Cirque du Soleil betovert Den Haag met KURIOS: Rariteitenkabinet

24 oktober 2025 - Roos Stuurman
Daniel González

Onder de iconische Big Top op het Malieveld in Den Haag vierde Cirque du Soleil gisteravond zijn langverwachte terugkeer naar Nederland met de feestelijke première van KURIOS: Rariteitenkabinet. Het werd een avond vol verwondering, poëzie en acrobatiek – een magisch universum waarin niets is wat het lijkt en alles mogelijk lijkt te zijn.

Na zes jaar afwezigheid is het een warm weerzien met het Nederlandse publiek. KURIOS is wereldwijd bejubeld en werd sinds de wereldpremière in Montréal in 2014 al meer dan 3.000 keer opgevoerd voor ruim zes miljoen bezoekers. Nu strijkt de show voor het eerst neer in Nederland, waar hij tot en met 4 januari 2026 te zien is.

De magie van de Big Top

De kenmerkende Big Top van Cirque du Soleil werd vorige week al opgebouwd voor de première. Ruim honderd medewerkers werkten samen om het imposante tentdoek te hijsen en de unieke sfeer te creëren waarin KURIOS tot leven komt. De masten reiken 25 meter hoog, de tent heeft een diameter van 52 meter en biedt plaats aan ongeveer 2.000 bezoekers. Toch voelt het helemaal niet groots of afstandelijk: zelfs achterin zit je nog dicht bij het podium en zie je elk detail van de kostuums, de acrobatiek en de expressies van de artiesten. Zo blijft de sfeer intiem, terwijl je middenin het spektakel zit.

Binnen de tent zijn niet alleen de artiesten centraal, maar ook de wereld om hen heen: live muziek, een steampunk-geïnspireerd decor en bizarre kostuums dragen bij aan een totaalervaring waarin alles kan gebeuren.

2025_KURIOS_XurdeMargaride_Ltd_165 (© Xurde Margaride)

Een ode aan de verbeelding

“Deze show is een visueel feest,” vertelt Michael G. Smith, de artistiek directeur van KURIOS, die al bijna twintig jaar bij Cirque du Soleil werkt. “Elke voorstelling die we maken, moet universeel zijn – herkenbaar en invoelbaar voor mensen van verschillende culturen en nationaliteiten. Het mag zich dan in een andere tijd afspelen, maar op menselijk en emotioneel vlak raakt het iedereen.”

De show neemt het publiek mee naar het mechanische laboratorium van een uitvinder die gelooft in een verborgen, onzichtbare wereld waar uitzinnige ideeën en grote dromen wachten. Wanneer hij de deur naar die wonderwereld opent, komt de tijd tot stilstand en stromen buitengewone figuren zijn rariteitenkabinet binnen.

“Ik hou van het universum van deze show,” zegt Smith. “Vanaf het moment dat je de tent binnenloopt, word je al onderdeel van een wereld waarin alles mogelijk is. Van alle shows waar ik aan heb gewerkt, is deze het sterkst in het publiek meenemen op een reis.”

MathewTsang23435 (1) (© Mathew Tsang)

Achter de schermen

De show werd gecreëerd door Michel Laprise, die zijn inspiratie haalde uit de tijd van de industriële revolutie – een periode waarin alles mogelijk leek. Becky Williams, PR-manager van Cirque du Soleil, vertelt: “Hij zag de vier masten van de circustent als radioantennes, en dat bracht hem bij die tijd van grote uitvindingen – een gouden, haast magische eeuw.”

Het opbouwen van de Big Top en de productie van de show is een enorme onderneming. Het opzetten van de tent, het podium en backstage faciliteiten duurt gemiddeld acht dagen, het afbreken drie dagen. De cast van 50 artiesten komt uit 34 verschillende nationaliteiten, en de productie vereist een hecht team van technici, coaches en fysiotherapeuten.

Unieke acts

Een van de meest opvallende acts is de zogenaamde acronet, een discipline die nergens anders ter wereld te zien is. “Het begon ooit als een trapezenet dat te verend bleek,” legt Williams uit. “In plaats van het te corrigeren, besloten ze er iets nieuws van te maken. Nu werken zeven acrobaten samen op het net, springen tot wel twaalf meter hoog en creëren iets wat je nergens anders ziet.”

Alles in KURIOS is op maat gemaakt in het Cirque-hoofdkwartier in Montréal – van de muziek en kostuums tot de decors en rekwisieten. De muziek wordt live gespeeld en beweegt mee met de artiesten. “Wat de artiesten doen, is geen vaste choreografie,” legt Smith uit. “Soms verschilt hun timing en de muzikanten passen zich daaraan aan. De muziek volgt de artiesten.”

2025_KURIOS_XurdeMargaride_Ltd_162 (1) (© Xurde Margaride)

Meer dan alleen spektakel

Voor Smith draait KURIOS niet alleen om verbazing, maar vooral om emotie en verbinding. “Veel van onze artiesten komen uit de sportwereld, sommigen zelfs van de Olympische Spelen. Ze zijn gewend om de beste te willen zijn, maar ze moeten leren zich emotioneel te openen en te delen wat ze voelen met het publiek. Want als iemand iets ongelooflijks doet in de lucht maar geen emotie overbrengt, winnen we niets.”

Hij geniet het meest van het moment waarop het publiek zich volledig laat meevoeren: “Ik vind het prachtig om de reacties van het publiek te zien – hoe ze verbaasd zijn, ontroerd raken en helemaal opgaan in het verhaal en het universum van de show.”

2025_KURIOS_XurdeMargaride_Ltd_227 (© Xurde Margaride)

En dat werkt: het publiek in Den Haag liet zich gisteravond volledig meeslepen in het universum van KURIOS. Van de adembenemende acrobatiek tot de bizarre kostuums en het betoverende decor — het is een visueel spektakel waarin je wordt meegenomen in een wereld waarin alles mogelijk is. Twee uur vol ‘wauw’-momenten, uitgevoerd door performers van wereldklasse in een decor dat je in elke seconde blijft verrassen.

Wie zich wil laten betoveren, kan KURIOS – Rariteitenkabinet nog zien tot 4 januari 2026 op het Malieveld in Den Haag.

Lees ook ons interview met artistiek leider Michael G. Smith over het maakproces, de magie van teamwork en de kunst van emotioneel performen.

2025_KURIOS_XurdeMargaride_Ltd_DSC3528 (© Xurde Margaride)

Altijd op de hoogte blijven?

Roos Stuurman

Roos Stuurman is redacteur en journalist met een brede interesse in reizen, zelfontwikkeling en lifestyle. Ze schrijft voor onder meer voor Dans Magazine, Wandel Magazine, Yoga International, Tekstblad en Het Weer Magazine. Na haar studie Media en Cultuur aan Universiteit Utrecht, waarin ze zich specialiseerde in theater-, dans- en televisiecultuur, volgde ze een MFA in Documentary Cinema aan Tel Aviv University.

Als freelancer schrijft Roos ook regelmatig commerciële en redactionele teksten voor uiteenlopende opdrachtgevers. Na ruim vier jaar als digital nomad te hebben rondgereisd en op afstand gewerkt, heeft ze zich gevestigd in Arnhem. 

Bekijk meer van Roos Stuurman