Gender Fuck[er] - Keren Rosenberg | Graham Adey. © Rasmus Vasli

Het dansende lichaam van Rosenberg

De eigenzinnige choreografe en danseres Keren Rosenberg danst solo in Gender Fuck[er]. In deze theatrale dansmix van rockconcert, tragedie en clubnacht onderzoeken het makersduo Rosenberg (Israël / Nederland) en regisseur Graham Ardey (Zweden) de betekenis van seksetweedeling, heteronorm en genderfluïditeit.

Op het podium staat een grote geluidsbox met aan weerszijden verticaal geplaatste tl-lampen in een combinatie van felroze en gifgroen licht. Rosenberg, gekleed in strakke broek, stoere laarzen en kek jasje, zet in de openingsscène een grote koptelefoon op en maakt kleine ingehouden sierlijke dansbewegingen. Heel zacht klinkt muziek door de kleine theaterzaal van Theater Oostblok Amsterdam.

Stereotype lichaamstaal

Gender Fuck[er] - Keren Rosenberg | Graham Adey. © Rasmus VasliPlots struint Rosenberg als een man met grote stappen briesend over het toneel, de heupen vooruit, de armen als twee grote spierbundels langs het lijf, klaar om iemand te bespringen.  In een volgende dansscène transformeert zij naar een stereotype vrouw, rondtrippelend als een mannequin in glitterrok, en maakt met verleidelijke hoge stem seksuele toespelingen.

Rosenberg onderzoekt samen met Ardey de persoonlijke en lichamelijke identiteit via het dansende lichaam. Gender Fuck[er] maakt duidelijk hoe strikte conventies en gedragscodes innerlijke en persoonlijke sensaties zoals sensualiteit en seksualiteit kunnen blokkeren. Niets nieuws onder de Amsterdamse horizon, maar misschien wel in andere steden en landen.

Persoonlijke lichaamstaal

In Gender Fuck[er] kijkt Rosenberg over de grenzen van traditionele seksetweedeling en heteronormen heen richting genderfluiditeit. Rosenberg’s lichaamstaal is soms zeer krachtig als in oerkracht tijdens een nagespeeld vrouwelijk / mannelijk orgasme. Soms neigt haar bewegingsstijl naar een parodie van stereotype cultureelsociaal gedrag, waarbij de onderliggende humor helaas onaangeroerd blijft. Aan het einde geeft schrijver / performer Chris Schenlaer door zijn korte rol inhoudelijk een persoonlijke betekenis aan Gender Fuck[er]. Binnen het geheel is dit meer dan welkom.

Na afloop volgt in Theater Oostblok Amsterdam een nagesprek met Brand Coumou (Kennis-en Zorgcentrum Genderdysforie VUmc) en Olave Basabose (jurist, feminist en non-binaire transgender).

Gender Fuck[er] toert internationaal. Voor informatie: www.kerenrosenberg.com