Bouwjaar 84

Bouwjaar 84’ danst 12.000 km

Esther Smit

Bouwjaar 84’ danste op donderdag 19 februari de dansvoorstelling 12.000 km. In hun eigen Juttheater in Tilburg werd het publiek meegenomen op reis naar China door middel van dans, een fiets, projectie, schaduwspel en humor. Het doel? Vijf keer Oud & Nieuw vieren.

Dansgezelschap Bouwjaar 84’

Als interdisciplinair performers collectief is Bouwjaar 84’ altijd bezig om dans te combineren met, onder andere, video en theater. Ook de locatie van de voorstelling en het gebruik van oude materialen speelt een grote rol in het bedenken en uitvoeren van nieuwe stukken. Zo hebben ze voor Extrema Outdoor 2014 de eindshow gemaakt met dansende discoballen en gaven ze op het Solar festival in 2012 vijftig voorstellingen in een caravan. Als danser heb ik mee mogen doen met een eerdere voorstelling van Bouwjaar 84’, wat een erg leuke ervaring was. Zodoende was ik dus erg nieuwsgierig naar de voorstelling 12.000 km, want wat heeft een fiets nu met dans en China te maken?

Dansen in het Jutttheater in Tilburg

Op donderdagavond stap ik daarom in de trein op weg naar het Juttheater van Bouwjaar 84’ in Tilburg. Om daar te komen moet ik door het centrum van de stad, naar de woonwijk daarachter. Een bijzondere en onverwachte plek voor een theater. Bouwjaar 84’ deelt hun locatie met diverse andere kleine bedrijfjes. Het gebouw is daarom verdeeld in allerlei secties en doet rommelig en een beetje industrieel aan. Dit stoort echter totaal niet, ik krijg er juist creatieve kriebels van!

Bij aankomst bij het Juttheater hangen en liggen er lampionnen verlicht door groene, rode en blauwe lampjes. De ingang tot hun ruimte is deze keer verrassend genoeg vanuit de coulissen. Bij binnenkomst staat er bovendien midden op het podium een fiets, met daarvoor een wand gemaakt van dun, wit papier. Er zijn al veel mensen en iedereen zit op kussen en kleine bankjes. In hoek brandt een houtkacheltje en ik vind het meteen knus. Ik neem plaats en voel me meteen thuis en ontspannen.

Dansvoorstelling 12.000 km

Ineens begint ergens een trompet te spelen. Dat zet me een beetje op het verkeerde been, want een trompet is wel het laatste wat ik had verwacht bij een dansvoorstelling over China. De trompet komt steeds dichterbij en uiteindelijk komen de dansers, samen met de trompetspeler uit de coulissen. De dansers zijn gekleed in witte kostuums. De dames in een wit jurkje is Chinese stijl, met daarop een oranje bies en rood, wit, blauwe knoopjes. Een mooie manier om Nederland en China samen te brengen in de kleding.

Er wordt een zeepkistje neergezet en hierop wordt het muziekstuk afgemaakt door de trompetspeler. Zijn plaats wordt vervolgens ingenomen door een van de dansers. Hij begint een aantal feiten te noemen, zoals dat de afstand van Nederland naar China (12.000 km) is en dat karpers in China 40 miljoen katten eten per jaar. De omschakeling naar de fiets die daarna komt is abrupt, maar hierdoor blijf ik wel geïnteresseerd.

De fiets blijkt het belangrijkste vervoersmiddel in zowel China als Nederland. Daar is dan de link met de fiets waar ik zo nieuwsgierig naar was! Vervolgens komt er een uitleg over het Chinese Nieuwjaar. Wat ik niet wist is dat men in China vijf keer Nieuwjaar kan vieren! Dit omdat China in vijf verschillende tijdszones ligt. Voor de dansers van Bouwjaar 84’ is dit dan ook de reden om de tocht van 12.000 km van Nederland naar China per fiets af te leggen. Leuke bijkomstigheid is dat de Chinezen geloven dat elke persoon ook een jaar ouder wordt met Nieuwjaar, dus we vieren eigenlijk ook onze verjaardagen vanavond. Deze hele introductie wordt met een hoop grapjes en bombarie gebracht, dus om de haverklap lig ik samen met de rest van het publiek in een deuk.

Bouwjaar 84

Fietstocht naar China

Van een hoop humor gaan we ineens naar een rustig stuk waarin de drie dames van het dansgezelschap voor de witte wand dansen. De muziek is mooi, maar waar ik vooral op let zijn de dansers. Er zijn steeds twee verschillende dansers die een connectie met elkaar maken en zich met elkaar verweven in diverse lifts. De aandacht verschuift langzaam naar de witte wand, waar de dansers door middel van projecties vormen lijken te tekenen. Rondjes en driehoeken verschijnen tegen de witte wand en voor mij is het alsof ze de fiets aan het tekenen zijn die achter de wand verscholen staat.

Ineens komt een van de heren het podium op met op zijn schouder houten kistjes. Met zijn verschijning verschuift ook weer de aandacht en komt de fiets achter de witte wand in beeld. Nu wordt er ook gebruik gemaakt van schaduwspel. De dansers achter het witte doek klauteren over de fiets en elkaar heen, terwijl hun reis van 12.000 km naar China op de voorkant van de witte wand wordt geprojecteerd.

Gedurende de reis verzamelen ze ook diverse objecten op de fiets: Chinese houten kisten met kippenveren, een Chinese vlieger, paraplu’s, waaiers lampionnen, Chinese jurken. Het is precies zoals je de typische Chinese mensen op de fiets ziet op tv. De fiets verdwijnt bijna onder alle spullen die ze erop vervoeren. De constante verandering houdt me steeds geboeid en voordat ik het weet wordt de witte want langzaam open gescheurd. De dame en heer op de fiets worden onthuld, inclusief de berg spullen die ze op hun reis hebben weten te verzamelen.

Dansen tijdens Oud & Nieuw

Dit blijkt echter niet het einde van de dansvoorstelling. Na een kleine pauze wordt aan ons gevraagd weer te gaan zitten. Er waren ons immers vijf feestjes beloofd! Zo sloten we, samen met de dansers, de avond af met de aloude, Chinese traditie van bainian (de beste wensen), een typische Tilburgse borrel (Schrobbeler), drie zoenen, sterretjes en confetti. Na afloop van de voorstelling ging het feestje door in ontspannen sfeer en kon je rustig praten met de rest van het publiek en de dansers. Het was zo leuk om naderhand gezellig met de rest van het publiek en de dansers te kletsen dat ik uiteindelijk pas om 12 uur thuis ben, maar ik ben blij dat ik zo lang gebleven ben. Het was leuk om een andere voorstelling te zien van Bouwjaar 84’ en de dansers weer te kunnen spreken. Als je van verrassende voorstellingen houdt, is het zeker een aanrader naar Bouwjaar 84’ te gaan kijken!

Meer weten? Ga naar de website van Bouwjaar '84