Source of Inspiration Gala, bron: Holland Dance Festival

Holland Dance Festival '16: Bron van inspiratie

In aanwezigheid van Hare Majesteit Prinses Beatrix en andere afgezanten van het Koninklijk Huis der Nederlanden begint het Holland Dance Festival op zeer chique wijze. Deze dansvoorstelling voor hooggeëerd publiek toont geen rauwe, choquerende en taboe doorbrekende dansstukken, waar normaliter mijn voorkeur ligt. Er zijn prachtige klassiek, elegante choreografieën geprogrammeerd. Alleen is de hoeveelheid mannen op het podium wel een beetje overdone.

Een inspirerende avond van prachtige dans tijdens het Source of Inspiration Gala: de opening van het tweejaarlijkse Holland Dance Festival. Het publiek mag proeven van wat er gedurende het drie wekenlange festival gepresenteerd zal worden. De choreografen komen vanuit alle windstreken met elegante en sterke dansstukken in de genres ballet en moderne dans en een vleugje Broadway. Gezien op 28 januari in het Zuiderstrandtheater te Den Haag.

Ongeëvenaard Nederlands Dans Theater I

In een excerpt van Stop-Motion, een choreografie van Paul Lightfoot en Sol León, laten dansers Meng-Ke Wu en Marne van Opstal een hoogstandje zien. Het is een échte NDT dans met complexe lifts, vloeiende overgangen en subliem oog voor detail. Ik hou -door mijn complete aanbidding van deze choreografie en de dansers- mijn adem in. Ik ben niet eens op zoek naar ‘waar het overgaat,’ omdat de puurheid in deze dans en de manier van performance met zoveel overtuiging wordt gebracht dat ik simpelweg wordt meegezogen. Dit danskoppel is een twee-eenheid, dat -naast de dans- tevens wordt geïllustreerd door de kostuums. Van Opstal draagt een linnen broek met ontbloot bovenlijf en Wu draagt in dezelfde kleur als haar partner een gilet met vrouwelijk overhemd eronder en ondergoed, zonder broek. Ze vullen elkaar aan. Lightfoot en Leóns adembenemende dansvoorstelling smaakt naar meer.

Stop-Motion - NDT1, foto Rahi Rezvani

Russische sterballerina Diana Vishneva

Diana Vishneva, eerste solist van het Russische Marijinsky Ballet en van het American Ballet Theater uit New York, staat in een strak zwart korset in het midden van het podium. Ze danst een choreografie van Marco Goecke, Tué. Vishneva beweegt -voornamelijk met haar armen en bovenlijf- op moderne wijze met klassieke coördinatie, controle en convictie op dramatische Franstalige muziek. Na een tijdje is er stilte. Je kunt in de zaal een speld horen vallen. Het publiek wordt meegevoerd door deze zeer gevierde danseres en is aan elke beweging gekluisterd. Vishneva danst vol overgave. Haar korset lijkt soms wel een muur waar ze achterstaat. Zo strak en recht is het. Ik voel dat ik naar een legende zit te kijken. Het applaus ontvangt ze als een ware ster, met diepe, langzame buigingen en gratie.

Maatschappelijk statement Ballet Black

Vanuit principiële overtuigingen neemt het Engelse dansgezelschap Ballet Black louter zwarte en Aziatische dansers aan, informeert het programmaboekje. Depouillement is een klassieke en weinig verrassende pas de deux van Will Tuckett. Omdat de choreografie weinig toevoegt denk ik voornamelijk na over het leven van de twee dansers Cira Robinson en Damien Johnson. Wat vinden zij zelf van de ‘witte’ balletwereld en hun carrière als danser met een donkere huidskleur? Om hen te positioneren in de professionele danswereld hadden de dansers meer uitgedaagd mogen worden.

Ballet Black, Holland Dance Festival

Alessandro Sousa Pereira’s Traditional meeslepend

De winnares van de Eurovision Young Dancer Award 2005, Milou Nuyens, geeft een optreden met Andreas Kaas. Ze dansen een bekroond duet van Alessandro Sousa Pereira, getiteld Traditional. Terwijl Kaas rechtop staat heeft Nuyens haar lichaam om zijn schouders en nek gewikkeld. De meeslepende vioolgeluiden van Zoë Keatings compositie versterken de bewegingen van de dansers. Nuyens glijdt langzaam van Kaas zijn schouders op de grond. Ze lijken zo licht en schuiven met hun sokken over het podium. In een wijde stand duwt Nuyens haar partner tegen de kuit waardoor hij een grote stap vooruit zet. De choreografie Traditional doet me denken aan een reis, misschien die van het leven; iets dat zich blijft verplaatsen en ontwikkelen.

Té veel mannen op HDF gala

De avond wordt een beetje gedomineerd door de vele mannenlichamen op het podium. Itzik Galili, Gauthier Dance én de Nationale Ballet School van Canada presenteren grote ensembles van mannelijke dansers. Of dit een bewuste keuze is geweest weet ik niet, maar het is wel een beetje véél.

Man of the Hour - Itzik Galili, bron Holland Dance FestivalHet Duitse dansgezelschap Gauthier Dance maakt goede indruk met ‘luchtig’ en komisch werk. Ze tonen Pacopepepluto, een naakt mannentrio op muziek van Dean Martin; en Freistoss, een dikke knipoog naar de voetbalsport met slow-motion choreografie die overdreven blessures en penalty’s uitbeelden. Ik ga er hardop van lachen.

Virtuoze choreografieën op adembenemende dansavond

Ondanks het gebrek aan diversiteit van ensembles heb ik met volle teugen van deze prachtige dansavond genoten. De dansers verorberden de lucht en ruimte met hun lichamen en energie. Het talent spatte van het podium. En wanneer ik over mijn schouder keek zag ik even verderop Prinses Beatrix met een grote glimlach op haar gezicht, duidelijk genietend van de voorstelling. De gezette toon tijdens het Source of Inspiration Gala is die van elegantie, bravoure, kracht, gratie, schoonheid en puur danstalent.

Dansvoorstellingen zijn van 29 januari tot en met 20 februari 2016 tijdens het Holland Dance Festival te zien in Den Haag, Rotterdam, Delft, Drachten, Heerlen, Tilburg, Amsterdam en Groningen. Voor meer informatie, zie holland-dance.com.

Trailer Holland Dance Festival 2016