Home » Reportage
Haal meer uit je danstraining – 6 tips

Haal meer uit je danstraining

Door Amber Droog

Dag in, dag uit dans je in de dansstudio. Er is wel resultaat, maar je bent bij lange na nog niet tevreden. Benieuwd wat je kan doen om je danstraining ten volste te benutten? Speciaal voor jou zes praktische tips om de beste danser(es) uit jezelf te halen.​

1. Zorg voor een goede opwarming voor je dansles

Je leest het goed, warm je op voor je dansles. Als je namelijk opgewarmd de les instapt, ben je al klaar om te knallen – aan de barre of op de vloer! Je lichaam is warm, je bent alert en actief. Wat maakt dat je de danspassen nét even makkelijker oppikt én uitvoert. Dat betekent wel: Wees ruim op tijd! Hiervan is ander voordeel dat je zonder stres een dansles instapt, zodat je je kunt focussen op wat komen gaat.

Alleen maar pluspunten als je het ons vraagt. Dus waar wacht je nog op? Opwarmen maar!

2. Draag kleding die past bij de dansstijl

Je outfit afstemmen op de dans klinkt heel logisch en dat is het eigenlijk ook. Kleding kan je een bepaald gevoel geven, een sfeer creëren. Dankzij kleding wordt je een deel van die desbetreffende dansstijl. Heb je ooit hiphop gedanst in een balletpak? Dan weet je dat dit heel gek kan voelen! Pak dus vooraf je tas in met alle danskleding die je nodig hebt voor je danstraining(en).  Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

3. Over verassingen gesproken: Zorg voor een etui met de belangrijkste dansbenodigdheden

Denk aan haarelastiekjes, (knot)spelden, maar ook pleisters, tape, verfrissingsdoekjes en een mini deodorant. Met een etui heb je alles altijd compact bij je op zak. Zo weerhoudt niets jou die dag om optimaal te genieten van je danstraining! Haarelastiek kapot? Je hebt extra bij je! Je teen geschaafd? Pleister erop! Helemaal bezweet? Dep het even af! Een S.O.S dansetui, die komt altijd van pas.

4. Eet gezond

Gezond eten maakt dat je je fijner voelt én je lessen zo ook met een goed gevoel binnen stapt. Eet daarom voldoende groenten, beetje fruit, langzame koolhydraten en goede vetten. Ook van eiwitten houd je langer een vol gevoel en bevordert daarbij de opbouw en het herstel van je spieren. Heb je meerdere trainingen achter elkaar of een drukke dag? Pak dan een van de vele gezonde (zelfgemaakte) tussendoortjes zoals bijvoorbeeld havermoutkoekjes, bananenbrood of stukjes groenten met humus. Hmmm, lekker!

5. Drink veel water

Naast dat water een goede dorstlesser is, heeft het nog veel meer voordelen! Door voldoende water te drinken blijft je huid gezond en je haar stralend. Het reinigt je lichaam van gifstoffen en het voorkomt uitdroging. Vind je ‘’gewoon water’’ maar saai? Geen zorgen! Je kunt je water pimpen met bijvoorbeeld citroen, munt en gember. Het ziet er tof uit en is ook nog eens lekker.

Extra tip: Neem een waterfles met fruitfilter. Zo voeg je gemakkelijk smaak of ijs toe aan je water. Deze speciale waterflessen zijn te vinden bij onder meer de Hema, Decathlon of online op bol.com.

Last but not least!​

6. Maak een playlist aan op je telefoon, iPod of tablet met daarin muziek die jou energie geeft

Muziek geeft je een mentale boost! Zo stap je positief je les in en heb je veel (leer)plezier. Twee vliegen in één klap!

Extra tip: Zoek muziek in de sfeer/stijl van de les die je gaat volgen. Zo is je hoofd al helemaal ingesteld op wat komen gaat én kun je er nog meer voor gaan.

Dat was de danstip voor deze week! Binnenkort komt er weer een nieuwe danstip online. Deze keer over de do’s en dont’s als je vastloopt bij het maken van een choreografie. Benieuwd? Like Dansmagazine op Facebook en blijf zo up to date van de laatste berichten, artikelen en blogs!

Meer inspiratie