Peter Martins
Peter Martins, geboren op 17 oktober 1946, kwam in 1970 bij het New York City Ballet terecht als eerste solist. Hij had toen al een carrière als eerste solist achter de rug bij het Royal Danish Ballet. Het duurde niet lang of Martins was ballet meester bij het New York City Ballet (NYCB). Ook vandaag de dag heeft de Deense oud-danser en choreograaf nog de touwtjes in handen.
New York City Ballet
De in Kopenhagen geboren en getogen Martins studeerde aan de School of the Danish Royal Ballet en danste bij het Royal Danish Ballet van 1965 tot 1969. Zijn eerste contact met het New York City Ballet was in 1967. Hij werd uitgenodigd om als gastsolist de hoofdrol te dansen in Apollo, een van de producties van choreograaf George Balanchine. Martins danste daar nog drie jaar als gastsolist voordat hij een contract voor de positie als eerste soliste tekende. Martins vervulde vervolgens veel verschillende rollen bij het NYCB en heeft veel rollen vervuld als gastsolist bij dansgezelschappen van over de hele wereld. Hij stond bekend als een danser die uitblonk in de pas de deux en die een geweldige uitstraling op het podium had.
Choreografieën van Peter Martins
Martins begon zijn carrière als choreograaf in 1977. Hij maakte toen het stuk Calcium Light Night op een aantal muziekstukken van Charles Ives. Sinds dat moment is hij voor meer dan tachtig choreografieën verantwoordelijk, voornamelijk bij het NYCB, verschillend van pas de deux tot grootschalige producties (onder meer De Schone Slaapster, Het Zwanenmeer en Romeo & Julia).
Leiderschap Peter Martins
In 1981 werd Martins benoemd tot ballet meester van het NYCB, een titel die hij deelde met George Balanchine, Jerome Robbins en John Taras. Na de dood van Balanchine werd Martins co-balletmeester, een functie die hij vervulde samen met Jerome Robbins. In 1989 volgde voor Martins het artistiek leiderschap van het gezelschap, een functie die hij tot op de dag van vandaag vervult. Martins is ook artistiek leider en voorzitter van de School of American Ballet, de officiële opleiding van het NYCB.
Artistieke hoogtepunten
Gedurende zijn loopbaan als balletmeester heeft Martins voor een aantal belangrijke festivals en feesten de choreografie gemaakt. In 1988, de veertigste verjaardag van het gezelschap, bedacht hij het American Music Festival. Dit was een festival van drie dagen met Amerikaanse muziek, kunst en dans.
In 1993, ter gelegenheid van de tiende sterfdag van George Balanchine, plande Martins de Company’sHistoricBalanchineCelebration, een seizoenlange terugblik op het werk van Balanchine. Het voerde de beste werken van Balanchine in chronologische volgorde op.
Voor de vijftigste verjaardag van het NYCB in 1998 wilde Martins een jaar lang feest. Hij deed dit door in één jaar honderd balletproducties op te voeren met het NYCB. En in het seizoen van 2003-2004, ter eren van de honderdste geboortedag van George Balanchine kwam Martins met de Balanchine 100: een jaar lang producties opvoeren in de leef- en werkstijl van Balanchine.
Het meest recente grote project van Martins vond plaats in 2008. Het NYCB presenteerde toen de Robbins Celebration, ter gelegenheid van de negentigste geboortedag van Jerome Robbins. Het gezelschap presenteerde in het voorjaarsseizoen 33 werken van de collega-choreograaf van Martins.
Martins’ autobiografie
Martins heeft een autobiografie geschreven, Far From Denmark, gepubliceerd door uitgever Little, Brown in 1982. Nadat hij hiervoor verscheidene prijzen in ontvangst had genomen, werd Martins voor al zijn daden in de danswereld in 1983 door koningin Margaretha II van Denemarken benoemd tot Ridder van De Eerste Orde van Dannebrog.