Dans Magazine nummer 3 van 2023

Dans Magazine 3 2023

DansMagazine 3 Zomer2023

Voorwoord van Joost Hoofdredacteur van Dans Magazine

Wat is je het meeste bijgebleven.’, vraagt Amira me na afloop. ‘Niet dat je niet prachtig hebt gedanst’, antwoord ik haar, ‘maar toch vooral de waterval van woorden direct na je solo, de ontlading van emoties.’ Het is dan ook een zwaar onderwerp waaraan ze zich gewaagd heeft, voor haarzelf en het publiek.

Amira Al Rawi maakte een voorstelling over haar moeder Nadia, die ze toen ze negen was plotseling verloor. Het begin, waarin Amira binnen de begrenzingen van een glazen kast, niet groter dan een telefooncel, danst, greep me misschien nog wel het meest aan. Kil, opgesloten in een kooi. Van huis uit – haar grootmoeder bij wie ze opgroeide was streng in de leer – mocht ze niet dansen. Dus leerde ze het zichzelf aan, stiekem op haar kamer, op een tapijtje van één vierkante meter. De glazen kast symboliseert de spanning en het ongemak, verklaart Amira in het nagesprek. ‘Je binnen de muren leren bewegen.”

Maar ook de creativiteit die door benauwing ontstaat.’ Voor haar heel persoonlijke solo is Amira intensief gecoacht door Leo Spreksel. Het maken was echt een zoektocht. ‘‘Ze is een beetje een lone wolf binnen de danswereld, vertelt Leo, ‘ze is niet verbonden aan een organisatie en doet de inhoud en alles zelf.’ Haar dansstijl is moeilijk te duiden. Het is een mixture van urban, voguing en waacking en Aziatische invloeden. Daar waar ze haar emoties met taal moeilijk onder woorden kan brengen, doet ze dat met dans. ‘Dansen is voelen dat er even geen zwaartekracht meer is en dat we het samen doen.’

In dit nummer:

ROSHANAK MORROWATIAN ‘De tijd van zwijgen is voorbij.’

VRtuoos VRtueel: Met Introdans’ VR-experience kan écht iedereen dansen – waar je ook bent!

RUBEN CHI ‘Wat de kracht van hiphop is? Een tegengeluid bieden en dat vol overtuiging doen.’
Bij Theater a/d Rijn werkt hij met vier dansers en vier musici van Phion aan zijn eerste grotezaalproductie. Ruben Chi laat
zich niet graag in een hokje plaatsen. ‘Het hoeft niet rechts of links en zwart of wit te zijn, ik ben dat wat ik ben.’

GO FIGURE Twee dansers, waarvan een met dystonie, zoeken de balans tussen emotie en vorm.
De Israëlische choreograaf Sharon Fridman brengt in een duet twee fysiek diverse dansers
samen. Zal hun zoektocht naar balans tussen vorm en emotie lukken?

RAFELRANDEN Urban dance en folklore? Dat gaat beter samen dan je zou denken.