Home » Reportage
dans tip perfecte auditie 2 mediteer hetzelfde schuitje eet goed

Danstips: de perfecte auditie 2

Succes komt niet aanwaaien in de danswereld. Talent, ambitie en doorzettingsvermogen zijn natuurlijk vereist. Hiernaast heb je nog iets extra's nodig: in een instabiele industrie is het belangrijk om vertrouwen in jezelf te hebben. Audities zijn zenuwslopend. Word je zenuwen de baas en krijg die gedroomde rol!

Alexandra Cownie is de auteur van het boek How To Be a Ballet Dancer. Ze wijdt haar leven aan het helpen van professionele dansers in hun zoektocht naar een gezond leven, zelfvertrouwen en minder stress. Hier volgen haar tips voor een geslaagde auditie.

Audities zijn een heel belangrijk en vaak heel stressvol deel van het leven van een danser. Bij audities moeten dansers technische vaardigheden en intelligentie laten zien. Nog meer dan bij gewone sollicitaties het geval is, omdat je bij een subjectieve beoordelaar met onvoorspelbare criteria in de smaak moet vallen. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt?

Probeer je lichaam niet voor de auditie nog te veranderen

Dit is onder dansers een veelgemaakte fout. Een paar dagen voor de auditie besluiten ze dat ze er perfect uit willen zien en beginnen ze daarom aan een nieuw dieet of inspannende sportoefeningen. Dit heeft als gevolg dat de dansers uitgeput zijn tegen de tijd dat de auditie uitbreekt.

De dagen voor je auditie moet je juist goed slapen, goed eten (genoeg proteïne, goede vetten, veel groenten en zo min mogelijk suiker) en normaal trainen – niks meer en niks minder.

Eet goed

Een fantastische manier om je op je auditie voor te bereiden is testen van welk eten je langdurige energie krijgt zonder je er zwaar door te voelen. Dit zal voor iedereen natuurlijk anders zijn. Je kunt bij het testen letten op:

  • Hoelang voor de auditie moet ik eten?
  • Van welke etenswaren voel ik me licht?
  • Welke etenswaren geven me de langdurigste energie?
  • Welke snacks kan ik het beste nemen in de pauzes?
  • Hoeveel water moet ik drinken? Meestal is het beter om regelmatig kleine slokjes te nemen. Zo blijf je gehydrateerd zonder je vol te voelen. 

Onthoud: jullie zitten allemaal in hetzelfde schuitje

In de wachtruimte voor de auditie raak je misschien onder de indruk van andere dansers. Je gaat aan jezelf twijfelen en gelooft dat de anderen veel beter zijn dan jij. Maar zij denken precies hetzelfde over jóú! Maak je hier dus geen zorgen over en let liever op je eigen unieke vaardigheden. Dit geeft je een groot voordeel tegenover je tegenstanders!

Mediteer voor de auditie om stress te verminderen

Veel dansers ervaren stress voor een auditie. Het helpt om de voorafgaande nacht en het uur voor de auditie te mediteren. Als je de auditiekamer verlaat met een gevoel van kracht, nieuwe kennis en meer zelfvertrouwen, dan ben je hoe dan ook een winnaar!

Meer inspiratie