Van turncompetities tot theater: hoe acrobaat Tomas Thys de switch maakte naar Cirque du Soleil

Wat als je jarenlang hebt getraind om de beste te zijn, medailles te winnen en te scoren op precisie—en dan ineens wordt gevraagd om een verhaal te vertellen op een podium, met schmink op je gezicht en een kostuum aan? Voor Tomas Thys, voormalig topturner en nu performer bij Cirque du Soleil, was de overstap van topsport naar de entertainment-wereld een boeiende, maar ook confronterende reis.

Van competitie naar creatie

Tomas won onder andere de Europese Jeugd Olympiade en meerdere Belgische kampioenschappen, maar voelde zich ondanks die successen niet ‘klaar’ toen hij overstapte naar een artistieke productie als The House of Dancing Water. “In het begin bleef ik de drang voelen om mezelf te bewijzen: kijk eens wat ik allemaal kan. Maar als artiest draait het niet om het hoogste niveau aan tricks—het gaat erom hoe je ze brengt. Je moet ook een verhaal vertellen.”

De mentale switch

Waar gymnastiek draait om strakke lijnen en punten scoren, gaat het bij een Cirque du Soleil-show om emotie, interpretatie en theatrale zeggingskracht. Tomas vertelt hoe die omschakeling bij hem geleidelijk kwam. “Nieuwe artiesten worden goed begeleid bij die transitie. Je leert hoe je een personage creëert en op het podium neerzet. Op een gegeven moment komt de klik vanzelf, en dan ontdek je hoe leuk het is om jezelf opnieuw uit te vinden.”

Voor hem was er één specifiek moment waarop hij die transformatie voelde: “Net voor mijn eerste show stond ik klaar in de coulissen, in kostuum en make-up. Ik keek in de spiegel en dacht: wow, wie is die persoon? Toen begon ik te spelen: wat gebeurt er met mijn gezicht als ik boos kijk in dit personage? Zonder dat ik het doorhad, begon de atleet in mij plaats te maken voor de artiest.”

Trainingsritme van een artiest

Fysiek blijft het werk bij Cirque du Soleil intensief, maar de focus verschuift. “Bij gymnastiek werk je naar één competitie toe, bij Cirque draait alles om continuïteit. Acht tot tien shows per week betekent dat je niet alleen topfit moet zijn, maar ook moet leren omgaan met vermoeidheid en herstel. Je traint niet meer om te pieken, maar om het vol te houden.”

Acrobatie als verhalend element

In de show KURIOS waarin Tomas vanaf 23 oktober 2025 te zien zal zijn in Den Haag, vervult acrobatiek een belangrijke rol in de storytelling. “Cirque du Soleil is live theater gecombineerd met circus. Het publiek verwacht spektakel, maar het moet ook betekenis hebben. Een salto is niet zomaar een salto, maar een expressie van een personage, van een emotie.”

Tips voor jonge performers

Voor dansers of gymnasten die dromen van een carrière bij Cirque du Soleil heeft Tomas een paar duidelijke adviezen. “Je hoeft geen Olympisch kampioen te zijn. Zoek naar het artistieke in jezelf, en durf daarin risico te nemen. Film jezelf, maak korte compilatievideo’s van je beste werk en laat zien wie jij bent op het podium. En vooral: geef niet op. Jezelf volledig durven laten zien is de sleutel.”

KURIOS: Meer info en tickets

Meer inspiratie