Home » Blogs

De kracht van samenwerking

29 januari 2017 - Lenneke Gentle

Het is volop zomer als ik haar bel. 'Hi Danielle, met Lenneke van Danspiratie.' 'Danspi wat?' Uitkijkend over de Scheveningse zee bellen we verder. Ik vertel haar dat we een online platform zijn voor dansdocenten en dat we de tweede conferentie aan het organiseren zijn. 'We gaan het hebben over samenwerken, leren en transformeren. Want dansdocenten werken eigenlijk best wel solistisch, in hun eigen school of op locatie.' 

Het valt stil aan de andere kant van de lijn. 'Ben je er nog?' 'Ja, ja... maar waarom werken dansdocenten dan alleen? Als ze samenwerken zijn ze veel sterker. Ik zie dat ook met mijn eigen docentenopleiding Essentrics. De docenten die in hun eigen omgeving de andere Essentrics docenten opzoeken en met elkaar in gesprek gaan over het aanbod en de kansen binnen de regio, zijn veel succesvoller dan de docenten die elkaar na de training niet meer opzoeken en zich volledig richten op hun eigen studio. In de marketing werkt het ook zo; 'concurrentie' is juist een prachtige kans om je te leren onderscheiden van alle andere aanbieders die hetzelfde bieden als jij. Er ontstaat ook een aantrekkelijke golf aan publiciteit in de omgeving waardoor er meer mensen geïnteresseerd raken in wat je nou eigenlijk voor ze kan betekenen. Uiteindelijk komen mensen voor JOU en het gevoel dat je ze geeft.'

Danielle heeft mij tijdens dit gesprek ook geïnspireerd. Ik ben eens verder gaan zoeken. En inderdaad: samenwerkende mensen/kinderen/bedrijven zijn succesvoller dan solospelers. Samenwerken is gebaseerd op het creëren van een win-winsituatie. Elkaar versterken en inspireren heeft veel voordelen. Ook voor dansdocenten!

Voordelen vanuit de danswereld

Samenwerken = elkaar versterken

Samenwerken = dingen doen die je leuk vindt en nieuwe dingen leren

Samenwerken = meer leerlingen bereiken en nieuwe mensen leren kennen

Samenwerken = mond op mond reclame

Voorbeelden van danssamenwerkingen

Collega - Collega: Esther Nederpelt en Erik van Duijvenbode

Esther heeft tijdens de conferentie live kunnen illustreren dat ze via Wilja van Os (Dansbelang) is voorgesteld aan Erik. Esther had de wens om meer uit te wisselen met collega dansdocenten over het reilen en zeilen van het dansdocentschap. Erik heeft onder andere supervisie en coaching gestudeerd na zijn dansopleiding. Esther geeft aan dat de voordelen van hun samenwerking vooral liggen in het kennis delen, in het elkaar aanvullen (theorie en praktijk, man en vrouw) en in het samen een nieuw product kunnen ontwikkelen. Het Leernetwerk voor Dansdocenten is hiermee een grote droom die nu gerealiseerd is. 

Dansschool - Professioneel gezelschap: Studio Inspiratie en NDT

Annemieke Wauters heeft al een aantal jaren een ontwikkelende samenwerking opgebouwd met het Nederlands Dans Theater (NDT). Dit gaat verder dan alleen voorstellingsbezoek met leerlingen en ouders. Ze wisselen materiaal uit, dansers komen bij Studio Inspiratie lesgeven aan de leerlingen en de leerlingen komen ook op bezoek in de studio' s bij het NDT. Een vruchtbare samenwerking, aldus Annemieke. Wat ik daar zelf nog aan toe zou willen voegen, is dat we op deze manier het hele danswerkveld kunnen versterken. Dansdocenten en professionele gezelschappen kunnen op intensievere basis gaan samenwerken, waardoor de danseducatie op een ander niveau kan worden aangeboden dan alleen maar de wekelijkse les en de jaarlijkse voorstelling. Door leerlingen in aanraking te laten komen met de professionele gezelschappen in Nederland, zal de interesse en liefde voor dans alleen maar gaan groeien. Dan gaan mensen ook vaker naar voorstellingen, omdat ze het leren begrijpen. De rijkssubsidies voor de gezelschappen zijn op termijn minder hard nodig doordat de relaties met de amateurdansers versterkt wordt en meer publiek zal genereren. Een interessante hypothese om eens uit te gaan zoeken. 

Dansschool - Dansschool: Stichting Westland Danst

De dansscholen en -verenigingen in het Westland hebben zich verenigd in de stichting Westland Danst. Zij vinden dat dans bereikbaar moet zijn voor alle kinderen in de regio en zetten daarom jaarlijks een groots festival op. De gedachte erachter is dat er meer leerlingen naar de dansscholen komen omdat de dansschoolhouders de handen ineen slaan. Geen concurrentie tussen dansscholen, maar juiste samenwerking is de sleutel tot dit succes, waarin honderden (potentiële) leerlingen dans kunnen ervaren. 

