coördinator Opleiding Dans Maastricht
Marishka van Loon volgde haar dansopleiding aan de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in Londen en danste daarna onder andere bij Rambert Dance Company (UK), Troublelyn – Jan Fabre (B), De Nieuwe Dansgroep (NL) en Tanzforum Köln (D). In 1996 begon ze haar eigen werk te maken voor DansTheater Kharisma in Maastricht. Bij het dansfestival “CaDance” in Den Haag, werkte ze voor het eerst als productieleider. Bij Opera Zuid vervolgde ze die carrière en deed tevens de choreografie voor onder andere De Barbier van Sevilla, Rusalka, Cendrillon en Die Lustige Witwe. Heimwee naar de danswereld bracht haar naar Danshuis Limburg waar ze als projectleider werkte. In 2010 begon ze in het Bonnefanten College als coördinator van Opleiding Dans Maastricht, in samenwerking met Codarts Rotterdam. Dit jaar is daar ook de Intensieve Dans Academie van Kumulus bij gekomen.
Een flinke klus maar de taak is tot op heden nog steeds haar lust en haar leven.
Hoe ben je met dans in aanraking gekomen?
Als 5-jarig meisje wilde ik al danseres worden Ik weet niet meer precies waarom, maar het zat in me. Niet zo zeer het talent hoor, maar de wil. Dat is eigenlijk altijd zo gebleven. De wil, het wedstrijdje met mezelf. Kan ik het (nog) niet, dan probeer ik net zolang tot ik het kan.
Hoe typeer jij jezelf als artistiek leider/coördinator?
Wow, dat vind ik best moeilijk. Ik probeer me steeds in iedere situatie opnieuw in te leven en meerdere opties te bekijken. Dat kan met politieke of financiële zaken te maken hebben maar ook met individuele leerlingen. Wat zijn de mogelijkheden en wat is de beste keuze op dit moment voor deze situatie.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Uit de hoop te kunnen helpen om dromen waar te maken. Ik heb zelf een heel fijne danscarrière mogen hebben en weet aan de ene kant hoe zwaar het is, maar ook hoe heerlijk het is om van iets wat je het allerliefste doet je beroep te kunnen maken. Ondanks dat ik nooit veel verdiend heb, heb ik me altijd heel rijk gevoelt. Ook nu nog.
Wie zijn je grote voorbeelden?
In dans William Forsythe en Jiri Kylian, als coördinator Ross McKim, oud-directeur van Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in Londen waar ik zelf mijn opleiding heb gedaan. Een heel inspirerende man, bevlogen met dans. Een beetje streng maar altijd een luisterend oor.
Dans je zelf nog?
Lessen en workshops volg ik nog weleens om inspiratie op te doen en lekker aan mezelf te werken. Heel af en toe dans ik nog. Het liefst improvisatie, want het lange repeteren wil mijn lijf helaas niet meer.
Is er nog leven naast de dans?
Zeker is dat er, maar de dans slokt toch wel het meeste op omdat het ook nog steeds mijn hobby is en blijft.