Vrouw & Choreografie
12 juni 2013 - Zahira Mous
De tijd in India heeft mijn leven veranderd: de liefde van de meisjes en jonge vrouwen is hartverwarmend (en de baby's niet daargelaten). Elke ochtend ontving ik van één van mijn meiden een verse bloem voor in m’n haar en veel kussen, knuffels, henna, chai thee en koekjes van menigeen. Mijn meiden en hun levenskracht hebben een diepe indruk op mij achter gelaten…
Dans is een middel om connecties te maken met andere mensen, maar ook om een connectie te maken met onszelf, zodat we onszelf beter leren kennen en (opgekropte) emoties kunnen uiten. De danslessen die ik in India gaf waren een ijsbreker om dichterbij de meiden te komen en ze te leren kennen. Ik had het gevoel dat ze ervoeren dat ik hun een mogelijkheid bood om weer even kind te zijn, om vrij te zijn, om blij te zijn. Ze willen allemaal iets terug doen op hun eigen manier, hetzij met een tekening, het maken van henna ontwerpen, je aankleden in een sari, thee brengen, hoofdmassages geven… Het was zo’n mooie ervaring om als vrouw geaccepteerd te worden in hun groep, als vrouwen onderling die elkaar verbaal niet echt konden verstaan, maar elkaar heel goed begrepen. Dans en liefde overstijgt talen en culturele verschillen.
Onvermijdelijk hebben mijn ervaringen met de meiden invloed op m’n choreografische werk en docentschap. Inmiddels ben ik weer terug in Amsterdam en werk ik aan een nieuwe choreografie. Naast mijn projecten in Brazilië en India heb ik het afgelopen jaar gespendeerd aan het in elkaar zetten van een multidisciplinaire productie. Op het moment dat ik terug kwam in Nederland werd het thema voor de voorstelling glashelder: VROUW.
Het overkoepelende thema van de voorstelling Complicities, Collusions, and Complexities of Womanhood is het vrouw-zijn, waardoor alle werken de vrouw en haar belevingswereld centraal stellen. De productietitel klinkt een beetje complex, maar dat is een bewuste keuze, omdat vrouwen zo gelaagd zijn en de titel geeft dat voor mijn gevoel weer.
Vanuit het werken aan deze productie is een nieuw initiatief ontstaan: Young Makers Platform (YMP). Het doel van YMP is om meer mogelijkheden te creëren voor jonge, talentvolle makers om hun werk te laten zien en bij te dragen aan de ontwikkeling van de uitvoerende kunstgemeenschap. Om het publiek te betrekken bij de voorstelling wordt er op een alternatieve locatie gespeeld waarin toeschouwers worden uitgenodigd om te participeren.
Makers die onderdeel van de productie uitmaken zijn performance artist Lindsey Allgood uit Norman, Oklahoma-USA, theatermaker en actrice Jildou Kroes uit Amsterdam en moi. Allemaal vrouwen.
Op 14 en 15 juni 2013 is de voorstelling Complicities, Collusions, and Complexities of Womanhood te zien in de Van Gendthallen aan de Jacob Bontiusplaats bij Amsterdam Roest (Oostenburgereiland). De voorstelling begint om 20:30h, deuren gaan open om 20:00h. Café Roest is tevens geopend. Bezoekers worden uitgenodigd om tijdens de pauze en na afloop van de voorstelling naar het café te komen en na te praten met de makers en performers.
Tickets zijn €12,- per persoon en kunnen gereserveerd worden via info@lienekemous.com of gekocht worden via de website. Ook is er mogelijkheid om tickets aan de deur te kopen (cash).
Hopelijk tot vrijdag of zaterdag!