Dansdocent - Danseducatie Organisatie: Anne-Marie Pos en International Dance Council

Anne-Marie heeft ons tijdens de conferentie meegenomen op haar internationale handelsmissie waar onder andere President Rutte bij aanwezig was. Vanuit haar Ridderkerk sectie Unesco was zij uitgenodigd op deze internationale handelsmissie. Dat is natuurlijk heel mooi, maar wat is haar relatie met IDC? Zij is lid van IDC en heeft in haar woonplaats Ridderkerk een sectie bij elkaar gekregen om zo de CID te vertegenwoordigen. Zij heeft hier internationale reizen, studiemogelijkheden en opties om les te geven over de hele wereld voor terug gekregen. Een waardevolle samenwerking tot nu toe, die ook gebaseerd is op het verspreiden van gedachtegoed en zo veel mogelijk mensen met het dansvirus te besmetten. 

Dansdocent - leerkracht

Veel dansdocenten en cultuurcoaches zijn in Nederland bezig om leerkrachten te inspireren om zelf danslessen te geven aan hun klas. Ze doen dit met veel passie en betrokkenheid, er komen prachtige projecten en samenwerkingsverbanden uit. Maar veel dansdocenten zien dit als 'broodverlies.' Tijd om de visie hierop te verbreden. Iedereen mag en kan met leerlingen dansen. Hoe mooi is het dan dat er rijksgesubsidieerde projecten ontstaan waarin leerkrachten geënthousiasmeerd worden voor dans op school? Leerkrachten kunnen met simpele tools al tot prachtig dansmateriaal komen. En als ze het leuk vinden, willen ze daar ook meer van leren en meer binnenschoolse danseducatie faciliteren. Eigenlijk zou je de coaches dus beter kunnen zien als reclame voor danseducatie. Het is waardevol om contact te gaan leggen met deze coaches bij jou in de buurt. Leer elkaar kennen, geef ze een stapel folders mee voor de kinderen die graag buitenschools dansles willen volgen. Biedt ze een gratis proefles aan MET een vriend(in) op vertoon van de flyer. Ga op de koffie bij de scholen en ga het gesprek aan dat jij vanuit jouw expertise weer bij kan dragen aan de doorontwikkeling van het binnenschoolse dansaanbod. Laat het netwerk ontstaan en geniet van de mogelijkheden die zich ontvouwen. 

Verbinden in dans

Onlangs heeft Saskia Ambachtsheer een post in de groep geplaatst die voor mij het begin is van succesvol samenwerken. Zij geeft aan dat ze danslessen geeft voor kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang instellingen. Het zijn series van zes lessen en ze vraagt naar welke collega dansdocenten ze de kinderen door kan sturen die interesse hebben om zelf op dansles te gaan. Wauw! Dat is samenwerken vanuit verbinding, passie en kracht. Er is enthousiast gereageerd, dus ik hoop dat het goed van de grond komt. EN dat andere collega's dit voorbeeld ook gaan overnemen. Dit is een win win win situatie creëren: winnen voor Saskia, winnen voor de leerling en winnen voor de dansschool. Mocht het kind dan onverhoopt toch niet op die dansschool willen gaan, vraag dan door. Verwijs de leerling in de dop desnoods door naar jouw concullega verderop in de buurt, zodat deze in ieder geval ergens op les gaat. Zo wijzen de binnenschoolse dansdocenten de weg naar de buitenschoolse dansdocenten en vinden kinderen die willen dansen gemakkelijk hun weg. Claudia Verlind verwijst ook al door, vraag haar gerust naar haar (positieve) ervaringen.

Ons hogere doel

Saskia etaleert ons hogere doel hiermee heel mooi. We willen toch meer mensen aan het dansen krijgen? We vinden toch dat dans voor iedereen is? Dat vraagt van ons om ons ego opzij te zetten en de geïnteresseerde leerling soms door te verwijzen naar een andere school. Zolang de leerling het maar leuk vindt en blijft dansen. Als wij ons hogere doel willen bereiken, is samenwerking het ingrediënt dat ons als beroepsgroep zal versterken.  

De kapperstraat

Een kort voorbeeld: in Den Haag zit een straat met wel acht  kappers. Eenmaal met mijn hoofd in de wasbak vroeg ik aan mijn kapper hoe hij dit volhield, met al die concurrentie in dezelfde straat. Hij lachte. 'Mevrouw wij zijn collega ondernemers en we profiteren van de concurrentie. Hierdoor zijn wij de best lopende kapperszaken in Den Haag. We zijn allemaal glashelder in ons aanbod en onderscheidend vermogen. Dan trekt iedere kapper precies de klanten aan die hij graag wil hebben. De ene is er voor oudere dames met wassen, knippen, watergolven (daar zat ik niet). De ander voor black hair en extentions. Weer een ander werkt alleen op afspraak, de buurman juist niet. Verderop zit weer een hippere kapper voor de jongedames en daarnaast de tientjeskapper. Zo zijn de concepten helder en hebben klanten ruime keus.' Een eye opener!

