Home » Reportage
© Altin Kaftira

ISH en Het Nationale Ballet klaar voor première Narnia

Het is bijna zo ver: op 8 mei gaat Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast in première op het podium van De Nationale Opera en Ballet in Amsterdam. De Junior Company van Het Nationale Ballet en de dansers van fusion dansgezelschap ISH zijn samen te zien in een bijzondere voorstelling waarin ballet en hiphop samensmelten. Vorige maand was Dans Magazine al op bezoek bij de workshops ter voorbereiding van het repetitieproces. Er is in korte tijd ontzettend  veel werk verricht en inmiddels is de voorstelling zo goed als af. Afgelopen week was de eerste doorloop compleet met decor en kostuums en wij waren er bij.

© Altin Kaftira

Een eigen wereld in de studio van Het Nationale Ballet

Het team van Narnia heeft in de kelderstudio een eigen plek gecreëerd waar ze ongestoord aan het werk kunnen. De voorheen kale studio is nu helemaal volgebouwd met decors, rekwisieten en kostuums. Naast de piano is een lantaarnpaal verrezen, een tak met bladeren siert de barre en op de kruk ligt een pijl en boog. De decorstukken staan klaar en op de vloer zijn lijnen aangebracht die de ruimte van het toneel aangeven.  Een bescheiden publiek bestaande uit de artistieke staf van Het Nationale Ballet en andere genodigden mag plaatsnemen langs de spiegelwand.  Marco Gerris waarschuwt hen: “Pas op je voeten, de dansers kunnen heel dichtbij komen.”

© Altin Kaftira

De dansers gaan klaar staan om te beginnen. Marco geeft ze de opdracht om te doen alsof het een echte voorstelling is. “Focus and be quiet..Ready?” Op dat moment besluit één danser om toch nog even naar de overzijde van het toneel te rennen. Als ook hij zijn spullen bij elkaar heeft en klaar staat kan de doorloop beginnen.  De eerste dansers betreden het podium. Vanuit de coulissen kijken hun collega’s geconcentreerd toe. Langs de kant worden de notitieboekjes tevoorschijn gehaald om fanatiek aantekeningen te maken over de choreografie, de kostuums, het toneelbeeld en andere artistieke zaken. Ernst Meisner is druk met aanwijzingen geven en gebaard wat naar een groepje dansers in de coulissen, die elkaar met grote ogen aankijken en enigszins verward proberen te achterhalen wat hij nou precies van ze wil. De toeschouwers kijken aandachtig en stil toe, maar aan hun glimlach is te merken dat ze tevreden zijn met wat ze zien.

© Altin Kaftira

Grappige balletdansers en gevaarlijke B-boys

De studio is een stuk kleiner dan het podium van Nationale Opera en Ballet en de dansers razen vaak op nog geen meter afstand voorbij. Als toeschouwer zit je er dus bijna bovenop.  De sneeuwvlokjes van de sneeuwstorm vallen op mijn hoofd, de vlaggen tikken mijn enkels aan en ik voel me wat ongemakkelijk als meneer Tumnus op slechts enkele centimeters van mij af staat. De waarschuwing van Marco Gerris blijkt ook niet geheel overbodig.  Als de B-boys  over de grond spinnen trekt iedereen haastig zijn benen op.  Hoewel wat meer ruimte de dans ongetwijfeld ten goede komt, is het juist ook bijzonder om elk detail in de bewegingen en gezichtsuitdrukkingen  van de dansers van zo dichtbij te kunnen zien.

© Altin Kaftira

Wat deze voorstelling naast de verschillende dansstijlen bijzonder maakt, is de rijke verzameling aan persoonlijkheden en typetjes. Er is een statige ijskoningin op spitzen, een ritmische tapdanser in een bontjas, een legeraanvoerder met strakke bewegingen en een gestoorde blik in zijn ogen, en een innemende huishoudster die enkel haar handen nodig heeft om een boeiende choreografie te maken. Mijn persoonlijke favorieten zijn de bevers: twee sullige en bange wezens met een relaxed danstempo die worden neergezet door stoere hiphoppers. De rollen zijn zo verdeeld dat iedere danser kan uitblinken in zijn eigen stijl en tegelijkertijd een stukje van zijn eigen persoonlijkheid kan laten zien.

© Altin Kaftira

Enthousiast applaus voor de Junior Company en ISH

Aan het einde van de twee uur durende repetitie klinkt er een klein maar enthousiast slotapplaus. Na wat complimenten in ontvangst te hebben genomen van Ted Brandsen (artistiek directeur van Het Nationale Ballet) is het alweer bijna tijd voor de make-up workshop.  De première is in aantocht en de dansers hebben het er maar druk mee, maar het resultaat mag er dan ook wezen!

Auteur: Isabella Zijp

Meer inspiratie