Fix it: ‘er moet altijd iets zijn dat klikt‘
13 februari 2018 - Joost Groeneboer
Als het licht aangaat, klinkt het applaus nog door.
En opens staat Alida Dors onverwacht voor m’n neus. Zoentje links, zoentje rechts, zoentje links. ‘Hoi, ik was bijna vergeten dat je naast Backbone ook bij Solid Ground Movement werkt’, zeg ik. Alida: ‘Hoe vond je het?’. ‘Ik heb me prima vermaakt, maar ik weet niet goed wat ik nu precies gezien heb. Wat is de bedoeling van dit project?’ ‘Heb je 10 minuten’, antwoordt ze kordaat, ‘dan leg ik het uit…’
Solid Ground Movement
Ik realiseer me dat ik hier met andere verwachtingen, bedoelingen zit dan de rest van het publiek. Een heel jong publiek dat de hiphopdansers luidkeels aanmoedigt en zich met hen identificeert. Zelf kom ik in de eerste plaats om iets te schrijven, mijn column. Bij het kiezen van een onderwerp moet er altijd iets zijn dat klikt, wat me trekt. In dit geval werd ik getriggerd door de webtekst voor Fix it van Solid Ground Movement: ‘We maken een reis van amateur naar professionele hiphopdans. Hiphop begint op straat amateurniveau (community). De nieuwe maker krijgt als opdracht een remake te maken van één van de scѐnes van de master en die moet hij/zij oplossen in een presentatie (semi-professioneel). Daarna laat de master zien hoe je hiphop in een theater kan vormgeven.’
Hiphoptalent
Dat klinkt als coaching. Solid is een talentontwikkelplek, vertelt Alida. Binnen het mastertraject zijn vijf nieuwe makers uitgenodigd om met aanstormend hiphoptalent te komen werken. Om te inspireren, maar vooral om nieuwe methoden van theatermaken te onderzoeken. Nieuwe filosofieën, zoals ze dat noemt. Want dat blijft een ding: hoe vertaal je hiphop van de straat naar het podium? Door griep van de master, Raphael Hillebrand (Brazilië/ Duitsland), is ditmaal van coaching weinig terechtgekomen. Maar zijn optreden – ‘Ik heb nog nooit een voorstelling afgezegd’ – gaat wel door. Met zijn stem, met zijn hart, maar vooral met zijn lichaam, vertelt hij het verhaal van drie broers in nazi-Duitsland. Eerst ondersteunen zijn bewegingen vooral het woord, dan nemen ze het langzaam over…
Editorial Dans Magazine 1 van 2018