Home » Reportage

5 tips voor hogere, snellere sprongen

Je bent er goed in of je bent er niet goed in: springen tijdens het dansen. Maar wist je dat hoe hoog je springt, en hoe snel en makkelijk dat gaat -een vaardigheid is die je kunt opbouwen door te oefenen. Hierbij geven we 5 tips die je kan helpen met je springvaardigheden.


1.Begin vroeg

“Beschouw het afzetten als voorbereiding van het springen”, zegt Endalyn, balletdocent van Illinios, tegen DanceMagazine. “Het draait allemaal om de articulatie en behendigheid van de voeten. Hoe ze de grond in en van de grond af gaan, van de hiel tot de bal van de voet tot de tenen.”

2.Check je landing

Sta voor een passpiegel in het parallel, met tenen en heupen recht naar voren. Doe een plié terwijl je op één been staat. Herhaal dit tien keer en zorg ervoor dat de werkende knie niet naar buiten of naar binnen buigt.

3.Synchroniseer je plié

Hoger springen kan lastig worden met petit allégro, omdat je misschien het gevoel hebt dat je niet de tijd hebt om de plié die je nodig hebt in een hoog tempo te nemen. Door een halve tel aan te duiden, of de ‘en’ tel voor een tel, voor je plié, maak je tijd vrij voor de nodige voorbereidingen op je sprong.

4.Gebruik uw middelen verstandig

Tracie Stanfield, een hedendaags docent aan het Broadway Dance Center in New York City, neemt haar studenten mee naar het trappenhuis en laat ze in de eerste positie staan op de trede net boven de overloop. “Ik laat ze een kleine sauté doen op de overloop, terwijl ze proberen zo langzaam mogelijk te landen, zegt ze tegen DanceMagazine. “Iedereen staart misschien, maar het is een goede oefening.

5.Give gravity a break

Gebruik een trampoline of een springplank van het zwembad om het lichaam van zijn volle gewicht te ontladen. Maar werk wel aan de herhaling, techniek en het volume van de sprongen.

Meer inspiratie