Zo beïnvloedt hiphop de sneakerwereld
Je ziet ze waarschijnlijk veel voorbijkomen in de danswereld; de spierwitte sneakers van merken van Kanye, Travis Scott of Pharrell Williams. Al deze artiesten hebben iets met elkaar gemeen; ze zitten in de muziek en hebben een eigen sneakerlijn. En dat is niet zomaar, want de artiesten hebben allen hun eigen invloed op de hiphopcultuur. De afgelopen jaren werd hiphop steeds populairder en nu is het muziekgenre zelfs dominant in de muziekwereld. De hiphopcultuur en de sneakerwereld zijn daarmee onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Hiphop en de sneakerwereld
De eerste hiphop was te horen in de jaren ’80, toen mensen van kleur zoals Afro-Amerikaanse en Caraïbische immigranten naar de Amerikaanse wijken kwamen. In steden als The Bronx ontstond een nieuw genre, mede door DJ Kool Herc. Hij was ‘de founder of hip-hop’. De block parties in The Bronx zorgden voor een grote stroom aan b-boys en b-girls. Dit waren de break-dansers en danseressen die over de beat dansten. Steevast droegen de dansers sneakers. Daarom zijn dames sneakers en heren sneakers om op te dansen anno 2022 nog steeds populair.
Hip-hop werd een echte stijl. Het ging niet meer alleen om de muziek op zich. Hiphop was een ‘way of life’ geworden. Eén van de MC’s die daarmee begon, was Dapper Dan. Dan was een kleermaker uit Harlem en maakte sportieve outfits van high-end merken een geliefd outfit onder bekende rappers zoals Eric B. en Rakim.
Opkomst van sneakers
In de jaren ’80 werd rapgroep Run DMC erg populair. De leden droegen veelal sneakers van Adidas. De groep bracht in 1986 zelfs een ode uit aan de sneaker, die ‘My Adidas’ heette. Het was de eerste echte samenwerking tussen een sneakermerk en een hiphop act. Run DMC tekende zelfs een contract met het merk. Sindsdien samenwerking ging het snel. In 1999 ontwierp hiphopgroep Wu-Tang Clan een Nike met een hoge dunk. Dat model is tegenwoordig nog steeds erg populair.
Ook Jay-Z en Nike tekenden eind jaren ’90 een contract om sneakers te ontwerpen. Het ontwerp is vrijwel altijd hetzelfde; ze zijn volledig wit. De sneakers van Jay-Z hadden een minimaal design en waren erg exclusief. Er werden er maar 100 van uitgebracht en daarmee zijn de schoenen nu een waar collectersitem.
Sneakers en nu
Ook anno 2022 is de sneaker nog steeds nauw verbonden met de hiphopcultuur. In 2003 ging Nike samenwerken met Eminem. Hij was één van de grootste hiphoppers aan het begin van de jaren ‘2000. Zij eigen album ‘Encore’ kreeg zelfs een eigen sneaker, dat de Air Jordan 4 ‘Encore’ ging heten. Ook die sneaker was exclusief voor vrienden en familie. Er zijn er in totaal maar 23 paren gemaakt, waardoor het een erg exclusief en gewild product is.
Sindsdien zijn hiphopartiesten ook zelf merken op gaan richten. Kanye West kwam met Bapesta en Pharrell Williams richtte in 2005 zijn eigen streetwear merk op en ging uiteraard sneakers verkopen. Kanye West trok zijn merk nog breder en begon ‘Yeezy’, een exclusieve kledinglijn die de hiphopcultuur uitstraalt. In 2021 maakte hij nieuwe sneakers, samen met Louis Vuitton. Dat is zeker niet het einde van de sneakerhype in de hiphopwereld. We verbazen ons absoluut niet als er binnenkort weer een nieuwe hiphopsneaker op de markt komt.