Koffietijd en leer dansers kennen

Eindelijk mag het, stel jouw locatie open en vraag collega dansdocenten uit de buurt eens op de koffie. Ze zitten overal hoor, goed zoeken; in de dans- en balletscholen, in de stijldansscholen, in de sportschool, KDV, BSO, VSO, TSO, in scholen, bejaardenhuizen, bedrijven, biologische kofietentjes en ....  Leer elkaar kennen, bouw een warm netwerk op en bekijk hoe jullie samen jullie eigen 'kapperstraatformule' werkbaar kunnen maken. Bij vragen mag je me altijd bellen of mailen. Ik help jullie regionaal graag op de rit. Dat is mijn Danspiratie :)

Vijf creatieve strategieën om in te zetten

  • Durf voorop te lopen

Ga op zoek naar online snufjes en foefjes om de eerste te zijn die daarmee werkt en nieuwe leerlingen aantrekt. Dare to be a nerd! (Ik heb een nerd waar ik dit aan vraag) Ontwikkel die flyers, sluit aan bij netwerkbijeenkomsten en straal jouw passie voor dans uit. 

  • Geef inkijk achter de schermen 

Mensen willen graag zien waar jij je lessen voorbereid, hoe je eruit ziet na een avond lesgeven, dat je nieuwe materialen bij Action hebt gekocht, dat jouw hulpmoeders tutu's zitten te maken, dat jouw leerlingen vandaag allemaal een fijne knot in het haar hebben, dat de hak van jouw dansschoen het heeft begeven, dat je nog een berg administratie hebt, dat je na het vrijdansen nog even naborrelt met een clubje enz... Mensen willen weten WIE jij bent en WAAROM jij doet wat jou beweegt. Heerlijk voor Facebook en Instagram! 

  • MVO 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is hip en happening. Sluit aan! Zet je regelmatig in voor een goed doel of schuif aan bij een groot ondernemersnetwerk waar je de collega ondernemers eens even lekker laat swingen zodat ze weer fris zijn om nieuwe ideeën te bedenken. Doneer een deel van de winst aan een goed doel of een dansgezelschap. Houd een benefietgala om geld op te halen om de danstalenten in Nederland van schoeisel te kunnen voorzien. Zamel kleding in voor vluchtelingkinderen en organiseer iets moois eromheen. Jullie kunnen vast aanvullen. 

  • Creëer meerwaarde voor jouw leerlingen

Waarom zou iemand bij jou op les komen? Twee straten verder zit ook een dansschool en die zijn €2,00 goedkoper. Ze gaan vast daarheen. NEEEEE! Stop die gedachten. Het is niet waar. Het gaat niet om geld, daar gaat het jou en mij ook niet om. Het gaat om uniciteit. Om wat jij aanbiedt. Om waarom jij doet wat je doet. Om hoe jij doet wat je doet. Biedt naast de wekelijkse lessen en de jaarlijkse voorstelling van de buurvrouw ook andere aantrekkelijke dingen aan. Korting op danskleding, ontwerp je eigen pakje, voorstellingsbezoek met 'meet en greet', danskamp, dansfotoshoots, verjaardagen vieren met speciale dingen, korting op Dansmagazine, exclusieve toegang tot jouw online omgeving met dansinfo enz. Wees creatief, geef ze een beleving, mensen komen. Echt waar. Er is een schilder in Nederland die zijn tarieven heeft verdubbeld. Hij heeft nu het grootste schildersbedrijf van Nederland, men weet dat ze veel betalen maar dat het kwaliteit heeft. Hij is de best betaalde schilder van het land en hij geniet! Dat kunnen wij ook. 

  • Creatieve marketingacties

Dansdocenten zijn creatief, jij dus ook. Bedenk leuke weggevers, unieke acties in jouw omgeving met dansers waarmee je werkt, bedenk iets voor jouw zichtbaarheid, bedruk iets waar mensen dagelijks naar kijken tijdens het gebruik, maak een kaart voor alle leerlingen met een afscheurstrip eraan met 25% korting voor een vriend die een jaar op les komt, laat mutsen breien met jouw logo, verzorg dansmuziek in de stationshallen, verzin IETS om gezien en gehoord en herkend te worden. Het is leuk, het is een spel, speel je mee? 

Ik hoop dat je geïnspireerd bent geraakt door de kracht van samenwerken en door de strategieën die ik met je gedeeld heb. Wil je meer praktische tools om jouw passie voor dans om te zetten in een goedlopende dansschool waar je ook lekker van kunt leven? Wil je lekkerder leven van jouw zelfstandig dansdocentschap? WIl je doen wat je leuk vindt zodat jij ook jouw gezin goed kunt onderhouden? Houd de Danspiratie Blog dan goed in de gaten, de volgende blog illustreert hoe jij deze inspiratie kunt omzetten in creatie en realisatie. 

Dit blog is ingezonden en verscheen eerder al op Dansinspiratie.

Lenneke Gentle